Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Lęk w życiu nastolatka

Paweł Dyberny
Zrozumieć emocje dziecka ODC. 12/18

Jak zrozumieć emocje nastolatka i być wspierającym dorosłym?

Na drodze rozwojowej nastolatka w okresie dojrzewania staje wiele wyzwań. Dla młodego człowieka niezwykle ważne są wtedy szkolne sukcesy i porażki, pierwsze miłości i relacje rówieśnicze. Zmiany zachodzące w życiu podczas dorastania nierzadko pociągają za sobą silne napięcie emocjonalne. Jedną z emocji, która pojawia się w tym czasie w większym natężeniu, jest lęk. Jak wspierać dziecko w radzeniu sobie z lękiem i co zrobić, aby pomóc mu uwolnić się od poczucia przytłoczenia?

Niepewność i wyzwania, z jakimi nastolatkowie mierzą się każdego dnia, sprawiają, że lęk w życiu młodego człowieka staje się bardzo wyraźny. Jedną z form pracy z młodym człowiekiem, która jest skuteczna w lepszym radzeniu sobie z lękiem, jest trening psychologiczny oparty na założeniach terapii akceptacji i zaangażowania (ACT). ACT umożliwia zmianę podejścia wobec niewygodnych myśli i emocji. Nastolatek, stojący u progu ogromnych zmian, rzutujących na jego dorosłe życie, może jednak nauczyć się, jak w bardziej funkcjonalny, przystosowawczy sposób odnosić się do swojego emocjonalnego krajobrazu, którego lęk, stres, niepokój, zamartwianie się, czy właśnie lęk są integralną częścią. Pragnę zaprosić Cię w podróż, która pokaże, jak wykorzystać procesy uważności, akceptacji celem wsparcia dziecka w radzeniu sobie z lękiem. 

Po co nam lęk?

Lęk od zawsze pełnił adaptacyjną funkcję w życiu człowieka. Gdy nasi przodkowie wychodzili na polowanie, gdzieś daleko na sawannie, z każdej strony czyhało na nich zagrożenie. Umysł musiał ciągle przewidywać i analizować wszelkie informacje docierające z otoczenia, które mogłyby świadczyć o potrzebie walki lub ucieczki. W związku z tym podstawą przeżycia stało się przyjęcie postawy, w której bezpieczeństwo było na pierwszym miejscu, a powtórna analiza zdarzeń dawała większe szanse przetrwania przy kolejnym opuszczeniu wioski. Aby dbać o własne bezpieczeństwo, umysł współczesnego nastolatka działa w ten sam sposób – przewiduje różne czarne scenariusze, zamartwia się, powraca do zdarzeń, które zinterpretował jako niepowodzenie. Lęk pojawia się z różną częstością i nasileniem. Tę tendencję widać wyraźnie u nastolatków, którzy w wielu kontekstach społecznych wystawiani są na działanie czynników stresogennych....

Pozostałe 80% treści dostępne jest tylko dla subskrybentów.

Subskrybuj

Pozostałe odcinki

Podobne materiały