Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Jak pomóc dziecku mieć przyjaciół?

Monika Perkowska
Zrozumieć emocje dziecka ODC. 8/20

Materiał treningowy dla rodziców

 

Transkrypcja video Jak pomóc dziecku mieć przyjaciół?

00:00:02

 

00:00:06

 

00:00:12

Jak pomoc dziecku mieć przyjaciół? Myślę, że to jest bardzo ciekawy temat. To on się często pojawia w gabinecie psychoterapeuty.

00:00:20

 

00:00:20

 

00:00:20

Cznym i dotyka tego, w jakich czasach my teraz żyjemy. Akurat jesteśmy w trakcie pandemii jeszcze po zamknięciu odizolowaniu nas od innych i poczuliśmy na własnej skórze jak to jest nie móc mieć regularnego kontaktu stałego ze społeczeństwem.

00:00:40

Dziecko jako osoba, która się dopiero rozwija, która jeszcze nie ma ukształtowanej osobowości, nie ma wielu doświadczeń, takich jak my radzi sobie zupełnie inaczej z izolacji.

00:00:50

 

00:00:51

Niż inne osoby. Natomiast życie społeczne my jako w ogóle człowiek jest istotą społeczną życie społeczną dziecka jest bardzo ważną ważnym elementem i każdemu z nas oczywiście zależy, żeby dziecko miało przyjaciół swoją grupkę społeczną.

00:01:06

Pierwsze, co przychodzi mi na myśl, to oczywiście przypomnienie sobie tego, w jaki sposób kiedyś wyglądało życie społeczne, tak zwane podwórkowe. Prawie każdy należał do bandy i ma doświadczenie bycia w grupie.

00:01:20

 

00:01:20

Tak grupa zawsze rządziła się własnymi prawami. Właściwie nikt nie wnikał. Co w tej grupie się dokładnie działo. Nikt nie mówił o tym rodzicom.

00:01:28

Była to pewnego rodzaju jakaś tajemnica tej grupy, natomiast wszystkie dzieci latały w cudzysłowie. Oczywiście mówiąc po podwórku po tych ulicach znały swoich rodziców. Wiedziało, jak krzyknąć do kogoś, żeby ktoś zszedł.

00:01:42

Wiadomo było, jak zawołać o kanapkę, no i tak to życie społeczne po szkole polegało głównie na tym, że się było dużo na podwórku aż do zachodu słońca przychodziło się na posiłki trochę zrobić lekcje.

00:01:53

 

00:01:54

Teraz życie społeczne dzieci jest nieco inne, to znaczy oczywiście mają tak samo jak kiedyś życie szkolne, ale pamiętajmy, że życie szkolne jest często zorganizowane.

00:02:03

To nie jest swobodna zabawa, no chyba, że na świetlicy czy po szkole dzieci będą miały możliwość wyjścia, natomiast teraz życie szkolne.

00:02:12

Nie do końca też razem z obowiązkami dodatkowymi typu korepetycje. Dodatkowe zajęcia pozwala pozwala to razem, żeby dziecko miało takie życie społeczne. Tak.

00:02:26

W takim rozkwicie jak kiedyś?

00:02:28

 

00:02:29

Bardzo dobrym sposobem na to, żeby dziecko miało przyjaciół, żeby w tym pomóc. Jest pewnego rodzaju pozwolenia, pozwolenie na pewnego rodzaju swobodę dziecka, to znaczy muszą być takie godziny i takie dni, kiedy dziecko może robić co chce.

00:02:44

Po południu, czyli nie ma tych zajęć dodatkowych i może spotykać się właściwie z kim chce. Oczywiście musi skonsultować z naszą dorosłą decyzją, kiedy to będzie.

00:02:52

Natomiast bardzo ważne jest, żeby dziecko oprócz grupy społecznej tej szkolnej oczywiście chcemy, żeby ona zapraszało dzieci ze szkoły do siebie i chodziło do innych dzieci.

00:03:03

Bez klasy.

00:03:04

 

00:03:04

Żeby miało też inne dzieci i EE w różnych grupach społecznych, czyli kogoś poznałam na karate kogoś na w szkole muzycznej, ale ktoś też jest na tak zwanym podwórku, czyli w naszym sąsiedztwie.

00:03:16

Fajnie jest pozwolić dziecku, żeby właśnie mogło tam sobie gdzieś poprzebywać na różnych klasykach. Na początku wiadomo, jak jest małe domy towarzyszymy, ale później że może gdzieś samo wyjść ze znajomymi, żeby jeździło na wycieczki szkolne, żeby jeździło na kolonie obozy, żeby potem mogło robić nocą warunki u siebie czuł kogoś.

00:03:34

 

00:03:34

EE chodzi o to, żeby dziecko miało nieco odrębne życie od tego naszego rodzinnego. Oczywiście ma życie szkolne, rodzinne, ale to jest niewystarczające życie odrębne w tej tak zwanej bandzie podwórkowej jest bardzo potrzebne, żeby te umiejętności społecznych przyszły z ogromną łatwością, żeby to nie musiało być uczone gdzieś na konkretnych zajęciach.

00:03:56

 

00:03:56

Owszem są zajęcia typu trening, umiejętności społeczne, jeszcze takie ogólnie o społecznej once rozwijające w grupie dla dzieci czy później dla nastolatków i one są jak najbardziej wskazane dla dzieci, które są nieśmiałe, wstydliwe, która miała ją problemy z otwarciem się z pewnego rodzaju swobodą, z asertywnością.

00:04:14

Natomiast pamiętajmy o tym, że posiadanie przyjaciół to jest też posiadanie ogromnego wsparcia społecznego. Oprócz rodziny, oprócz szkoły, posiadanie własnego odrębnego życia, gdzie to ja decyduję, z kim się przyjaźnie, jak się przyjaźni? Nie wybierajmy dzieciom przyjaciół.

00:04:31

Jeśli chodzi w ogóle o stosunki społeczne.

00:04:33

 

00:04:33

Zwróćmy uwagę, czy my mamy przyjaciół, dlatego, że bardzo często mówimy do dziecka, weź to byś gdzieś poszedł, wyszła na podwórko.

00:04:40

No już ile można siedzieć w domu, ale z 2 strony dziecko nas bardzo rzadko raz na kilka lat widzi, że my jesteśmy z przyjaciółmi.

00:04:47

Bardzo rzadko ma okazję zobaczyć nas przyjaznych w stosunku do innych osób zapraszających do siebie chodzących na różne spotkania towarzyskie uczestniczących, gdzie ma okazję zobaczyć, jak jaka jest duża serdeczność i życzliwość między ludźmi w ogóle w społe.

00:05:04

 

00:05:04

Część Twie zachęcam też do tego, żeby oprócz tego, że przyjrzeć się sobie, pokazywać dziecku, że my lubimy porozmawiać przyjaciółmi, że my jesteśmy bardzo otwarci wobec nich, że.

00:05:15

Że to nie jest tak, że świat jest niebezpieczny, że my mamy nie ufać innym ludziom. To znowu zahaczamy o nadopiekuńczość, która tu się nam może pojawić i niestety zablokowała, by ten rozwój społeczny, takie doświadczanie czegoś zupełnie innego niż w rodzinie, gdzie Wszystko jest jednak pod.

00:05:36

Opieką dorosłych i czegoś zupełnie innego niż w szkole, no bo tam też ktoś dorosły kontroluje, czy dzieci robią?

00:05:42

 

00:05:42

Więc nie zapominajmy, że to życie społeczne też wpływa na to, jak jak dziecko sobie będzie radziło w życiu, że to nie tylko oceny się liczą, nie tylko wykształcenie, ale też cechy osobowości, które się kształtują przez całe życie, nie tylko w rodzinie i szkole, ale właśnie też w swobodnej zabawie i wygłupach, w robieniu różnych błędów też często jakieś trochę niegrzecznych rzeczy.

00:06:07

Dziecko musi podoświadczać wszystkiego, co jest w życiu. Musi porozmawiać i z dorosłymi musi też mieć dobry kontakt z innymi dziećmi.

00:06:15

 

00:06:15

Więc jeśli nam zależy, żeby dziecko miało przyjaciół, to postarajmy się dać swobodę w posiadaniu różnych znajomych kolegów, koleżanek, ale też pamiętajmy o tym, żeby się dosyć mało wtrącać w te relacje.

00:06:28

No chyba, że dziecko nas poprosi o wsparcie albo my widzimy po zachowaniu dziecka, że coś jest nie tak w tych relacjach społecznych.

00:06:37

 

00:06:38

Odrębnym wątkiem oczywiście dotyczącym przyjaciół jest to, że dzieci bardzo często zdarza się, że przychodzą i mówią po prostu, ja nie mam przyjaciół, źle się czuję w tej szkole, nie mam się z kim bawić, albo że ktoś odszedł z klatek.

00:06:51

To był ważny dla naszego dziecka. Oczywiście wtedy towarzyszymy chcemy być blisko, rozmawiamy, pójdźmy skonsultować się do szkoły, porozmawiajmy z wychowawcą to w tej sytuacji.

00:07:00

 

00:07:00

Zrobić nie.

00:07:02

Nie starajmy się też w jakiś sposób aranżować tych spotkań, wiedząc, że dziecko może samo tego dokonać, dlatego, że to będzie pewnego rodzaju sztuczna sytuacja.

00:07:12

Natomiast organizujemy urodziny, organizujemy imprezy, u nas w domu zapraszajmy inne dzieci, innych dorosłych z dziećmi do nas, do domu, a ta grupa przyjaciół po prostu będzie w sposób naturalny się powiększała.

00:07:24

 

00:07:25

I stanowiła ogromne wsparcie zarówno dla nas, jak i dla dzieci. Szanujmy też taką sytuację, że fill my możemy być bardzo ekstrawertyczne NI, a nasze dziecko niekoniecznie może być introwertykiem, bardziej introwertyczne i wtedy ono mniej potrzebuje tych znajomych, niż my byśmy namawiali, czyli ponownie bądźmy ostrożni bądźmy tacy wyczuleni podążające za dzieckiem. Nie namawiaj my na Wszystko, co w naszym mniemaniu jest dobrą dobrym rozwiązaniem, dobrym wyjściem z sytuacji.

00:07:56

 

00:07:57

Natomiast pamiętajmy, że aby dziecko miało swobodę wśród społeczeństwa, no to musi mieć z nim kontakt. Zdarza się, że rodzice albo dzieci mówią, że najlepiej dzieci się dogadują, nie w swojej grupie społecznej, czyli z dziećmi młodszymi albo z dziećmi starszymi. To też pokazuje, że kontakt z rówieśnikami.

00:08:20

 

00:08:22

Byłby najtrudniejszy. Najczęściej on jest najtrudniejszy tak emocjonalnie do zniesienia. Czy bardzo jest wtedy trudno być takim pewnym siebie odważnym, bo grupa społeczna Twoja Rówieśnicza, no i częściej mówi tobie wprost, a mi się nie podoba, że to robi się.

00:08:37

Nie chce się z tobą bawić. Chcę coś innego porobić, natomiast młodsi się podporządkowują, a starsi znowu imponują i.

00:08:44

Się to wtedy fill?

00:08:44

Jakby w 2 stronę idzie ich się wtedy słucham.

00:08:47

 

00:08:47

Natomiast jeśli zdarza się taka sytuacja, mimo Wszystko fajnie jest pielęgnować te relacje społeczne w tej samej grupie mniej więcej rówieśniczej.

00:08:57

No bo wtedy dziecko po prostu nabywa bardzo dużo nowych umiejętności. Ważne jest też to, że my umożliwiamy pojawienie się tych kontaktów i wierzymy w dziecko, że ona sobie doskonale poradzi i już od najmłodszych lat nie unikamy innych rówieśników.

00:09:13

 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały