Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Metoda na stres

Ewa Kaian Kochanowska
Jak nie stresować się stresem ODC. 3/9

Rola uważności w radzeniu sobie ze stresem

 

Życie przyspiesza, ulega zmianom i jest pełne wyzwań. Towarzyszą nam liczne obowiązki, napięcia, frustracje. Odpowiedzią na nie może być uważność: powrót do harmonii i stabilności, uświadomienie sobie i rozwijanie wewnętrznej siły i zdolności zdrowienia.

Jon Kabat-Zinn, twórca Kliniki Redukcji Stresu przy Uniwersytecie Medycznym Massachusetts, zdefiniował uważność jako szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę. Istotą uważności jest powrót do przebywania w chwili, która jest, i obserwowanie tego, co się właśnie wydarza, bez oceniania i nieustannego komentowania. Uważność jest sposobem uczenia się bezpośredniego kontaktu ze wszystkim, co pojawia się w naszym życiu, uczenia się akceptacji i życzliwości, a także dbania o siebie poprzez świadomą obecność z trudnymi emocjami, bólem, chorobą oraz codziennymi wyzwaniami.

Uważność obniża niepokój

Zdaniem psychologów wypalenie zawodowe czy syndrom chronicznego zmęczenia czeka nawet 40 procent Polaków. Praktykowanie uważności może skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku. Badania Marka Williamsa oraz Normana Farba i innych przeprowadzone w 2010 roku dowiodły, że uczestnicy ośmiotygodniowego programu redukcji stresu opartego na uważności (patrz aplikacja) doświadczali później znacząco mniej niepokoju, mieli mniej myśli depresyjnych i somatycznych efektów stresu.

Wyniki badań wyraźnie wskazują, że praktykowanie uważności podnosi poziom pozytywnych emocji, obniża poziom...

Pozostałe 80% treści dostępne jest tylko dla subskrybentów.

Subskrybuj

Pozostałe odcinki

Podobne materiały