Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Praca z dzieckiem w oparciu o metodę mentalizacji

Piotr Halkiewicz
Terapia dzieci i młodzieży ODC. 8/12

Materiał filmowy przybliżajacy, czym jest mentalizacja i jak wykorzystać ją w pracy z dziećmi

Transkrypcja video „Praca z dzieckiem w oparciu o metodę mentalizacji”

00:00:15

Czym jest metalizacja, w jaki sposób możemy ją wykorzystać jako rodzice, nauczyciele czy psycholodzy? Serdecznie zapraszam do oglądania niniejszego materiału, podczas którego opowiem o praktycznym zastosowaniu koncepcji metalizacji.

00:00:33

Metalizacja to pojęcie, które na stałe zagościło w literaturze psychologicznej. Istnieje wiele jej definicji, które przybliżają nam o jakiego rodzaju aktywność umysłową chodzi.

00:00:47

Lepiej zacząć jednak od pewnego przykładu wyobraźmy sobie, że spoglądamy za okno, gdzie widzimy mężczyznę zbliżającego się do samochodu. Po chwili dostrzegamy, że mężczyzna klepie się po kieszeni zdycha i wraca spowrotem do domu.

00:01:05

Podczas tej krótkiej sekwencji wydarzeń dokonujemy złożonej czynności umysłowej, jaką jest zrozumienie, że mężczyzna prawdopodobnie nie wziął ze sobą kluczyków do samochodu, dlatego wraca się do domu.

00:01:22

Ponadto przypuszczamy też, że może być zirytowany. Czy na pewno jest w pośpiechu? Co tłumaczyłoby westchnięcie?

00:01:31

Tak proste staje tak prosta zdaje się czynność jak jak rozumienie intencji innych osób, czy uwzględnianie Stanów umysłu innych. To właśnie metalizacja używamy własnego umysłu, by zrozumieć umysł 2 człowieka.

00:01:47

Piterson Agi autor teorii metali z owania mówi o zdolności do przechowywania obrazu umysłu w umyśle albo jeszcze inaczej jako o zdolności do widzenia siebie zewnątrz, a innych od wewnątrz.

00:02:03

Pomyśl na chwilę o tym, jak wiele sytuacji wziętych z życia pozwala zobaczyć działanie Metalizacji. W praktyce. Myślę, że każda każda wizyta na placu zabaw pozwala na zaobserwowanie wielu interakcji między rodzicami a dziećmi.

00:02:21

Bardzo często obserwujemy, jak dziecko zaczyna płakać, no gdy na przykład doznało jakiegoś urazu albo ktoś wyrwał mu zabawkę.

00:02:30

Często reakcje rodziców obejmują strofowanie i przywoływanie do porządku. Przestań płakać to, co tak krzyczysz, nic się nie stało. Nadal stosunkowo rzadko można zaobserwować takie reakcje, które biorą pod uwagę stan umysłu dziecka, perspektywę dziecka.

00:02:50

Aha, i taka postawa właśnie korzysta ze zdolności do metalizacji. Widzę, że coś ci się stało. To chyba bardzo boli, albo chyba jest ci bardzo przykro, bo tamten chłopiec chciał ci wziąć zabawkę.

00:03:04

Te pozornie proste zdania zawierają w sobie wiele elementów opisywanych przez teo Ria Oomen talii z owania rozpoznanie stanu umysłu 2 człowieka jako odrębnego od mojego.

00:03:16

Wyrażenie przypuszczenia co 2 człowiek w tej sytuacji dziecko może czuć skorzy.

00:03:23

W stanie z własnej zdolności do przechowywania obrazu umysłu w umyśle do przykładów z tych relacji rodzice dzieci będę jeszcze wracał w dalszej części mojej wypowiedzi.

00:03:37

Można zadać pytanie, po co? Jeżeli chodzi o metalizacji, po co nazywać coś, co wszyscy robimy lepiej lub gorzej i komplikować?

00:03:46

I tak skomplikowany aparat pojęciowy psychologii. Autorzy mówią o takim ryzyku. Sami przyznają, że termin metalizacji jest dosyć techniczny i taki niezręczny.

00:03:58

Trzeba jednak przyznać, że cała ta koncepcja bardzo solidne podstawy teoretyczne oraz empiryczne i ssala ze sobą wiele różnych zjawisk, które wcześniej były opisywane jedynie częściowo.

00:04:12

Twórcy podkreślają jednak, że ich celem jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na samo zagadnienie, które jest najważniejszą rzeczą, którą mogą robić ludzie. Jeżeli faktycznie dążą do wzajemnego zrozumienia.

00:04:32

Samo pojęcie metalizacji użył po raz pierwszy pi telfon agi wraz z zespołem. Ale jak zjawisko jak wspomniano, nie jest nie jest niczym nowym istotnym impulsem do badań nad menta lizac ją, a jeszcze wcześniej no tak, no tak zwaną teorią umysłu była kwestia rozumienia trudności dzieci autystycznych dzieci te używając języka metalizacji nie dostrzegały umysłu zarówno swojego, jak i cudzego.

00:05:01

Co generowało i generuje olbrzymie trudności w komunikacji i rozumieniu ich zachowań.

00:05:09

Dzieci cierpiące na autyzm doświadczają poważnych trudności, ale zagadnienie trudności w metalizowaną nie dotyka tylko ich.

00:05:17

Szczególnym obszarem zainteresowań i WI teraz ona wie i wraz z zespołem są zaburzenia osobowości, w szczególności zaburzenia osobowości borderline.

00:05:28

To właśnie z prac nad zrozumieniem trudności tych pacjentów powstała konkretna przebadana wersja terapii opartej na metalizacji, która ma na celu dotrzeć do tej niezwykle trudnej grupy pacjentów.

00:05:45

Obecnie koncepcja metalizacji jest podstawą psychoterapii o nazwie terapia oparta na metalizacji. Wspomniałem jest to terapia przeznaczona do leczenia zaburzeń osobowości borderline. Istnieje jednak coraz więcej adaptacji tego modelu. Modelu tej terapii również do innych zastosowań.

00:06:07

Między innymi do zaburzeń odżywiania do terapii grupowej, terapii dzieci i terapii młodzieży. Ponadto koncepcja ta leży u podstaw pewnej propozycji ujednolicenia sposobu, w jakiej rozumieją pacjentów klientów.

00:06:24

Osoby wymaga i osoby wymagające pomocy. Specjaliści, którzy fachowo zajmują się pomaganiem. Ponadto istnieje też książka, która korzysta z podejścia metali z owania.

00:06:37

Widzimy więc, że EE jest to bardzo, bardzo dynamicznie rozwijająca się teoria, która obejmuje szeroki zakres zagadnień i zastosowań.

00:06:55

Jednym z ważnych odkryć w psychologii było zrozumienie, że ludzie, podobnie jak inne ssaki, przejawiają biologiczną potrzebę wiązania się z opiekunem i że jakość opieki i jakość relacji w pierwszych latach życia.

00:07:10

Ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju psychicznego autorem, który empiryczny sposób potwierdził to zjawisko był John vw, prowadząc badania na dzieciach, które miały za sobą bardzo trudne doświadczenia związane z 2 wojną światową.

00:07:27

Zauważył on, że dostępność opiekuna zarówno taka fizyczna, przede wszystkim ta fizyczna dostępność opiekuna, ale również psychiczna oraz sposób reagowania opiekuna na dziecko pozwala na wykształcenie pewnego wzorca relacji z innymi.

00:07:43

Który później jest powtarzany, ulega generalizacji.

00:07:48

Dzieci, które wykształcają tak zwany bezpieczny typ przywiązania, mają zazwyczaj dostępnych emocjonalnie opiekunów, którzy reagują na ich potrzeby, zauważają, co się z nimi dzieje.

00:08:00

Budują w nich tym samym poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa, które jest następnie generalized owane na inne znaczące osoby w ich życiu.

00:08:10

Z kolei dzieci tak zwanym poza bezpiecznym typem przywiązania do rozstały w warunkach, gdzie opiekunów nie dawał wystarczającego poczucia bezpieczeństwa. Albo nie był emocjonalnie dostępny, na budował wsparcia.

00:08:24

Najczęściej niestety takich relacjach dochodziło do takiego uwikłania dziecka. Trudne sytuacje rodzinne, bądź też dzieci były ofiarami przemocy czy czy mordowania.

00:08:37

Zasługą dougiego oraz osób, które twórczo kontynuowały badania nad teorią przywiązania yy. W szczególności chodzi tutaj o moje ani słowa.

00:08:47

Było empiryczna potwierdzenia tej teorii badania w paradygmat paradygmacie tak zwanej procedury od tej sytuacji ukazały w jakiś sposób wzorce przywiązania manifestują się poprzez zachowanie badano w szczególności to, jak małe dzieci reagują na rozłąkę z opiekunem oraz jak później reagują na jego powrót.

00:09:10

Badania ta nawet badania, to nawet dziś zachowując swoją ważność, choć obecnie uważa się, że wzorce przywiązania mają mniej definitywny charakter niż pierwotnie sądzono.

00:09:23

Co teoria przywiązania ma wspólnego z mięta. Lizać ją. Okazuje się, że bardzo wiele metalizacji nie uczymy się z książek, lecz poprzez doświadczenie jej w bliskich relacjach ponad wszelką wątpliwość pokazano, że metalizacji sprzyja bezpieczny typ przywiązania. Jeżeli opiekun jest fizycznie i emocjonalnie dostępne, reaguje na potrzeby dziecka, przejawia zainteresowanie jego Stanami umysłu.

00:09:53

W ten sposób od pierwszych dni życia tłumaczy dziecku. No to może nawet lepszym terminem byłoby, że odzwierciedla to, co z dzieckiem się dzieje.

00:10:03

Na przykład, kiedy niemowlę płacze najczęściej matki reagują mniej więcej w taki sposób, że dostosowują swoją reakcję mimiczne. Co ci się stało, maleństwo? Czy jesteś głodny, czy czy.

00:10:16

Czy chce ci się pić?

00:10:19

Można powiedzieć, że matka jest responsywna i przejawia zainteresowanie stanem umysłu dziecka. Zdarza się jednak, że dziecko płacze, a matka albo ignoruje jego płacz, albo reaguje silnym politowaniem.

00:10:32

W skrajnych przypadkach nawet wrogością nie odzwierciedla wtedy stan umysłu dziecka, lecz wpływa na dziecko poprzez ekspresję swojego stanu umysłu, który dla dziecka jest czymś obcym.

00:10:45

Tego typu reakcje nie sprzyjają budowaniu bezpiecznej więzi i zdecydowanie nie sprzyjają metalizacji.

00:10:53

Jeżeli takie reakcje stają się normą w relacjach między opiekunem a dzieckiem, niestety można z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidywać, że dziecko będzie przejawiało trudności w zakresie metalizacji.

00:11:14

Metalizacja wymaga wysiłku, dokonujemy ją albo ujawnię świadomie zastanawiamy się nad uczuciami i postawami, potrzebami swoimi bądź innych, albo dokonujemy jej niejawnie automatycznie poprzez intuicję można powiedzieć, że nie da się uciec przed menta lizac ją, ale problemem jest raczej to, że nie zawsze menta lizu jemy w sposób poprawny, sposób pełny.

00:11:40

Co w takim razie się dzieje, gdy niemen talii z ujemy w sposób pełne autorzy teorii mówią o występowaniu 3 trybów przed menta li za cyj nych, które poprzedzają właściwy moment alesis cię, poprzedzając sensie rozwojowym.

00:11:56

Każdy z nas okresowo sięga do tych trybów przed metali za cyj nych. Wystarczy tak naprawdę przeżywać bardzo silne emocje albo być zmęczonym. Przestać poświęcać uwagę stan umysłu i zacząć posługiwać się pewnymi uproszczeniami.

00:12:12

Tym, co różni jednak osoby o prawidłowych zdolnościach metali za cyj nych od osób o poważnych trudnościach w tym zakresie to częstość występowania takich problemów i brak powrotu do pewnego stanu równowagi.

00:12:28

Poświęcam teraz chwilę na omówienie każdego z tych trybów. Przeglądali za cyj nych.

00:12:36

Cryp równoważności psychicznej.

00:12:41

Bardzo małe dzieci do około 4 roku życia zrównują świat zewnętrzny ze światem zewnętrznym. Można powiedzieć, że czują, że świat jest taki, jak przedstawia go umysł dzieci w takim wieku mogą odczuwać lęki, które stają się dla nich rzeczywistością.

00:12:59

Jeżeli myślą i czują, że w szafie jest potwór na przykład, to znaczy, że on faktycznie tam jest. Nie wiedzą też, że myśli i uczucia to Stany umysłu, które pochodzą z wewnątrz.

00:13:11

W związku.

00:13:14

Każdy z nas ulega trybowi równoważności psychicznej gdy śni, albo gdy marzy na jawie.

00:13:22

Osoby z różnymi trudnościami psychologicznymi mogą jednak ulegać temu trybowi bardzo często, albo też zdarza się, że to jest jeden z najczęstszych sposobów, w jakich w ogóle postrzegają świat.

00:13:37

Dla przykładu, osoby z nasiloną depresją mają zestaw przekonań czasami wyciągających taką takim intensywność urojeń wręcz depresyjnych, w których widzą siebie jako złe, bezwartościowe, beznadziejne i winne.

00:13:54

W myśl koncepcji metali z owania znajdują się one w trybie równoważności psychicznej, czyli traktują myśli jako obiektywne fakty dotyczące ich samych. Są też przekonane, że inne osoby mają takie same zdanie.

00:14:09

Na ich temat.

00:14:12

Tutaj taka uwaga na marginesie wydaje się, że płynie stąd istotna wskazówka dla osób, które pracują z osobami cierpiącymi na zaburzenia depresyjne.

00:14:22

Warto zwracać uwagę nie tylko na treść przekonań i próbować wraz z pacjentem nie zmienić, ale również należy zwracać uwagę na sposób, w jaki pacjent mówi o tych przekonaniach. Innymi słowy, można próbować zmienić nacisk z treści poznawczych na treści meta poznawcze.

00:14:42

Całkiem możliwe, że osoba doświadcza jąca depresji tej chwili, on więc przed menta li za cyj nych trybów doświadczenia.

00:14:50

I taka perspektywa zrozumienie tej perspektywy może dać wiele, wiele pacjentowi w sensie ulgi.

00:14:59

Tryb udawania.

00:15:01

Kolejnym trybem przed Men talii za cyj nym jest tryb udawania, w tym trybie. Stany psychiczne są odróżnia nei od świata zewnętrznego, ale wydają się one nierzeczywiste, tak jakby miały z nim żadnego związku.

00:15:16

Autorzy koncepcji genezy tego stanu dopatrują się w ważnym momencie rozwojowym dziecka, jakim jest etap zabaw na niby.

00:15:26

Podczas tego etapu można zaobserwować, gdy dzieci bawią się w jakąś wymyśloną zabawę. Udają, że są kimś innym. Autorzy koncepcji metalizacji nie bez nuty przekory, podając, że tryb udawania szczególnie często padają politycy, ale i psychoterapeuci. Zarówno jedni, jak i drudzy często wypowiadają się na tematy, o których nie wiedzą z własnego przykładu.

00:15:53

Terapeuci dla przykładu mogą mogą spekulować, jak to jest doświadczać określonego stanu w chorobie afektywnej dwubiegunowej, ale treść ich umysłu nie będzie się zgadzać z zewnętrzną rzeczywistością.

00:16:07

Tutaj na tym przykładzie rzeczywistym doświadczeniem pacjenta. Efekty są więc takie, że sesja spotkanie jest przegadane i pojawiają się puste słowa, których pacjent kompletnie nie potrafi jakoś odnieść do siebie.

00:16:24

W życiu codziennym bardzo często mamy wrażenie pewnego rodzaju niespójności, kiedy na przykład ktoś opowiada o jakimś doświadczeniu, ale mamy takie wrażenie, jakby coś tu nie grało.

00:16:35

Możemy przypuszczać, że osoba ta nie spełni metali zuję być może własne Stany umysłowe, na przykład własne emocje.

00:16:44

Tryb teologiczny.

00:16:47

Ostatnim trybem przed Men ta li za cyj nym jest tryb teologiczne. Tryb ten opisuje sytuację, w której Stany psychiczne na przykład potrzeby emocje są wyrażone poprzez działanie osoba, która podejmuje jakąś czynność.

00:17:02

Na przykład uderza pięścią w ścianę albo zaczyna krzyczeć na partnera. Wyraża działaniem treść umysłu, której nie jest w stanie ująć w słowa.

00:17:13

Nie powinno dziwić, że szczególnie często w tym trybie przemęt Ali za cyj nym. Znajdują się nastolatki, które poprzez intensywne, impulsywne działania uwidaczniają Stany umysłowe, do których nie mają swobodnego dostępu.

00:17:29

Niemniej każde z nas ulega czasem impulsywne mu działaniu. Problemem jest jednak to, że nie poddając refleksji leżącego pod spodem stan umysłu, ryzykujemy niezrozumieniu w relacji i ulegamy silnemu pobudzeniu emocjonalnemu, które osłabia nasz osąd.

00:17:52

Można zadać pytanie po comand Ali zo Wać.

00:17:55

W jakiś sposób wpływa to na nas na nasze samopoczucie, na nasze relacje z innymi.

00:18:01

Zanim odpowiem na to pytanie, chciałbym zacząć od 2 strony i pokazać co się dzieje, gdy w metali z owaniu osiągamy porażki.

00:18:11

Istnieją 3 grupy porażek w metali z owaniu. Pierwsza możemy w ogóle nie metali z ować 2 możemy metali z ować nietrafnie lub zniekształcony sposób 3 to możemy stosować akt metalizacji, ale stosujemy go w niewłaściwym celu.

00:18:33

Sytuacje, w których nie mam talii z ujemy to sytuacje, w których w ogóle nie zważam na stanie umysłu, ale również.

00:18:41

Takie sytuacje, w których nie chcemy uruchomić nieco wyobraźni i uwagi potrzebnych na ten proces.

00:18:48

Czasami w procesie terapii zadajemy pytania, jak myślisz? Co kierowało tą osobą? Co czuła? Co tam mogło być w jej głowie? Zdarza się, że odpowiedź brzmi, skąd mam wiedzieć? Niech pan mi to powie.

00:19:01

W takich sytuacjach możemy twierdzić, że osoba nie chce metali z ować. Niekoniecznie zaś to, że metali z ować nie potrafi.

00:19:12

Metalizowane nietrafne lub w sposób zniekształcony jest opisywane poprzez stosowanie trybu przedm N ta li za cyj nych.

00:19:22

Osoby cierpiące na zaburzenia paranoiczne, cierpiące na depresję, na zaburzenia osobowości borderline. Każda z tych z tych osób metali zuje, ale równie trafny sposób.

00:19:35

Na przykład osoby cierpiące na zaburzenia osobowości borderline wręcz hiper menta lizu ją nota, lizu ją stanowczo za dużo, na przykład obawiają się zdrady porzucenia tworzą takie narracje w swojej głowie, które dotyczą intencji innych osób.

00:19:50

Inni pacjenci z kolei doświadczają luminacji bardzo nie produktywnego myślenia. To polega na rozpamiętywaniu różnych zdarzeń z przeszłości i analizowaniu ich komentowaniu w różny sposób.

00:20:05

Wreszcie stosowanie metalizacji niewłaściwym celu opisuje sytuację, kiedy ktoś potrafi to robić, ale nadużywa tego osoby o skłonnościach psychopatycznych w szczególności są znane z tego, że trafnie potrafią odczytywać emocje i potrzeby innych, ale robią to w celu manipulacji i uzyskania korzyści.

00:20:27

Nie są autentycznie zainteresowane stanem umysłu 2 człowieka.

00:20:33

Innym przykładem myślę, że mniej skrajnym jest relacja partnerska, której stosowanie metalizacji w niewłaściwym celu może budzić zagrożenie dla związku.

00:20:43

Innymi słowy, zmięta lizać ją również można przesadzić.

00:20:53

Wiemy już, że metalizowana nie może się nie powieść. Może być też stosowane w niewłaściwy sposób, co oznacza jednak metalizowana niewłaściwe.

00:21:07

O poprawnym metali z owaniu mówimy wtedy, gdy osiąga ono stan równowagi między różnymi jej wymiarami. Metalizowana nie, nie może i nie powinno być zbyt i powinno być zbyt skupiony na sobie ani zbyt skupiony na innych. Nie powinno być tylko świadome, przemyślane, ani zbyt intuicyjne, niejawne.

00:21:30

Nie powinno dotyczyć tylko uczuć i potrzeb ani również tylko myśli i zachowań.

00:21:37

Tak rozumiana metalizacja w tym stanie równowagi pomaga w regulacji emocji zachowań, jak i też wpływa na nasze poznanie.

00:21:47

O takim dobrym N talii z owaniu przypomnę, przypomina mi taka wypowiedź jednej z moich pacjentek nastoletnich, która pod koniec terapii powiedziała coś w stylu, generalnie nadal czuję żal do moich rodziców za to, co się stało, ale mam też tak, że jakoś ich rozumiem. Oni po prostu nie potrafi inaczej.

00:22:05

Dodała też po chwili, że jest mi w sumie przykro, że tak się musiałam z tym męczyć i tyle przez to przecierpieć.

00:22:13

Pacjentka ta cierpiała od wielu lat na na różne objawy depresyjne lękowe. Miała za sobą też epizod zaburzeń odżywiania. W przeszłości niestety była ofiarą molestowania seksualnego.

00:22:25

Wydarzenie to mocno skrócił o rodzinę, potrzebowała kilku lat, by nauczyć się metali, z ować własny stan umysłu, a nie rozgrywać je poprzez działanie przez w tym trybie teologicznym, albo traktować te Stany umysłu jako stan rzeczywisty w tym trybie.

00:22:43

Psychicznej równoważności.

00:22:47

Innym przykładem dobrego metali z owania to metalizowany w bliskich związkach, które pozwala na osłabienie konfliktu. Jeżeli jednym z partnerów ciągle zarzuca 2 osoby, brak zaangażowania to często dochodzi do sytuacji, w której 2 strona z kolei zaczyna się bronić.

00:23:04

I wymaga wiele wysiłku w takich momentach. Przyjęcie perspektywy tej 2 osoby i zainteresowanie się tym, co faktycznie oznacza ten brak zaangażowania.

00:23:16

Zrezygnowanie z postawy obronnej i okazanie chęci zrozumienia już samo w sobie często osłabia aromacie i wprowadza rozumienie tam, gdzie wcześniej był emocjonalny Chaos.

00:23:29

Ostatecznie metalizacja potrafi wzbudzić, potrafi doprowadzić do bliskości tej bliskości, która często była gdzieś tam po drodze zagubiona i w pewien sposób przypomina o tym, co jest najważniejsze. Dbanie o relacje, bliskość, zaufanie.

00:23:46

Myślę, że nie ma większego znaczenia, czy zawodowo złomujemy się pomaganiem, czy staramy się lepiej zrozumieć siebie i swoje związki pewnego rodzaju wskazówki dotyczące metalizacji bardzo łatwo zastosować do różnych metod terapii, ale opisują one tak naprawdę również każdy bliski autentyczny kontakt międzyludzki.

00:24:07

Postawa metalizacji wiąże się więc z pewnymi właściwościami, które może możemy w sobie pielęgnować. Wymieniamy teraz postawa, dociekliwość i ciekawość i niewiedzę.

00:24:21

Dbanie o odpowiedni poziom zaangażowania emocjonalnego w sam raz.

00:24:26

Angażowanie się w proces odzwierciedlanie.

00:24:31

Utrzymywanie równowagi między metalizowanym siebie i innych.

00:24:37

Zachęcanie do przyjmowania wielu różnych perspektyw.

00:24:42

Przyznawanie się do niewiedzy?

00:24:46

Nie negowanie wartości przeżyć 2 osoby.

00:24:53

Postawa pierwsza osoby, które zajmują się zawodowo pomaganiem, mogą być zdziwione, że zachęca się do postawy niewiedzy.

00:25:01

Sama to oznaczać, czy właśnie klient nie wymaga od nas tego, byśmy wiedzieli, co jemu lub jej jest.

00:25:10

Postawienie widzenia kryje się ważne założenie. Stany umysłowe nie są czymś przejrzystym. Możemy o nich wnioskować. Możemy przypuszczać, ale nigdy nie widzimy ich wyraźnie jak na dłoni.

00:25:25

Dotyczy to zarówno naszych Stanów umysłowych, jak i otoczenia, narzucanie, kto coś myśli lub czuje to podstawa, która rodzi nieporozumienie i często doprowadza do frustracji.

00:25:37

Tak tak często jest to widoczne w bliskich związkach, gdzie bardzo często czynimy założenia. Kto coś faktycznie czuje z 2 strony?

00:25:47

Nie omija to i terapeutów, którzy wierni swoim modelom terapeutycznym usilnie doszukują się w pacjentach czegoś, co nie zawsze aktualnie tam jest.

00:26:00

Odzwierciedlanie odzwierciedlanie oznacza, że przyjmujemy pewien poziom responsywności. To jest, reagujemy na to, co czuje. 2 człowiek, widząc zasmucone go kolegę przyjmujemy i to najczęściej nieświadomie, automatycznie również nieco zasmucony wyraz twarzy, pytając go, co się stało.

00:26:20

Nie powinniśmy jednak reagować nadmiernym smutkiem ani pomniejszać jego przeżywania poprzez nadmiernie wesołą postawę odzwierciedlanie oznacza zauważenie poprzez swoją mimikę. Pokazanie tego, że widzimy taco przeżywa 2 osoba.

00:26:37

Przyjmowanie różnych perspektyw to rzecz, którą intuicyjnie robi wielu z nas, szczególnie w odniesieniu do naszych znajomych, szczególnie wtedy, kiedy się martwią różnymi rzeczami. Spójrz na to z innej strony.

00:26:50

Jednak zdecydowanie trudniej jest to wprowadzić w odniesieniu do nas samych, szczególnie wtedy, gdy tkwimy w intensywnych emocjach. To samo zdarzenie może przecież wyglądać zupełnie inaczej. Z innej perspektywy i ta perspektywa bardzo często jest słuszna. Jest bardziej obiektywna niż nasze przeżywanie.

00:27:12

Przyznawanie się do błędów i do niewiedzy. Trzeba przyznać, że w naszej kulturze przyznawanie się do błędów i do niewiedzy nie należy do częstych przypadku tak skomplikowanego zagadnienia, jakim są relacje międzyludzkie.

00:27:25

Istnieje olbrzymie pole błędów i przeoczeń animale każdy z nas jest zazwyczaj pewnym swoich racji. Ona zrobiła to z czystej złośliwości. Jest kompletnie niezainteresowane rodziną.

00:27:38

To dziecko ciągle manipuluje wszystkimi dookoła.

00:27:42

Przyznanie się do błędu generalizacji potrafi bardzo wiele zdziałać. Relate bardzo wiele, zdziałać w relacji zarówno zwykłych relacjach, jak i w relacji terapeutycznej.

00:27:55

Ostatnia, ale wcale nie najmniej ważna rzecz to nie negowanie wartości przeżyć 2 osoby. Ilu z nas zdarzyło się twierdzić, że płacz dziecka na pewno nie jest autentyczny albo kompleksy 2 osoby są użalaniem się nad sobą.

00:28:11

W każdym przeżyciu 2 człowieka mówi N autorzy teorii koncepcji metalizacji jest coś, co należy uznać. To pierwszy, fundamentalny krok na drodze do zrozumienia.

00:28:30

Metalizacja to szerokie pojęcie opisujące niezwykle złożoną ludzką zdolność.

00:28:36

Z pewnością w ciągu tej wypowiedzi nie udało mi się poruszyć wszystkich ważnych zagadnień związanych z koncepcją metalizacji.

00:28:45

Mam jednak nadzieję, że dałem pewien ogląd na to zagadnienie.

00:28:55

Podsumowując swoją wypowiedź, chciałbym zaznaczyć raz jeszcze, jak metalizowana nie może przyczynić się do budowania emocjonalnej odporności, większej samoświadomości i wpłynąć na sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.

00:29:12

Wiele badań podłużnych, które śledzą losy określonej liczby osób przez okres wielu lat. Wskazuje na to, że bezpieczny styl przywiązania jest pewnego rodzaju buforem.

00:29:23

Taką barierą przed niebezpiecznymi sytuacjami w życiu, zdolność do metalizacji jako wynik bezpiecznego przywiązania pozwala na radzenie sobie w sytuacjach trudnych bez sięgania po negatywne rozwiązania.

00:29:38

Co więc?

00:29:40

Tak jak wiemy, metalizacja rodzi metalizacja, czyli osobom and all izolujące wpływają na innych, szczególnie swoich bliskich, a już zdecydowanie jest największym stopniu na swoje dzieci, co pozwala na przekazywanie pozytywnych wzorców dalej i pozytywny trans generacyjnej przekaz metalizacji.

00:30:02

Można traktować metalizacja jako zasób jako system odpornościowy organizmu, o który zdecydowanie należy dbać, ale którym zdecydowanie można również rozwijać.

00:30:14

Pomaga w tym regulacja własnych emocji, a nade Wszystko bezpiecznych więzi z innymi, które przez metalizacja głównie właśnie przez metalizacja są wzmacniane.

00:30:24

Dziękuję za uwagę.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały