Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Jeszcze nie duży nastolatek, ale już nie mały chłopiec - wychowanie syna w wieku 11-13 lat

Monika Perkowska
Rodzic XXI wieku ODC. 25/28

Materiał treningowy dla rodziców o wychowaniu syna w wieku 11-13 lat.

Transkrypcja video Jeszcze nie duży nastolatek, ale już nie mały chłopiec 

 

00:00:00 

 

00:00:14 

Jeszcze nie duży chłopiec nie duży nastolatek, ale też już nie mały chłopiec. Dzisiaj będziemy rozmawiać o tym, jak łatwo bądź trudno wychowywać chłopców w wieku od 11 do 13 lat. 

00:00:30 

 

00:00:30 

 

00:00:30 

 

00:00:32 

Wiek od 11 do 13 roku życia. To jest taki wiek dosyć trudny zarówno dla dzieci i rodziców, mimo że wydawałoby się, że wtedy dziecko na poziomie rozwoju może mata kochi taki mały moment uśpienia, może tam mieć za dużo się nie dzieje, no bo w końcu wchodzi jeszcze nie w taki bardzo późno nas dodatkowy wiek, ale już duże dziecko potrafi natomiast w klasie 5 6 7 bo to mniej więcej wtedy przypada 11 13 rok życia. 

00:01:05 

EE, mówimy o tym, że dziecko no oczywiście rozmawiamy o chłopcu przechodzi taki okres, gdzie zastanawia się, czy jeszcze jest takim maluszkiem, żeby się tak troszeczkę popieścić z mamą? 

00:01:08 

 

00:01:08 

 

00:01:09 

 

00:01:19 

Czy raczej to jest tak, że już ma taki czas, że bardzo by chłopiec chciał pretendować do tych starszych kolegów starszego może brata może do już dorosłych mężczyzn. 

00:01:32 

 

00:01:33 

Emm więc, mimo że ten okres jest taki często bardzo przyjemne dla rodziny, bardzo taki ciekawy, bo dużo się wtedy nie dzieje na poziomie rozwoju, ale zaczyna się powoli dojrzewanie i i mamy i tatusiowie zastanawiają się, czy to jest taki okres, że syn powinien przejść już trochę od mamy w stronę taty, żeby coraz lepiej zaznawać takiego męskiego życia i tak jak najbardziej jest to taki moment. Kiedy? 

00:02:04 

 

00:02:05 

Tatusiowie i bardziej interesują się chłopcami, ale też i chłopcy. Troszeczkę dążą do tego męskiego świata, gdzie bardzo byliby zainteresowani tym, jak to funkcjonować. 

00:02:16 

Jako już prawie dorosły mężczyzna. Jeśli chodzi o ten te klasy 5 6 7 to wtedy chłopcy bardzo skupiają się na tym, żeby należeć do tak zwanej bandy swojej bandy, czyli należeć wśród przyjaciół do dobrej grupy, gdzie jest się akceptowanym. 

00:02:36 

 

00:02:36 

I już mówię, dlaczego to jest takie ważne, jeśli w tym wieku chłopiec ma swoją grupę społeczną, wychodzi z tymi znajomymi gdzieś na tak zwane miasto mają swoje różne sprawy, które załatwiają to. 

00:02:51 

To buduje mu taki taką potrzebę przynależności, zaspokaja tę potrzebę i chłopcy wtedy rozmawiają o swoich takich powiedzmy męskich sprawach jeszcze mało interesuje. 

00:03:04 

 

00:03:04 

Są ich miłości, chociaż oczywiście zdarzają się w tym wieku pierwsze miłości. Natomiast oni budują takie sprawy męskie, trochę niedostępna dla dziewczynek i właściwie nieznane dziewczynkom. 

00:03:17 

To jest też taki bardzo dobry czas, żeby tatuś mógł wytłumaczyć, co się dzieje z ciałem, jak się dojrzewa, czego możesz się spodziewać? 

00:03:27 

 

00:03:27 

Oczywiście, kiedy czujemy się niekompetentni i jest nam trudno, bo mamy oczywiście też to mogą robić jak najbardziej rozmawiać o dojrzewaniu z chłopcem. 

00:03:36 

Natomiast chyba częściej fill jakoś dążą do tego tatusiowie i jeśli jest nam ciężko, weźmy książkę. Powiedzmy, że po prostu wiesz, no nikt nie rozmawiał. 

00:03:46 

Ja też chyba nie umiem to weź przeczytaj tę książkę. Tego się może spodziewać w razie czego zadaj mi pytanie, zróbmy to na tyle, ile po prostu umiemy, ile mamy siły. 

00:03:57 

 

00:03:58 

Eem jeśli chodzi o ten okres od 11 do 13 roku życia, możemy spodziewać się już pewnych takich zmian hormonalnych, które będą wpływały i na nastrój i będą się pojawiały nowe pomysły w głowie syna on troszeczkę będzie się oddalał od mamy na rzecz kolegów taty i tutaj bardzo ważna sprawa, żeby mamy nie czuły się wtedy odrzucone. 

00:04:25 

Nie mniej ważne, bo naprawdę spełniły już swoją ogromną rolę w wychowaniu chłopca i nadal będą pełniły natomiast takie przejście. Naturalne chłopców w stronę ojców jest wtedy jak najbardziej. 

00:04:38 

 

00:04:40 

Naturalne i Fill po prostu tego się możemy spodziewać. 

00:04:44 

 

00:04:44 

 

00:04:45 

Mmm, jeśli chodzi o takie budowanie pewności siebie wiary w siebie w tym wieku, myślę, że to jest taki ważny okres, który może później zaprocentować, jeśli chodzi o wiek taki późno nastoletni, kiedy dziecko już później pójdzie do szkoły średniej. 

00:05:02 

Dlatego, że oprócz tym budowaniu wiary w siebie, oprócz tej grupy społecznej, do której należy sam, bardzo ważne jest to, żeby budować w nim taką wewnętrzną siłę, między innymi poprzez poprzez różne. 

00:05:15 

Aktywności, które dziecko podejm? 

00:05:17 

 

00:05:17 

Mój e, nie myślę tutaj tylko o takich aktywnościach jak zajęcia dodatkowe. Oczywiście jak najbardziej wskazane jest rozwijanie pasji u chłopca, żeby on mógł sam dobrać sobie te zajęcia dodatkowe, żeby mógł zadecydować do jakiej grupy społecznej chce, należy czy on bardziej potrzebuje indywidualnie czy grupowo, w którym kierunku chce się rozwijać. Natomiast jest to taki okres, gdzie jeszcze te hormony nie zaleją całkowicie. 

00:05:43 

 

00:05:43 

Naszego syna, tak jakie dzieje się to od 8 klasy i to jest taki bardzo dobry czas, żeby pokazać, że bardzo dużo rzeczy mu dobrze wychodzi, że ma sukces, że bardzo chętnie chcemy z nim spędzać czas omówić różne problemy, porozmawiać o bieżących sprawach, pójść być może na to pojechać na jakąś wycieczkę, być może nawet na jakiś męski wyjazd. To jest taki czas, kiedy? 

00:06:12 

 

00:06:13 

Dzieci zgłaszają nieco mniej problemów takich powiedziałabym egzystencjalnych trudności psychicznych niż w klasach 1 3 czy później od klasy 8 i ten czas wspaniale jest spędzić na takich aktywnościach, które będą budowały wiarę w siebie naszego syna. 

00:06:33 

Oprócz tego, że ważna jest mama, Tata i wspomniani rówieśnicy, to oczywiście ważne jest budowanie w ogóle takiego zaplecza w środowisku, w którym żyjemy, że mamy. 

00:06:36 

 

00:06:44 

Możemy polegać, czy na przyjaciołach czy na sąsiada. 

00:06:48 

 

00:06:48 

 

00:06:48 

Tych tego przyglądania się przez dziecko innym osobom będzie bardzo dużo. Ona będzie gdzieś budowało swoje poglądy, tożsamość. 

00:06:57 

I to jest taki doskonały czas, żeby bardzo zadbać o to, że jesteśmy razem, ale też już nie za blisko i teraz przejdę płynnie do tematu samodzielności w tym wieku, dlatego, że no w tym wieku dzieci już w dłużej dłużej w większości nie chodzą na żadną świetlicę po szkole, tylko chcą wracać albo wy my im rekomendujemy jako rodzice, żeby wracali sami do domu. 

00:07:24 

 

00:07:24 

No i tam sobie może po drodze coś załatwili z kolegami, koleżankami czy gdzieś poszli, a może? 

00:07:31 

Wrócili do domu sami i po prostu posiedzieli. Zwracamy wtedy uwagę na to, że te kompetencje dotyczące samodzielności bardzo wzrastają i dzieci bardzo chcą być samodzielne. 

00:07:42 

To znaczy, zgłaszają wprost, Mamo, ale ja chcę już chciałam wracać, tato, ale weź ty już mnie nie podłuż nie podwoić do tej szkoły albo nie zabieracie mnie chce jeszcze z Kumplami po szkole robić różne swoje sprawy. 

00:07:56 

Wtedy często zastanawiamy się, czy tych tego towarzystwa nie jest za dużo. 

00:08:03 

Tak naprawdę analizując dzieciństwo kiedyś, a teraz bardzo trudno byłoby znaleźć dziecko, które za dużo czasu spędza na podwórku z kolegami. Natomiast w tym okresie od od 5 do 7 klasy z niesamowicie istotne, żeby po doświadczać różnych sytuacji. 

00:08:22 

 

00:08:22 

Musi, żeby trochę zobaczyć, jak funkcjonują dużo starsi chłopcy i najlepiej jest na to patrzeć, kiedy jest się w swojej grupie rówieśniczej i patrzy się na to, co się dzieje, co robią też młodsi, żeby żeby syn mógł się troszeczkę ustawić w tym z tej swojej grupie rówieśniczej, zobaczyć, jak to jest, jak funkcjonują starsi, jak i młodsi, gdzie ja się znajduje. 

00:08:44 

 

00:08:45 

Więc jeśli mielibyśmy się zastanawiać, czy dzieci mogą coś po szkole razem porobić, oczywiście tak. Miejmy nadzieję, że to będzie najszybciej możliwe w czasach pandemii, jak tylko to jak tylko się da. 

00:08:56 

Natomiast nie pomijaj my tego wzrostu samodzielności, bo czym innym jest wracanie samodzielne dziecka w klasie pierwszej 2 3 4 do domu, a czym innym już gdzie chłopie czy od klasy 5 on inaczej o sobie myśli jako osobie bardziej kompetentny. 

00:09:12 

 

00:09:12 

No i i jak najbardziej musimy tę samodzielność zwiększać, mimo tego, że czasem odczuwamy niepokój bądź lęk o jej czy sobie poradzi, czy czy będzie dobrze, jeśli mamy wątpliwości, rozmawiajmy z partnerem partnerką o tym na to my jesteśmy jako dorośli już gotowi. 

00:09:33 

Zobaczmy, jak funkcjonuje to generalnie w społeczeństwie. Pomyślmy o tym, czego potrzebuje dziecko na ten moment, a w klasie 5 6 7 jak najbardziej potrzebna. 

00:09:43 

 

00:09:43 

To jest potrzebny wzrost samodzielności, więc skorzystajmy z tego czasu, gdzie dziecko nie jest jeszcze bardzo dużym nastolatkiem i nie separuje się od nas prawie, że całkowicie, ale też już nie jest maluszkiem, którego trzeba wypie ****** 

00:09:59 

Spójrzmy na syna jako odrębnego człowieka, który potrzebuje stawać się coraz bardziej samodzielny. Oczywiście przy naszej małej pomocy i towarzyszeniu. 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały