Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Zrozumieć emocje dziecka cz.1 Fakty i mity dotyczące emocji dziecka

Magdalena Lange-Rachwał
Mindfulness dla rodziców ODC. 9/11

Jakie informacje niosą ze sobą odczuwane przez dziecko emocje? Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach, żeby lepiej je zrozumieć?

Transkrypcja video Zrozumieć emocje dziecka cz.1 Fakty i mity dotyczące emocji dziecka

00:00:00 

 

00:00:12 

Dzień dobry państwu. Witam państwa bardzo serdecznie nazywam się Magdalena Lange Rachwał, Jestem psychologiem, psychoterapeutą. Pracuję z dziećmi i osobami dorosłymi. 

00:00:22 

 

00:00:22 

Sn fill gabinetach Poznaniu i Ll Lubaniu Ll Ll będę dla Państwa prowadzić warsztat dotyczący emocji dziecka, bo dzieci zawsze stanowiły, jak gdyby dla mnie ważną część mojej pracy i tak naprawdę od właśnie przyjmowania dzieci. Zaczynałam ja. Uważam, że one są bardzo wymagającymi pacjentami i myślę też, że. 

00:00:51 

No jakby D praca z dzieckiem jest bardzo wielu składnikow o dlatego. 

00:00:56 

Toteż przed Państwem jako rodzicami swoich trudne ll zadanie zrozumie. 

00:01:01 

Zmienia właśnie fill swoich dzieci i to, że państwo uczestniczycie tutaj, że że chcecie to oglądać, to fill znaczy świadczy o tym, jak po prostu, że dokształcać e się w tym temacie, że do pogłębiać E ja w swojej pracy właśnie kieruje się takim mottem. Fill świadomy rodzic lepsze fill, dzieciństwo swój warsztat Podzieliłam na 3 zasadnicze. 

00:01:13 

 

00:01:28 

 

00:01:29 

Części pierwsza część yy ona dotyczy yy po prostu emocji jako tak ich mitów dotyczących emocji lll. Część 2 będzie dotyczyła już emocji, po prostu w kontekście dziecka i ostatnia to jest to będą takie kazusy przykładowe, konkretne sytuacje, w których ja będę mówiła, jak sobie radzić z różnymi emocjami. 

00:01:54 

Więc i'll po pierwsze taco fill mówi się w edukacji dzieci i pacjentów dorosłych to to, że nie ma złych i dobrych emocji ll dlatego że fill mam takie doświadczenia, że dzieci przechodząc do mojego gabinetu one czasami właśnie dokonują takiego błędnego podziału. 

00:02:10 

 

00:02:10 

 

00:02:11 

 

00:02:16 

Czyli jak można się domyśleć, to do tych pozytywnych emocji będzie się zaliczał. Zaliczało Wszystko to, co przyjemne radość ekscytacja euforia. 

00:02:25 

Natomiast no duża część właśnie pozostała. To są te złe i dzieci. Są trochę w tym zagubione. Lel. 

00:02:33 

 

00:02:33 

Natomiast tak naprawdę ważne jest, aby dziecku powiedzieć, że emocje, których doświadczamy, mogą być bardzo przyjemne, ale mogą też być trudne i tak naprawdę zadaniem państwa jako rodziców, jako opiekunów nie jest w ogóle odgrodzenie dziecka od trudnych emocji. Nie jest to, że państwo macie zapewnić dziecku. 

00:02:55 

 

00:02:55 

No dzieciństwo, w którym ono będzie doświadczało tylko przyjemnych sytuacji, dlatego, że to jest utopia i tak naprawdę, gdyby to się nawet udało, to byłaby to sytuacja po prostu pozbawiając, a dziecko bardzo wielu kompetencji, więc musimy się zgodzić na to, że nasze dzieci będą doświadczały różnych emocji różnych trudnych emocji. Natomiast my mamy być dla naszych dzieci taką bezpieczną bazą, żeby one wiedziały, że po prostu jest. 

00:03:26 

Ktoś, z kim zawsze mogą porozmawiać, kto będzie obok nich? 

00:03:34 

I też bardzo przestrzegam przed czymś takim, co nazywa się unieważnianie. 

00:03:40 

Ona może dotyczyć emocji, może dotyczyć też różnych innych kwestii. Na czym to polega? To jest mówienie dziecku na przykład czegoś takiego. No przecież nic się nie stało. Albo co teraz za problemy bardzo trzeba na to uważać, ponieważ. 

00:03:57 

 

00:03:57 

Nie jest to sytuacja EE dobra. Po prostu dzieci przeżywają różne emocje. Każda z nich emocji jest fill trafna i nie możemy po prostu tego wartościować. 

00:04:08 

Tak samo jak. 

00:04:10 

Wszystkie emocje, które pojawiają się u dzieci, one mają swój sens, mają logi. 

00:04:16 

I tak mają przyczyną, chociaż nie zawsze po prostu dorosły. Jest w stanie to zrozumieć i. 

00:04:22 

Ponieważ nie zawsze dziecko o tym opowie, natomiast nie ma takiej sytuacji, że. 

00:04:28 

 

00:04:29 

Dziecko zachowuje się w jakiś określony sposób. Nie wiadomo yy dlaczego. Ja często to obserwuję. Jak dla mnie najlepiej, bo gdy zaczynamy rozbierać sytuację w szczegółach, gdy dołączamy kontekst, to często okazuje się, że właściwie zawsze się pokazuje tak, że fill. No to co robiło dziecko miało głęboką. 

00:04:34 

 

00:04:49 

No na przyczynę. 

00:04:49 

Na przyczynę. 

00:04:51 

Z takich ważnych rzeczy, które ja zawsze też mówię o emocjach, to jest to, że każda emocja niesie określone znaczenie. Dlatego właśnie. 

00:05:00 

 

00:05:01 

Ważne jest, aby pozwolić dziecku im ich doświadczać, bo tak naprawdę zgłosz, która no często ma tak zwaną złą prasę, to tak naprawdę ona jest istotną informacją o tym, że czyjeś granice zostały narusza naruszone fill. No na przykład fill. 

00:05:23 

Sn fill Zazdrość będzie ważną informacją o braku czegoś, czyli tak naprawdę musimy uczyć nasze dziecko i mono jest starsza, bo oczywiście z małymi dziećmi tego nie jesteśmy jeszcze na początku w stanie robić to fill. 

00:05:31 

 

00:05:36 

Musimy nauczyć dziecko tego, żeby fill rozumiało to dane emocja znaczy i czego ona? Dlaczego ona się pojawia, a nie uczyć dziecko tego, żeby ono jak najszybciej poznawało się problematycznej ma. 

00:05:52 

 

00:05:53 

L emocje niosą też informacje na temat potrze, czyli na ich podstawie możemy właśnie dowiedzieć się, czego potrzebujemy, czego potrzebuje nasze dziec. 

00:06:03 

Dziecko i też czasami bardzo realnie na szczególnie emocja strachu ostrzega przed niebezpieczeństwem. Jak państwo znacie różne dzieci to fill widzicie, że one są pod względem emocjonalności różne, prawda? Czyli fill niektóre tak naprawdę są takie, że po prostu tych emocji jest bardzo dużo. Niektóre. 

00:06:28 

 

00:06:28 

Co bardziej stonowany pod względem wyrażanie swoich emocji i to są tak zwane różnice indywidualne. Pod tym względem różnią się zarówno dzieci, jak i dorośli fill. 

00:06:39 

To Wszystko zależy. 

00:06:40 

Od Fill emocjonalności dziecka od jego reaktywności emocjonalnej od temperament od tego, czy dziecko jest ekstrawertykiem czy introwertykiem. 

00:06:51 

I tutaj tak naprawdę ciężko znowu wartościowa prawda, że fill takie przeżywanie moc jest lepsze. My po prostu musimy przyjąć to. 

00:07:01 

Że nasze dziecko posiada jakieś określone wyposażenie. 

00:07:04 

 

00:07:05 

I Yy ono po prostu będzie w jakiś określony sposób przeżywało emocje, czyli na przykład mając dwójkę dzieci ll u jednego po prostu złość może być bardzo silna, a u 2 po prostu będzie się wyrażała na przykład w jakimś grymasie u 105 nogą będzie znacznie bardziej ll stonowana i ciężko też wartościować. Prawda, że to lepiej czy gorzej tylko musimy nasze dzieci nauczyć fill regulacji emocji. 

00:07:35 

L chciałam państwu. 

00:07:35 

 

00:07:36 

Na początku też podać taki trochę gotowy szablon. Takich pytań yy znaczy zdań, które po prostu moim zdaniem są pomocne w rozmowach z dziećmi o emocjach sn fill natomiast też muszę na początek powiedzieć, że w ogóle ważna w życiu codziennym jest taka edukacja emocjonalna, czyli ciężko jest rozmawiać o moc jak z dzieckiem. 

00:08:00 

 

00:08:01 

Które na ten temat tak naprawdę yy nie wie nic, czyli jest tak, że po prostu w domu się na temat emo cji nie mówi. 

00:08:10 

Nie opisuje się Stanów emocjonalnych dziecka. Dziecko nie ma jakiejś takiej edukacji. To oczywiście dziecko o takiej wysokiej inteligencji emocjonalnej. Ono po prostu część rzeczy. 

00:08:24 

EE sobie przyswoi trochę tak z szerszego kontekstu z otoczenia z bajek filmów. Natomiast fill generalnie dzieci bardzo tego potrzebują. 

00:08:30 

 

00:08:34 

Dzieci, które nie będą miały tej kompetencji, one będą po prostu tutaj gorzej. W tym aspekcie funkcjonowała i teraz chciałam podać takie bardzo proste przykłady tej edukacji emocjonalnej, więc po pierwsze to oczywiście jest rozmowa. To jest to, że rodzic sam opisuje swoje Stany emocjonalne, ale to jest sięgnięcie po. 

00:08:55 

 

00:08:55 

Wszelkiego rodzaju EE. Materiały no na rynku jest bardzo duża LB duże jak gdyby yy spektrum tych yy materiałów dotyczących yy emocji. 

00:09:07 

Ja na przykład Il wykorzystuje taką serię właśnie Lena związaną z różnymi emocjami. I tutaj mamy właśnie strach mamy tremę, mamy szczęście. 

00:09:22 

Lll mamy i złość mamy Zazdrość. Oczywiście państwa poszukacie to znajdziecie po prostu multum tego typu publikacji. Natomiast publikacją, którą ja sobie też szczególnie cenię, która też no no cieszy się takim uznaniem literackim, to są książki pana Grzegorza kasdepke. No właśnie jak gdyby mówiący o. 

00:09:30 

 

00:09:42 

 

00:09:49 

O emocja i pod każdą z tych książek, właśnie pod każdą z opowiadanych historii jest też krótka informacja dla rodziców, jak rozmawiać z dzieckiem o emocje. 

00:10:02 

No tutaj mamy też fill, jakby inną książkę też traktującą w tym temacie także fill robić, który będzie chciał się edukować. Na pewno znajdzie tutaj no szeroko szerokie spektrum. To są też. 

00:10:07 

 

00:10:08 

 

00:10:08 

 

00:10:19 

Wszelkiego rodzaju SLD. 

00:10:21 

Gry które yy. 

00:10:23 

Sn jak, gdyby yy też tego zagadnienia dotyczą tutaj znowu to spektrum jest szerokie. Ja też wykorzystuję je na przykład w pracy terapeutycznej fill z dziećmi. 

00:10:34 

Ale to też na przykład są l jakieś takie plaze związane z też tutaj emocjami to na przykład, no ja też bawię się z dziećmi taką kostką, na której są różne buźki. Po prostu tego jest fill bardzo dużo. 

00:10:52 

 

00:10:53 

Sn i warto, żeby po prostu rodzic. 

00:10:55 

Wybrał coś, co dla jego dziecka będzie interesujące, fajne, natomiast właśnie baza jest taka ll, żeby ta edukacja emocjonalna. 

00:11:05 

A była. 

00:11:07 

Fill takim fill fill i teraz wracając do tego zagadnienia, czyli jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach, prawda? Tak naprawdę pierwsze takie pytanie, które należy zadać dziecku, to jest pytanie o to, co ono właściwie czuł. 

00:11:23 

 

00:11:23 

Nie sn natomiast raczej to nie znaczy, nie powinno to wyglądać tak, że rodzic mówi, no, widzę, że jesteś smutny. 

00:11:31 

To pytanie, jak gdyby powinno zostać skierowane do dziecka, bo ono tak naprawdę wie co co czuję, czyli takie bardzo ogólne pytanie to może być to czujesz? 

00:11:43 

Albo też na przykład fill czy czujesz smutek, albo wydaje mi się, że jesteś zły dlatego, że nie raz mi się zdarzyło w mojej praktyce, że. 

00:11:54 

To, co mnie się wydawało, dziecko tego nie potwierdzało i to jest jakby jeden aspekt. Dlaczego pytamy natomiast 2 wynika stego. 

00:12:04 

Że, że jak gdyby? 

00:12:07 

No pozwalamy dziecku na rozwój tych kompetencji emocjonalnych, czyli żeby po pierwsze mówimy w ten sposób mam zaufanie do tego co mi powiesz i ty wiesz najlepiej. 

00:12:07 

 

00:12:19 

Kolejne ważne pytanie to B też fill, które dziecku warto zadać, to jest fill? Czy chcesz powiedzieć co się wydarzyło? I tutaj też rodzic powinien przyjąć to, co dziecko odpowie z dobrodziejstwem inwentarza. Dziecko ma prawo nie chcieć. 

00:12:35 

 

00:12:36 

I dlatego też zadajemy to w formie pytania fill ważne jest, żeby zapytać się, czy fill, czego dziecko potrzebuje, czy rodzic może coś zrobić, ale takim bazowym twierdzeniem, bo czasami zdarza się, że dziecko po prostu odrzuca te wszystkie sugestie mówi. Nie, nie wiem, nie chce, żeby dziecko wiedziało i to też. 

00:12:59 

 

00:13:00 

Ważne, jeżeli usłyszy, że Jestem przy tobie, jeżeli będziesz czegoś potrzebował, to przyjdź. To otwiera bardzo duże pole do konwersacji dzieci. 

00:13:08 

Przeważnie z tego korzystają, chociaż nie od razu zresztą też, no często takim doświadczeniem jest, że szczególnie młodsze dzieci zaczynają opowiadać różne, bardzo ważne dla siebie. 

00:13:21 

Historię po prostu w. 

00:13:24 

Zupełnie różnych kontekstach, na przykład przy okazji jakiejś zabawy na spacerze, kiedy czas po prostu wydarzenia fill upłynął fill, co jest ważny fill to tak zwana normalizacja, czyli żeby rodzic pokazał, że to, że dziecko czuje się w jakiś sposób, że na przykład doświadcza trudnych emocji, jest normalne, czyli można powiedzieć, ja się też tak czasami czuję, albo że wszyscy ludzie, każdy z nas się tak czuje. 

00:13:40 

 

00:13:54 

I ważne jest właśnie aby. 

00:13:57 

Upoważnić te emocje, prawda Lel? Jeżeli to są emocje takie bardzo pozytywne, to wtedy fajnie jest powiedzieć to wspaniale fill, chociaż też no tak w Realu pewnie o tych Il. 

00:14:09 

No takich pozytywnych emocjach rozmawiamy znacznie rzadziej, natomiast jeżeli to są emocje trudno, to warto to powiedzieć. To musi być trudne. Tak się czuć. 

00:14:09 

Takich pozytywnych emocjach rozmawiamy znacznie rzadziej, natomiast jeżeli to są emocje, trudno, to warto to powiedzieć. To musi być trudne. Tak się czuć. 

00:14:19 

 

00:14:19 

Sn fill i też ważne, że fill cement dorosłego nie powinna być zmiana emocji dziecka za wszelką cenę, czyli czasami rodzice z troski. 

00:14:30 

Tak to właśnie tak też patrząc na przykład na dziecko, które jest smutne, który złe chcieliby zakończyć po prostu to to dziecko przeżywa Fill pomóc mu jak gdybyś tego wyjść. Natomiast. 

00:14:44 

 

00:14:45 

Doświadczenie emocji dziecka to jest ważna sprawa i oczywiście my możemy się zorientować, czy możemy coś zrobić. Natomiast jeżeli lll jeżeli nie, to po prostu pozwólmy dziecko czuć to, co czuje. 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały