Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Moje dziecko nie odrabia lekcji

Monika Perkowska
Rodzic XXI wieku ODC. 2/29

Materiał treningowy dla rodziców

Transkrypcja video Moje dziecko nie odrabia lekcji

 

00:00:13

Moje dziecko nie odrabia lekcji.

00:00:17

Ten problem jest bardzo często zgłaszane w czasie spotkań rodzinnych konsultacji w gabinetach terapeutycznych.

00:00:24

Dlatego, że polski system nauczania opiera się jednak mimo Wszystko, oprócz tego, że dzieci chodzą do szkoły, to na tym, że muszą wykonać pewną pracę pewną część obowiązków w domach fill słyszy się coraz często.

00:00:38

Częściej o tym, że rodzice postulują, aby tych prac domowych było jak najmniej, żeby większa część nauki była jednak wykonywana w szkole.

00:00:46

Wynika to oczywiście z przeładowania pracą z małą ilością czasu wolnego z dzieckiem i tu oczywiście rozumiem rodziców, że oni.

00:00:56

Przede wszystkim są od tego, żeby spędzać z dzieckiem z dziećmi czas po południu na zwykłych czynnościach, jak na przykład.

00:01:03

EE wspólny posiłek, wspólna zabawa wyjść na spacer, kiedy tego czasu faktycznie nie jest dużo dziecko też powinno mieć jakieś swoje, odrębne życie.

00:01:11

Od odrębna od szkoły, odrębne od rodziny swoje osobiste, gdzie coś robi samo gdzie coś robi ze znajomymi kolegami, rodzeństwem.

00:01:20

Natomiast kiedy widzimy, że nasze dziecko bardzo usilnie nie chce odrabiać lekcji, to to musimy zwrócić uwagę na wielo czynnikow ość tego problemu. Z jednej strony wyobrażam sobie, że dziecko może nie chcieć odrabiać lekcji, dlatego, że.

00:01:35

W ogóle nie akceptuje sytuacji chodzenia do szkoły. Jest mu ciężko. W tej szkole nie czuje się dobrze, nie ma znajomych, nie ma przyjaciół i.

00:01:45

Tak naprawdę te lekcj E jako coś związanego. Te prace domowe jako coś związanego ze szkołą nie przychodzą łatwo dlatego, że ma po prostu obniżony nastrój.

00:01:55

Kiedy taka sytuacja miałaby miejsce, że dziecko unika szkoły, unika odrabiania lekcji, wszystkiego, co w ogóle ze szkoły związane.

00:02:02

Koniecznie przyjrzyjmy się temu, na ile ten smutek czy złość bezradność może bezsilność towarzyszy dziecku i jak najbardziej skupmy się na tym, żeby sprawdzić, jaka to jest sytuacja być może zgłosić się do specjalisty i i ocenić, na ile dziecko da Radę sobie w w.

00:02:22

Kolę natomiast bardzo często przyczyną ogromnego. Jak to rodzice mówią Ociągania się przed zrobieniem lekcji jest ryzyko dysleksji bądź występowanie dysleksji, czyli specyficznych trudności w uczeniu się. Wyróżniamy tu jeszcze różne inne dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia.

00:02:44

EE i różnego rodzaju trudności, być może też i intelektualne, które po prostu nie pozwalają dziecku, żeby ta wiedza była łatwo przyswajalna, żeby robienie tych prac domowych było proste i w takiej sytuacji koniecznie zgłośmy się do poradni psychologiczno pedagogicznej.

00:03:02

One są wszystkie przepisane w rejonie do naszej szkoły, aby sprawdzić, czy nasze dziecko jest w grupie ryzyka dysleksji czy już konkretnie Juma to będzie przypisane bada.

00:03:12

Panie profesjonalnie do konkretnego wieku, w którym jest nasze dziecko konkretnej klasy. W pierwszym kroku oczywiście rozmawiajmy z dzieckiem zapytajmy, kochanie, co się dzieje?

00:03:22

Widzę, że nie chcesz robić tej pracy domowy czy coś cię denerwuje w niej, czy coś jest trudnego? Nie mówmy, a to będzie łatwe.

00:03:31

Na pewno sobie dasz Radę, bo kiedy widzimy, że dziecko już się bardzo ociąga, to znaczy, że to jest dla niego po prostu trudne.

00:03:38

Eee dziecko najprawdopodobniej opowie nam wtedy no bo ja nic nie rozumiem. A co chodzi w tej matematyce? Ja nie umiem mamo czytać tato pomóż mi i te sytuacje oczywiście są bardzo częste.

00:03:52

Rozmawiajmy wtedy też z wychowawcą z czy nauczycielem konkretnego przedmiotu, że nasze dziecko ma takie trudności, są zebrania dni otwarte, możemy konsultować się przez dzień.

00:04:03

Nick i zapytajmy ja jak ten nauczyciel widzi dalsze postępowanie czy może nam coś doradzić? No bo on też zna nasze dziecko, więc nie bójmy się konsultować z innymi.

00:04:14

Im więcej osób jest zaangażowanych całego systemu, który uczy dziecka, to tym będzie lepiej. Zdarzają się też oczywiście sytuacje, że dziecko ma nawał obowiązków, chodzi do szkoły, potem do szkoły muzycznej. Nam na karate, na tańce, na język obcy.

00:04:33

Ma bardzo dużo tych zajęć czuje, że jest przeładowane tymi zajęciami i.

00:04:38

Nie nie radzi sobie z takim problemem, jakim jest po prostu zmęczenie. Zwróćmy uwagę na to, na ile starcza czasu uwaga na zupełnie V dużą wolność odpoczynek.

00:04:52

Tak zwane leżenie, czyli dziecko Wypoczywa w sposób swobodne, musi mieć jakąś część dnia na to, żeby po prostu wypoczywać sobie całkowicie swobodniej i robić to, co chce.

00:05:05

Przeładowanie tymi lekcjami, pracami domowymi, plus różne zajęcia dodatkowe mogą spowodować, że dziecko zupełnie nie będzie odpoczywało, wręcz można zgłaszać tu mnie kłuje w sercu mamo mnie kłuje.

00:05:16

Ja już nie mogę złapać oddechu. Jestem zdenerwowany, zdenerwowana. Zwróćmy na to uwagę, żeby dziecko nie było przy ładu.

00:05:25

Bo czasami mimo bardzo dobrych umiejętności typowo szkolnych, jak na przykład wkuwanie do klasówki albo odrabianie prac domowych. Czytanie lektur no może po prostu nie mieć na to siły.

00:05:36

Niekiedy zdarza się również, że dziecko nie chce odrabiać pracy domowej, dlatego, że ciągle nas woła Mamo, ale weź zrób ze mną, tato, no ale weź mi pomóż i bardzo dużo tutaj jest takich skarg rodziców, że dziecko za każdym razem mnie woła. Jeszcze nie przeczytało polecenia, ale już mnie woła, żeby z nim porobić.

00:05:54

I wtedy zwróćmy uwagę na to, że no czasami zdarza się, że my też wyręcza my dzieci, żeby było szybciej dobra, dzisiaj się spieszymy.

00:06:03

To ja już dla Ciebie to zrobię, więc są sytuacje, kiedy rodzice wykonują pracę czy plastyczne, czy jakiekolwiek inne do szkoły.

00:06:11

Oczywiście nie polecam takiego rozwiązania, mimo że ono się wydaje szybsze, to jednak wtedy cała ta otoczka odrabiania lekcji nie uczy dziecka samodzielności, a nawet takiego ponoszenia konsekwencji za to, jak sobie zorganizowało czas.

00:06:24

Bo, kiedy założymy, że dziecko ma dużo tego czasu na wyrabianie lekcji.

00:06:29

I rodzic za nie zrobi? No to oczywiście jest to sytuacja, która jakby bardzo wątpliwa etycznie też, ale i myślę, że to jest taka sytuacja, kiedy dziecko widzimy, że nie jest w stanie zrobić tych prac samodzielnie do rozmowy z nauczycielem, że jest za dużo obowiązków, albo prace są zbyt trudne, żeby dzieci sobie z tym poradziły. Oczywiście na zebraniu z rodzicami, więc kiedy dziecko widzimy, że samodzielnie nie chce czytać powolutku małymi kroczkami.

00:06:55

Fill róbmy jakby dajmy taką dziecku pewnego rodzaju samodzielność. Słuchaj, jak zobaczy, że sobie świetnie radzisz, a na pewno sobie świetnie tu widzę, radzisz to on na chwilkę, ja ciebie zostawię.

00:07:06

Potem zawołał mnie znowu, jak będziesz mieć trudności z smiejemy dziecko, że ona sobie Świetnie radzi samodzielnie, a my nie jesteśmy potrzebni aż tak mocno.

00:07:16

Kolejną kwestią jest to organizacja. Bardzo polecam zorganizować się jakoś czas po południu, pokazać dziecku, w jaki sposób ma pakować plecak, jak ma zerknąć sobie, jakie są jutro przedmioty, jak zaplanować, kiedy ma się uczyć dużo bolączką. Niestety jest to, że.

00:07:34

Dzieci dosyć rzadko są uczone jak się uczyć. Czyli jakie technik jest zastosować, jak napisać wypracowanie? Jeżeli przychodzi dziecko w klasie 4, kiedy są już rozdzielone różne przedmioty. No i mówi, ale jak ja mam napisać to wypracowanie? No oczywiście wtedy.

00:07:50

Dziecko będzie polegało na tym je, w jaki sposób my podpowiemy, jak to można zrobić, że może sobie czy pisać na brudno czy tylko punkty potem próbować sobie utworzyć coraz dłuższe zdania?

00:08:02

Jak można to zrobić, jak wkłuć na przykład daty? Do historii też możemy pomóc. Ja bardzo ufam rodzicom i myślę sobie, że że rodzice doskonale zdają sobie sprawę, czy dziecko lepiej zapamiętuje wzrokowo, czy słuchowo, czy może kiedy chodzi po pokoju, a może rozwiesza sobie karteczki gdzieś z datami?

00:08:20

Każdy zna swoje dziecko i chodzi o pewnego rodzaju takie pobycie razem, żeby pokazać, jak się to robi, że można polegać też na pomoc rówieśników nauczyciela.

00:08:29

EE też na rodziców, ale nie chodzi o to, żeby to było duże wyręczanie.

00:08:35

Jeśli chodzi o.

00:08:38

O kolejną przyczyną przyczynę to zdarza się, że dzieci nie chcą wykonywać prac domowych, ale też w ogóle zwykłych obowiązków. Na przykład pościelić łóżka, iść, umyć zębów i tu nie chcę iść umyć się do spania.

00:08:55

EE takie zwykłe, podstawowe czynności, kiedy nie do końca działają w naszej rodzinie, czyli zęby kąpanie się, szykowanie się, pójście spać, odłożenie elektroniki, czyli pewnego rodzaju, takie wykonywać.

00:09:12

Oni po prostu jakiś prostych, podstawowych czynności, które są obecne w każdej rodzinie i rodzice za to odpowiadają, żeby wyznaczyć konkretny czas na różne przyjemności bądź obowiązki. I to nie działa.

00:09:23

No bardzo często przyczyną tego stanu, łącznie z pracami domowymi jest to, że dziecko chce pokazać tym zachowaniem, że coś nie gra w naszej rodzinie, a nie wiem, czy to być może będą będą kłótnie rodziców, a być może to będzie tak, że dziecko czuje się.

00:09:40

Z pewnym sensie opuszczone, że za mało czasu się z nim spędza, a być może fill dziecko ma trudności w relacjach z rówieśnikami i w ten sposób nam też pokaże, że czuje się nieszczęśliwy, bo nie jest w stanie tego powiedzieć wprost.

00:09:54

Eem to zagadnienie jest dużo szersze niż tylko odrabianie lekcji. Natomiast chciałam zwrócić państwa uwagę, że ono bardzo często współuczestniczy, współwystępuje razem z innymi trudnościami w zwykłych, malutkich obowiązkach domowych i może zwiastować po prostu pokazanie przez dziecko, że nie do końca czuje się szczęśliwe, potrzebuje pomocy bądź pewnego rodzaju zmian w rodzinie.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały