Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Co robić, gdy dziecko ma problem w relacjach społecznych?

Monika Perkowska
Zrozumieć emocje dziecka ODC. 21/21

Jak rodzice mogą wspomóc proces uspołeczniania dziecka?

Transkrypcja video Co robić, gdy dziecko ma problem w relacjach społecznych 

 

00:00:01 

 

00:00:12 

Co robić, gdy dziecko ma problem w relacjach społecznych? Jak my rodzice możemy pomóc proces Uspołecznienia u dziecka. 

00:00:21 

 

00:00:22 

Problemy społeczne prędzej czy później właściwie można powiedzieć, że dotykają prawie każde dziecko i one będą miały wymiar bardzo różne. 

00:00:30 

To znaczy z jednej strony dziecko może doświadczać odrzucenia w grupie społecznej z 2 strony 2 taki ważny punkt to to, że dziecko może czuć się zbyt słabe, żeby gdzieś dołączyć do grupy społecznej, że dziecko się wtedy samo izoluje. 3 bardzo ważny punkt to. 

00:00:52 

Dziecko, które stosuje agresywne zachowania wobec grupy. 

00:00:56 

 

00:00:57 

I takie problemy to jest codzienność gabinetów terapeutycznych, gdzie rodzice zgłaszają chęć pomocy dziecku, które po prostu cierpi na takim poziomie, że nie czuje się na tyle akceptowane na tyle dobrze w grupie społecznej. Co w tym wyrobić? Proszę państwa, przede wszystkim zwracamy uwagę, jak dziecko funkcjonuje przy nas. 

00:01:17 

 

00:01:18 

Czyli zwracamy uwagę, jak my się do siebie nawzajem w rodzinie odzywamy. Czy u nas jest dużo krzyku agresji, czy może dużo lęku w naszej rodzinie? 

00:01:26 

Dużo złości, no bo wtedy dziecko uczy się od nas sytuacji, styl rozwiązywania problemów radzenia sobie ze stresem i takie same sytuacje społeczne przykłada potem na swoje życie rówieśnicze. 

00:01:39 

 

00:01:39 

EE z 2 strony zwróćmy też uwagę na to, jak dziecko funkcjonuje, kiedy nie jest z nami, to znaczy na przykład w szkole, kiedy idziemy na zebranie z rodzicami, zapytajmy, jak dziecko, nie tylko jakie ma ocenę. 

00:01:52 

To jest bardzo ważne, tylko żebyśmy zapytali też, jak funkcjonuje społecznie, czy ma koleżanki kolegów, czy umie się postawić, czy stawia granice, czy. 

00:02:02 

Jest nieprzyjemne. Czy lubi inne dzieci? Rozmawiajmy też o tym samym dzieckiem, to znaczy spróbujmy po omawiać różne relacje, które dziecko ma. Czy lubisz tą i tą koleżankę? Co myślisz o zachowaniu takim to, a takim. 

00:02:17 

 

00:02:17 

Czyli musimy przyglądać się w WIELOWYMIAROWO nie tylko w takim kontekście, że nasze dziecko pobiło się z kolegów w przedszkolu. 

00:02:24 

No i już robimy wielką aferę w ogóle, jakby nie zastanawiamy się nad tym wszystkim, co jest dookoła, dlatego, że bardzo dlaczego to jest ważne, dlatego, że bardzo często zdarza się, że jest bardzo duży konfliktów między rodzicami, że jest przemoc w rodzinie, przemoc, której dziecko doświadczyło zewnątrz w różnych środowiskach. 

00:02:40 

 

00:02:41 

Nie tylko szkolne mogło to być na podwórku. Mogło to być z dalszej rodziny. No i wtedy dziecko to jakby jest w stanie. 

00:02:48 

Nie jest w stanie inaczej, jak na przykład też agresywny. 

00:02:52 

Tą agresją. 

00:02:52 

 

00:02:55 

Pozbyć się te tych trudnych emocji w sobie, więc przyglądamy się każdemu środowisku, w którym żyje dziecko i to robimy, jeśli mamy jakiś realny wpływ na konkretne środowisko, to interweniujemy bądź poprawiamy sytuację, czy to w rodzinie, czy czy, czy staramy się porozmawiać ze szkołą sąsiadami ze środowiskiem. Gdzie problem może występować? 

00:03:15 

Dlatego, że trudności w relacjach społecznych to może być po prostu jakiś wynik trudniejszych wcześniej doświadczeń czy emocji w kontaktach w ogóle z ludźmi. 

00:03:27 

Natomiast jeśli czujemy się całkowicie bezradni, albo szkoła nas nawet. 

00:03:31 

 

00:03:32 

Zaprasza do rozmów zgłasza, że po prostu dziecko ma duże problemy. To proszę państwa, bardzo ważne jest, żeby nie zostawić tego, tylko, żeby zapisać dziecko czy na terapię indywidualną, czy na terapię ogólno rozwojową, grupową czy na treningi umiejętności społecznych, spróbować zapewnić tyle pomocy, ile możemy dlatego, że ten rozwój społeczny jest niesamowicie ważne dla całego życia, dla rozwoju emocjonalnego, dla rozwoju też takiego społecznego poczucia własnej wartości. 

00:04:02 

EE dla dzieci, jak i dla nas dorosłych. Grupa społeczna, w której żyjemy, jest bardzo ważne. 

00:04:07 

 

00:04:08 

Nie chodzi tylko o to, że jesteśmy akceptowani, ale w ogóle, że mamy serdeczne, życzliwe relacje z innymi ludźmi, że możemy ufać innym ludziom. 

00:04:16 

Zwracajmy też uwagę na to, na ile tej ufności jest w naszej rodzinie, na ile nasza rodzina ufa innym ludziom, na ile my się izolujemy jako rodzina. 

00:04:27 

Jaką my mamy emocjonalność w stosunku do innych osób? To Wszystko pokazuje dziecku, jak ono ma funkcjonować w relacjach społecznych. Natomiast chciałam zwrócić uwagę na to, że dzieciom najczęściej najłatwiej dogaduje się z młodszymi dziećmi. Od się. 

00:04:44 

Lubię albo ze starszymi dziećmi od siebie, już o dorosłych nie wspominając, dlatego, że dorośli są bardzo bezpieczni w relacjach. 

00:04:50 

 

00:04:51 

Najczęściej ufam, że że, że tak jest. Oczywiście oprócz sytuacji, kiedy dzieci są po prostu krzywdzone w środowisku w relacjach z dorosłymi. Natomiast dlaczego z rówieśnikami? Najtrudniej dlatego, że rówieśnicy mówią, Wszystko wprost czują się na równo. 

00:05:09 

 

00:05:10 

EE i Rówieśnik nie będzie zwracał uwagę. Oto jesteś starszy, to by nie powiem albo albo to jeszcze mały, to tobie też nie powiem. 

00:05:17 

Po prostu powiem tobie wprost, nie lubię się z tobą bawić. Głupio się bawisz, nie chcę się z tobą bawić. 

00:05:24 

I dlatego te relacje rówieśnicze są takie najczęściej trudne i teraz to robi w środowisku domowym. Jak pomaga dziecku? Po prostu się uspołecznienia ciiiii żyć w takich fajnych, serdecznych, dobrych relacjach z rówieśnikami. 

00:05:38 

Po pierwsze, samodzielność był też film o samodzielności. Pozwalamy na to, żeby dziecko doświadczało różnych sytuacji społecznych, nie za trudnych, nie za łatwy dla niego. 

00:05:47 

Adekwatnych do wieku do rozwoju, że mogą załatwić różne sprawy. 2 rzecz umożliwiamy częste naprawdę częste kontakty z rówieśnikami i nie chodzi o to, żeby się spotykać tylko z jednym wybranym przyjacielem przyjaciółką. 

00:06:00 

Ale, żeby spotykać teraz to zapraszać różne dzieci do siebie. Różne sprawy, różne z podwórka, różne z innych klas, żeby nie zamykać się na takie sklejone za bardzo ze sobą relacje społeczne, czyli jest 2 przyjaciół i to oni się już skleją, już nikogo nie dopuszczą do tej relacji. 

00:06:04 

 

00:06:16 

 

00:06:17 

Chodzi o to, żeby dziecko miało różne relacje z różnymi osobami. Często spotykało się z różnymi ludźmi i tego, proszę państwa, nie da się zastąpić niczym innym. Wiem też, że teraz są trudny. Czasem musimy zamykać się w domu przez pandemię. Jest dużo kontaktów online, ale te kontakty online też są ważne fizyczne, o ile są możliwe, też są bardzo, bardzo ważne, z czego korzystaliśmy w wakacje 2020 roku, natomiast chciałam jasną bardzo zaznaczyć, że bez relacji, bo bez częstych kontaktów społecznych. 

00:06:47 

Nie da się nauczyć tych relacji społecznych. 

00:06:49 

 

00:06:49 

Natomiast kiedy widzimy, że dziecko ma problem, starajmy się zwiększać tę intensywność relacji społecznych, ale też zapisać na różne specjalistyczne przede wszystkim grupowe zajęcia. 

00:07:00 

Kiedy dziecko dzieci mają możliwość przy terapeucie, zakładamy zdrowym dorosłym ćwiczyć regularnie różne sytuacje, doświadczać u różnych emocji w bardzo bezpiecznym środowisku, nie mówiąc już o obozach koloniach. 

00:07:18 

 

00:07:19 

Różnych grupach, do których dziecko może należeć, bo nie musi należeć tylko do podwórka, do grupy podwórkowej bądź grupy szkolnej, ale też może zapisywać się na różne zajęcia dodatkowe, może poznawać różnych ludzi, nocować z różnymi kuzynami, kuzynkami, czyli starajmy się sami nie unikać relacji społecznych, żeby dziecko mogło budować jak najlepiej własne relacje społeczne. 

00:07:44 

 

00:07:44 

No i nie da się żyć w społeczeństwie, nie mając tego społeczeństwa dookoła nas, więc to jest bardzo ważne, żeby uczyć się tych zasad, żeby można było popełnić błędy, omówić je z rodzicami. 

00:07:56 

Natomiast starajmy się nie obrażać, kiedy szkoła nam po prostu zgłosić, że że, że prosi nas o to, żeby wspomagać dziecko jakimiś dodatkowymi zajęciami, bo to po prostu wyjdzie tylko i wyłącznie na korzyść. 

00:08:08 

 

00:08:08 

Ja nie znam przypadku dziecka, które zapisane na zajęcia terapeutyczne grupowe w celu lepszego rozpoznawania samego siebie i własnej emocjonalności wśród innych nie dały pozytywnego rezultatu. 

00:08:22 

Czy bez zaszkodziły, więc zachęcam jak najbardziej do tego, żeby dzieci mogły doświadczyć wielu wielu relacji społecznych, bo to pomaga, jeśli chodzi o takie problemy z rówieśnikami. 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały