Jak pomóc dziecku przetrwać naukę on-line?

Monika Perkowska
Rodzic XXI wieku ODC. 14/29

W jaki sposób poukładać życie rodzinne w czasach pandemii?

Transkrypcja video Jak pomóc dziecku przetrwać naukę on-line?

00:00:00

 

00:00:10

I jak pomóc dziecku przetrwać naukę online mam uśmiech na twarzy, dlatego, że to jest bardzo aktualny temat obecnie.

00:00:20

 

00:00:20

 

00:00:20

I EE to co mi przychodzi też na myśl to to, że chyba powinnam może inaczej zatytułować ten film, a mianowicie jak pomóc nam dorosłym rodzicom przetrwać naukę online, prace online i jak w ogóle postarać sobie ułożyć życie rodzinne w czasach pandemii, kiedy i nie za bardzo można wychodzić gdzieś na zewnątrz i trudno jest pracować i trudno jest też pogodzić to Wszystko z nauką online naszych dzieci.

00:00:53

Zacznę może od dzieci, dlatego, że one dzielą się ze mną doświadczeniami w gabinecie.

00:00:59

 

00:01:00

No i tak pierwsza rzecz, która przychodzi mi na myśl, to ta nauka online stała się dla nich bardzo łatwa.

00:01:06

Dzieci wprost mówią, że bardzo mało się uczą, że właściwie ten materiał przyswajają także trochę leżą albo grają w międzyczasie, albo uczą się też pewnego rodzaju wykorzystania własnej. Powiedziałabym kreatywności.

00:01:24

 

00:01:25

Twórczości, bo nie chcę tego chyba nazwać. Fill jakoś tak negatywnie typu cwaniactwo, chociaż niektórzy rodzice tak to nazywają, to znaczy dzieci bardzo ściągają, nie uczą się dla nich.

00:01:38

To jest takie nowe doświadczenie, kiedy no ciężko jest sprawdzić coś, co one w kuły natomiast nauczyły się szukać informacji i ja mamy trochę widzę tutaj światełko w tunelu dla naszego systemu edukacji, bo być może lepiej by było, żeby nasze dzieci umiały znaleźć informacje, a może nie do końca uczyć się wszystkiego na pamięć.

00:01:58

Ale to jest powiedzmy taki poboczny wątek.

00:02:01

Też do zastanowienia się dla państwa, gdyby ktoś kiedyś z państwem przeprowadzał ankietę, jak ta nauka w szkole powinna się odbywać?

00:02:09

Więc tak dzieci narzekają na to, że nie spotykają się z innymi, że to jest największa bolączka.

00:02:13

 

00:02:18

Tej nauki online, że bardzo brakuje im towarzystwa. Niektóre wręcz płakały, że nie zdążyły się pożegnać, że to za szybko się dzieje, że już pół roku siedzieli w domach. Teraz 1,5 miesiąca tylko się chodziło i znowu bardzo chcą iść do szkoły.

00:02:33

 

00:02:34

EE, jeśli spojrzymy na ten wątek yy szerzej, to oczywiście na poziomie rozwoju emocjonalnego kontakty społeczne są niesamowicie ważne. My jako osoby dorosłej już lepiej sobie z tym radzimy z taką izolacją społeczną, chociaż umówmy się, ona jest dla każdego bardzo trudna do przeżycia, ale my dorośli mamy już ukształtowaną osobowość.

00:02:54

Już już ten etap takiego kształtowania się społecznego rozwoju mamy, powiedzmy w częściowo za sobą. Natomiast dzieci potrzebują towarzystwa bardzo.

00:03:03

I, o ile to jest możliwe?

00:03:05

 

00:03:05

EE w naszej rodzinie, w naszym towarzystwie, wśród naszych przyjaciół, spotykajmy się na tyle, ile się da. Niektórzy będą spotykali się fizycznie.

00:03:14

Niektórzy będą spotykali się online, ale nie powinniśmy zaniedbać tych tych relacji społecznych. Róbmy tyle, ile możemy. Oczywiście namawiam do zdrowego rozsądku, natomiast nie zapominajmy no że nam zależy też, żeby nasze dzieci nie były dzikie. Po tym zamknięciu w domach, więc.

00:03:35

Jeśli zabrane jest im takie towarzyskie spotykanie się w szkole, to oczywiście starajmy się to być może we własnym zakresie jakoś zorganizować czy onli?

00:03:43

 

00:03:43

Nowo czy fizycznie to już jest nasza? Oczywiście osobista rodzinna decyzja ll przetrwanie nauki online w niektórych szkołach polega też na tym, że dzieci w ogóle nie spotykają się w takich aplikacjach, gdzie ich jest ich bardzo dużo i wszyscy razem są w stanie coś w grupie porobić czy porozmawiać.

00:04:05

Tylko czasami jest to wysyłana po prostu praca domowa bądź omówienie różnych przykładów i tutaj chciałabym się trochę zatrzymać, dlatego, że.

00:04:12

 

00:04:13

Eem naprawdę nie wygląda to dobrze, kiedy dzieci są całkowicie zostawione. Same z tym procesem nauczania i albo próbują same dać Radę, albo wołają rodziców i teraz chodzi o to, żeby nasze życie rodzinne nie przykuło się po prostu w szkołę w 2 szkołę, czyli proszę państwa, my też pracujemy też ileś godzin, trzeba być w pracy i nie można wtedy zajmować się sprawami rodzinnymi.

00:04:39

 

00:04:39

EE natomiast niedobre jest, kiedy my całą szkołę będziemy załatwiać naszymi rękami i się gdzieś z dzieckiem 1/2 3 wtedy jest to taki moment, żeby zgłosić do szkoły. Może po prostu fizycznie. My jako rodzice nie jesteśmy w stanie tego robić. Prosimy o jakąś zmianę, pomoc, bo proszę państwa, ja tutaj jako psycholog dziecięcy bardzo chcę zwrócić uwagę na to, że my, rodzice jesteśmy oczywiście w stanie pomagać dzieciom i jasne, że to robimy. Sprawdzamy prace domowe, czasami od pytamy czasami w czymś pomożemy, to jest bardzo trudne.

00:05:12

I nie było wyjaśnione.

00:05:14

 

00:05:14

Lekcje. Natomiast jakby taka rola rodzica, który zamiast być rodzicem od leżenia na kanapie spacerów, rowerów, robienia babeczek, stajemy się nauczycielem, a czasami to nas już tak denerwuje ta rola, że aż katujemy nasze dzieci, to wtedy dzieje się coś bardzo niebezpiecznego, bo nie dość, że wszyscy siedzimy w izolacji, to jeszcze.

00:05:37

Bez jesteśmy zbyt surowi dla naszych dzieci i to Wszystko po prostu nie ma sensu, więc chciałabym się podzielić państwem różnymi pomysłami, które mogą po.

00:05:45

 

00:05:45

Pomóc być może będą użyteczne u państwa w domu, więc spotykamy się one bądź fizycznie. Tak, no ile postanowimy w naszej rodzinie na tyle, ile można ze społeczeństwem dookoła z przyjaciółmi, rodziną bliższymi, bliskimi nam osobami.

00:06:04

Ustalmy rytm dnia spróbujmy, to może gdzieś spisać, zrobić jakąś tabelę, coś, co nam będzie bardzo pomagało, żeby to.

00:06:12

Zebrać do kupy, czyli kiedy kto pracuje, kiedy mamy wolne, kiedy robimy lekcje, kiedy odpoczywamy, bo musimy mieć taki dzień, albo chociaż popołudnie, kiedy absolutnie nic nie robimy i wtedy jest ten czas na to tak zwane leżenie. To jest też bardzo istotne w naszym życiu, żeby odpoczywać.

00:06:27

No i starajmy się oczywiście.

00:06:31

 

00:06:32

 

00:06:32

Unikać takiej zbytecznej kontroli, że że Wszystko musimy widzieć, to dziecko robi, no od tego są nauczyciele, żeby kontrolować ich prace domowe i i to jak pracują na lekcjach.

00:06:43

Namawiaj my też dzieci do uczciwości na tyle ile się da, żeby może nie Wszystko ściągały. No bo jednak jak Wszystko będziecie ściągać.

00:06:50

No to wtedy nic się nie nauczycie. Przez cały ten rok szkolny. A chodzi o to, że jednak uczą się przecież dla siebie.

00:06:56

 

00:06:57

 

00:07:00

Jakby proszę też pamiętać, że dzieci funkcjonują jako grupa społeczna, jako klasa, no i też w tej klasie będą różne zawirowania i dzieci.

00:07:07

One będą troszeczkę inaczej funkcjonowały niż normalnie, więc one w tej grupie też tam będą miały jakieś własne wewnętrzne ustalenia co do tego, jak się uczą, jak to będą robiły.

00:07:20

Bardzo ważne jest, żeby mieć czas wolne i tak zaufać też dziecku, że ona może sobie ten czas wolny dobrze wypełnić i i tą naukę szkolną może też czasem dobrze samo konto.

00:07:32

 

00:07:32

Rolować, natomiast zwróćmy uwagę na takie 2 objawy, które teraz należą powiedziałabym gdzieś do połowy pacjentów zgłaszających się do gabinetów, a mianowicie pierwszy objaw to jest ogromny spadek nastroju z powodu izolowania się społecznego i bycia w domach i nie spotykania się z innymi. I takiego takiej rezygnacji ze zwykłego, że.

00:07:56

 

00:07:56

Życia. Ten spadek nastroju może objawiać się tym, że dzieci ciągle śpią, nie chcą się kąpać, nie chcą podejmować zwyczajnych aktywności.

00:08:04

Po prostu zamieszkał w nich marazm a z 2 strony objaw, który jest bardzo często zgłaszany, to jest nuda.

00:08:12

 

00:08:14

To znaczy dzieci mówią w szkole jest bardzo nudno. Wszystko jest przewidywalne, nic się nie dzieje w szkole online owej o tym mówimy i potem w domu też nie ma gdzie pójść. Nie ma co robić.

00:08:24

 

00:08:25

Więc jeśli chodzi o nudę, oczywiście to rodzi frustracje. Starajmy się towarzyszyć dzieciom w przeżywaniu tego spadku nastroju w tej nudzie nazywać to widzę, że się nudzisz.

00:08:36

Widzę, że jest ci ciężko, choć o tym porozmawiamy. Spróbuj powiedzieć, co się dzieje, czy masz już czegoś dosyć, czy się złości jeszcze ciebie to smuci.

00:08:45

Jak mam ciebie ukoić, kochanie, czy mam ciebie przytulić? To było pobyć, a może pójdziemy na długi spacer? Oczywiście codzienna aktywność na na świeżym powietrzu jest jak najbardziej korzystna i powinniśmy sek.

00:08:58

 

00:08:58

Korzystać absolutnie codziennie, żeby odświeżyć, jak to się mówi. Kolokwialnie głowę, natomiast towarzyszymy dzieciom patrzymy, jak one funkcjonują, dlatego, że proszę państwa, obniżenie nastroju i nuda to jest coś, co absolutnie towarzyszy dzieciom uczącym się online i.

00:09:17

Nie bądźmy im się bardziej da w naszej roli, czyli roli matki ojca, a niekoniecznie nauczyciela. Zgłaszajmy do szkół nasze uwagi. Dialog to jest w ogóle podstawa, żeby jakkolwiek nauczanie online wyszło.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały