Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Pierwsza miłość dziecka - jak mam się zachować?

Monika Perkowska
Zrozumieć emocje dziecka ODC. 14/21

Materiał treningowy dla rodziców

Transkrypcja video Pierwsza miłość dziecka - jak mam się zachować?

00:00:01

 

00:00:02

 

00:00:02

 

00:00:12

Pierwsza miłość dziecka i jak maja go rodzice mamy się zachować.

00:00:17

No, kiedy myślę o tym temacie, to przypominają mi się dzieci w wieku przedszkolnym, które bardzo chętnie zakochują się. Mówią, że ktoś jest moją żoną, moim mężem, moim narzeczonym. Ale już za 3 dni oczywiście się to zmieniło. Ktoś inny bawi się w rodzinę.

00:00:35

 

00:00:35

I to jest taki pierwszy moment, kiedy dzieci zauważają, że ludzie są w parach, nazywają to, chcą nas naśladować. No bo przecież w wieku przedszkolnym te zabawy polegają przede wszystkim na naśladowaniu rodziców, osób dorosłych i.

00:00:52

Kiedy myślę o tym temacie, to.

00:00:56

Eee to oczywiście nas w tym momencie, kiedy dzieci są w wieku przedszkolnym, bardzo to cieszy, śmiejemy się, mówimy, Aha, ok, to jest twój mąż, no bo wtedy oczywiście błędem byłoby powiedzieć, no to to nie zaden twój mąż. To jest za wcześnie. O czym?

00:01:09

 

00:01:09

Ty mówisz? To jest w UE konwencji zabawy i kiedy dziecko czuję, że my się też uśmiechałam. Widzimy, że to jest dla dziecka niesamowita zabawa.

00:01:18

No to wtedy po prostu się z tym nie po zgadzamy. Z tą zabawą i i to absolutnie będzie zmienne i w różnym w różnych momentach życia dziecka.

00:01:28

Przedszkole w wieku przedszkolnym, różne w wieku szkolnym tych miłości jest dużo mniej. Myślę tutaj o szkole podstawowej, szczególnie gdzieś do klasy 4 5 no czasami ktoś ma.

00:01:37

 

00:01:37

Że powie, że taki chłopak taka dziewczyna mi się podoba, ale to jest taki okres, gdzie jeździ są mnie sobą zainteresowane.

00:01:44

Raczej są to takie grupki dziewczynki, chłopcy. Natomiast pierwsza miłość dziecka i pierwsze rozczarowania też mogą pojawiać już w takim wieku od 11, 12.

00:01:56

Roku życia i tutaj, proszę Państwa, dosyć istotne jest to, jakie my mamy podejście, czy w ogóle jakby dziecko może się zakochiwać w naszym mniemaniu czy nie, czy miłość jest dobra, czy zła.

00:02:08

Bycie w ogóle w jakiejś parze dobre czy złe? Tu ponownie wracamy do tego, że mamy różne doświadczenia mamy.

00:02:14

 

00:02:14

Różne sytuacje, które przeżyliśmy i one ukształtowały nasze myślenie o na przykład o byciu w parze miłości i ważne jest, żeby nie wyśmiewać dziecka, nie wyśmiewać tej miłości.

00:02:30

Nie mówi, że to to za głupstwo wymyślili jakieś głupoty, by napewno ty się w ogóle w to nie mieszajcie się w teraz nikogo w nikim nie zakochuj ty teraz masz się uczyć. To są twoje sprawy, dlatego, że wtedy umniejsza my to potrzeby emocjonalne życie emocjonalne dziecka.

00:02:46

No i teraz.

00:02:47

EE to co się dzieje w wieku nastoletnim, to oczywiście i dziecko. Może mam chcieć przedstawić swoją miłość. No to oczywiście wtedy mówimy, po prostu się przedstawiamy i i akceptujemy taki stan rzeczy. Natomiast.

00:02:56

 

00:03:02

Trudniejsza myślę eee. Sprawa ma się wtedy pojawia się wtedy, kiedy dzieci no mają już 15, 16, 17.

00:03:09

 

00:03:09

Ra noi z nas otwiera się bardzo dużo lęku. Czy dziecko będzie uprawiało seks? Czy dziecko mnie nie zrobi jakiegoś dużego błędu czy nie będzie zranione, czy nie za bardzo się ode mnie oddala?

00:03:25

Więc proszę, zobaczcie, że bardzo dużo lęku wtedy to uruchamia w nas. No i i to jest jakiś nowy etap dla rodziców i tutaj tak samo nie wyśmiewamy hmm miłości dziecka.

00:03:36

 

00:03:37

Nie wypytuj my też nie róbmy takich wyrzutów, że, a może już byś kogoś w końcu znalazła, kiedy w końcu przeprowadzisz chłopaka czy dziewczynę dlatego, że dziecko.

00:03:47

Nie myślę, że chichrać dla nas, ani być w parze dla nas. Poza tym, gdy wsłuchujemy się w dziecko, bo część dzieci być może wstrzelę, odkrywanie tę orientację seksualną, o której my mówimy i i wtedy tworzy się jeszcze większy problem, żeby żeby dla dziecka, oczywiście, żeby z nami rozmawiać.

00:04:10

 

00:04:10

Więc EE, pierwsza miłość to jest coś, czego nie wyśmiewamy, to jest to jeszcze mu towarzyszymy. To oczywiście jakby nas cieszy i mówimy, że cieszę się, że że się zakochałeś.

00:04:21

Zakochałaś, widzę, że to jest dla ciebie ważne. Możemy po prostu swobodnie o tym rozmawiać. Na ile to jest poważne, czy już długo ze sobą chodzicie, gdzieś się zapraszać na randki, ale też nie wnikajmy za mocno, szczególnie w taki na takim etapie początkowym, kiedy dziecko samo jeszcze nie wiem, na ile to jest poważne.

00:04:42

Tak a na ile nie?

00:04:44

Jeśli rozmawiamy już o dużych nastolatkach, no to mmm jak najbardziej to jest powiedziałabym ostatni dzwonek, żeby porozmawiać na temat życia seksualnego. Jeśli się wstydzimy, to oczywiście.

00:04:46

 

00:04:57

Spróbujmy wykrzesać z siebie tyle odwagi bądź razem.

00:05:02

Z partnerką, partnerem.

00:05:04

Razem może o tym porozmawiamy z dzieckiem, tyle ile mamy siły to doliczamy siły, bo po prostu nie równo czegoś przeciwko nam, co nam nie wyjdzie i.

00:05:13

 

00:05:13

I i tylko się tam właściwie zetniemy. Wtedy możemy skorzystać z książek. Wcześniej je przy czytajmy książki dotyczące dojrzewania seksualności, żebyśmy mogli dzieciom to po prostu podać taką bardzo dużą serdecznością, ufnością, więzienie nie umiem teraz rozmawiać.

00:05:30

Jakoś tak się wstydzę, tego ze mną też nie rozmawia. No ale znalazłam MEGA fajną książkę i i wiesz, przeczytaj sobie, bo tam będzie Wszystko.

00:05:39

Myślę, że to jest też bardzo ważne, żeby dziecku powiedzieć, że ufamy dziecku, że.

00:05:44

 

00:05:44

Że w razie czego my jesteśmy, że my pomożemy w każdym problemie, który by się pojawił, natomiast bardzo się cieszymy, że ma dziewczynę czy chłopaka.

00:05:53

Tutaj bardzo ważna jest taka nasza otwartość i to taka wiara w to, że to zakochanie się dziecka nie spowoduje jakiejś wyrwy w naszych relacjach, jakby wynosi rodzinie, że nagle się Wszystko rozpadnie, że syn czy córka już w ogóle jak by na mnie nie zwrócił uwagę. No bo to jest naturalny proces rozwojowy, że.

00:06:12

 

00:06:12

O ile dzieci przedszkolne wczesnoszkolne, to one po prostu te miłości mają takie na poziomie przygody doświadczenia. Natomiast dzieci starsze, nastoletnie, już takie uczące się w szkole średniej, to ona po prostu pragną bliskości i i chcą też po prostu spróbować takiego bardziej poważnego związku.

00:06:30

I to jest naturalny etap rozwojowy, że to się po prostu będzie działo, czyli wtedy podczas dojrzewania wzrasta bardzo zapotrzebowanie na.

00:06:37

 

00:06:38

Bycie z kimś bardzo blisko i proszę państwa, oczywiście nie da się wszystkiego uniknąć i na Wszystko przygotować dziecko. Natomiast na tyle, ile my czujemy, że powinniśmy być zaangażowani, na tyle się angażujemy.

00:06:51

Ale, Słuchaj my też tego, kiedy dziecko nam postawi granice i powiesz, to ja już nie dam rady z Tobą o tym rozmawiać.

00:06:58

Nie chcę o tym z tobą rozmawiać. Czuję, że to nie jest ten temat i wtedy nie obrażajmy się, czy nie nakazujemy tylko powiedzmy, OK, rozumiem.

00:07:04

 

00:07:05

Powiedz mi, kiedy może będziesz bardziej gotowy, gotowa EE albo EE, kiedy będzie lepszy moment, po prostu będziemy bardzo otwarci.

00:07:15

Nie wyśmiewaj my miłości, bo wtedy oczywiście efekt będzie zupełnie odwrotny. Dziecko nic nam nie będzie chciało powiedzieć i będzie czuło, że jego życie emocjonalne jest dla nas mało ważne.

00:07:24

Po prostu ona jest po to, żeby żeby na zaspokajać, żeby robić to, co my chcemy, atea potrzeby dziecka są mało istotne.

00:07:32

 

00:07:33

Więc EE, pierwsza miłość dziecka. Myślę, że taka najprzyjemniejszy moment dla nas to jest w tym wieku przedszkolnym, kiedy dziecko nam po prostu się chwali z ogromną radością i taką spontanicznością jeszcze.

00:07:47

Nie, nie czuję absolutnie, żeby to coś było nie tak i i dobrze byłoby, gdyby te kolejne miłości tak samo potem mogły się rozwijać, że to jest coś dobrego, bycie bycie w parze ski.

00:08:00

 

00:08:00

EE mm. Natomiast to co jeszcze myślę, istotne to to żeby nie starać się nie wtrącać w relacje dziecka w ogóle z innymi rówieśnikami.

00:08:10

O ile jesteśmy w stanie i nie dzieje się tam przemoc krzywda, no bo wtedy oczywiście staramy się interweniować tyle, ile potrafimy możemy.

00:08:18

Poradzimy się, natomiast nie komentujmy wyboru co do w ogóle różnych relacji społecznych, nie tylko miłości, bo wtedy po prostu będziemy z dzieckiem bliżej i i jest większa szansa, że.

00:08:30

Będzie z nami szczerze rozmawiać, zwierzać się, a to właśnie o to chodzi nam w relacjach z dzieckiem o bliskość, serdeczność, życzliwość.

00:08:38

 

00:08:39

 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały