Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Cielesność dziecka i nastolatka

Anna Bajus
Terapia i edukacja seksualna ODC. 7/13

W jaki sposób kształtuje się u młodego człowieka postrzeganie swojej cielesności i seksualności? 

Transkrypcja video Cielesność dziecka i nastolatka

00:00:14

100 jest.

00:00:16

Początku wyznaczyć, że cylex ność seksualność rozwija się od pierwszych dni człowieka. Nie jest to tak wąskie pojęcie, jak czasem się myśli, że dotyczy to tylko zdolności do posiadania posiadania potomstwa.

00:00:31

Fill, gdyż kończył seksualności, a także cielesności. Fill znajduje się wiele innych czynników, takich jak akceptacja doznań płynących z własnego ciała fill, postrzeganie ich akceptacje, rozumienie.

00:00:45

Fill znajduje się w tym także akceptacja własnej orientacji płciowości swojego ciała, przede wszystkim, a także ocena własnej atrakcyjności.

00:00:59

W momencie dojrzewania płciowego yy zachodzi rozwija się tak naprawdę tylko ten mechanizm biologiczny, gdyż emocjonalne i ll psychiczny ten rozwój zachodzi dużo, dużo wcześniej. To się odbywa przez cały okres trwania życia dziecka, nastolatka, a także osoby dorosłej.

00:01:23

Dziecko rodząc się ma zdolność do odczuwania bólu i przyjemności pl niezwiązaną z tym seksualnym wymiarem, tylko po prostu odczuwania przyjemności ze swojego ciała, a także bólu, tak dopiero w wieku dojrzewania. LT te czynniki stają się bardziej stricte już seksualne.

00:01:48

Tutaj najbardziej istotnym stopniu wpływem na to, w jaki sposób kształtuje się ta cielesność i seksualność w postrzeganiu dziecka i nastolatka jest podejście rodzica.

00:02:03

Ważne, ważne jest, żeby pamiętać L.

00:02:07

Że dziecko uczy się głównie poprzez obserwację swojego rodzice, a więc fill nie tyle taco rodzic będzie chciał przekazać swojemu dziecku niewiele.

00:02:18

To, co rodzice sobie wymyślił, że chciałby nauczyć swoje dziecko, ale dziecko będzie się będzie chłonąć. To, co rodzic robi sam, to jaki sam sam ma podejście do swojej cielesności, do swojej seksualności, do swojego ciała i do pojęcia wstydu. Przede wszystkim tak, bo to jest bardzo ściśle związane ze swoją cielesnością i seksualnością człowieka.

00:02:39

Także ta kwestia jest bardzo ważna w przypadku diagnozy dzieci i nastolatków. Hmm, kontekście wszelkich czy zaburzeń seksualnych, czy czy rozwojowych fill rozmowa z rodzicem na temat jego własnych, jego własnego światopoglądu i tego, w jaki sposób on się zapatruje na te wszelkie kwestie związane z cielesnością i seksualnością.

00:03:01

W tym momencie warto wspomnieć o czymś takim, jak pozytywna seksualność, pozytywna seksualność. Fill zakłada, że temat Wszystko zbliża nas seksem z cielesnością jest naturalna i dobre fill nie jest.

00:03:19

Ma to miejsce na ocenianie na to, czy jest coś.

00:03:25

Nie ma tego poczucia wstydu, które tak często jest obecne w tematach związanych z cielesnością, spóźnioną zoologię i z wszelkimi zmianami, które są w zachodzą w ciele dziecka i nastolatka.

00:03:43

To jest ważny temat, gdyż obecna obecna obecna przez wiele lat edukacja seksualna, wychowanie do życia w rodzinie opierało się głównie tak naprawdę na fill informacji. Przekazywanie młodym ludziom odnośnie zagrożeń dotyczących wszelkich.

00:04:04

Sztuczne, kiedy rozwoju seksualnego czy też podejmowanie wszelkich aktywności seksualnych także było duże skupienie na fill. Czy to choroba generyczny, czy zagrożeniu ciążą tak wszelkich takich aspektach, które mogą przestraszyć tak naprawdę młodego człowieka, przez co zachodzi u niego ten konflikt wewnętrz?

00:04:24

Czy tak bo dziecko?

00:04:26

Nastolatek w późniejszym okresie w naturalny sposób rozwija się i dąży do tego ll bo to jego rozwój seksualny przebiega w sposób naturalne.

00:04:36

Natomiast podtrzymuję ci nformacje, że jest w tym coś nieprawidłowego, że to jest zagrażającej mu w jakiś sposób odczuwa niepokój.

00:04:48

Także w kontekście też tej pozytywnej seksualności wychowania seksualnego. Fill bardzo istotną rolę i tutaj jest sprzedanie zarówno dla rodzica, przede wszystkim, ale także dla wszelkich pedagogów, psychologów pracujących z dziećmi i z nastolatkami jest skupienie się na pomocy fill dziecku, umiejętności, stawiania granic owe własnej asertywności.

00:05:17

A ta asertywność jest możliwa tylko wtedy, kiedy dziecko na świadomy, że na przykład coś złego się dzieje, że co jest normalne to jest naturalne, a to niekoniecznie jest. Jest dobre. Tutaj też była kontekstów molestowania seksualnego, czy też czy też czy też tego typu rzeczy tak.

00:05:34

Yy można by mieć 3 czynniki, które kształtują postrzeganie yy swojej seksualności, cielesności przez dziecko i nastolatka. Jeśli nim jest kultura, czyli to w jakiej kulturze dziecko jest wychowane.

00:05:51

2 czynnikiem jest jara fill przekonania religijne rodziców tak, bo tutaj jest bardzo często występuje ten temat właśnie wstydu pojęcia tabu czegoś traktującego tam cielesności jako coś brudnego nieczystego, tak i to jest przekazywane dzieciom.

00:06:09

A 3 czynnikiem wjazd ll są przekonania rodziców o ich własnej seksualności, czyli to właśnie jak się zachowuje.

00:06:19

W domu jak yy jak jak sami mają, jakie mają podejście do tej cielesności swojej prawda i chciałabym też po kolei opowiedzieć o wszystkich etapach rozwoju dziecka w kontekście jego coraz ności, jego seksualności.

00:06:37

Skupiając się przede wszystkim na tym, co może być niepokojącego dla rodzica, w tym w czym może się zwrócić o pomoc do specjalisty, inicjujemy są rogowie, psychoterapeuci, pedagodzy. Możemy w tej kwestii fill tej kwestii zaradzić tak, w jaki sposób możemy pomóc.

00:06:58

A więc tak rozwój dziecka od narodzin do 24 miesiąca czy do 2. Roku życia określany jest jako faza oralna, gdzie dziecko jest bardzo skupione na tym.

00:07:11

Na wszelkie wkładanie przedmiotów do buzi na ssaniu. Jeśli chodzi o karmienie piersią o pokarm i dziecko, w tym sposób nabiera pierwszych bardzo głębokich przekonań o swoim ciele i o swojej fizyczności. Tak.

00:07:29

Ten fazę oralną możemy podzielić na 2 części poza bierno, która rozpoczyna się od narodzin do do 6 miesiąca. Mniej więcej dziecka i to, że aktywną która jest.

00:07:42

Okresem od 6. Miesiąca życia do 2. Roku życia dziecka mniej więcej.

00:07:50

Chuty tych w tych fazach bardzo istotne jest.

00:07:57

To jaki sposób?

00:07:59

Przebiega opieka nad dzieckiem. W jaki sposób odbywa się pielęgnacja nad nim i tutaj uczelnią elementem jest dotyk dotyk rodzica, opiekuna matki matki ojca. Tak przede wszystkim matki, chyba w tym muzea.

00:08:14

Który uczy dziecko, że jego ciało jest wartościowe, że jest warte kochania dotykania i matka poprzez fill poprzez głaskanie poprzez miłe słowa poprzez przytulanie poprzez także karmienie piersią, daje dziecku do zrozumienia, że dziecko jest godny tej uwagi i przyjemności.

00:08:41

To jest też może odbywać także przez czynności pielęgnacyjne, na przykład przez kąpiel czy zmiecie? Tak, czyli te kwestie wszelkie.

00:08:48

Takiego kontaktu fizycznego z dzieckiem, tak?

00:08:52

LIW tym momencie pojawia się problem, jeśli opiekuńczy to matka. Czy ojciec mają problem z tą fizycznością? Też na przykład sami fill jakieś traumy związane z fizycznością z seksualnością i dziecko nie otrzymuje tego fill tego potrzebnego mu do rozwoju, w tym momencie dotyku.

00:09:14

Nie dorosły może zostać zaburzony, tak?

00:09:16

Tak więc istotnych kwestii tej klasy terapeutycznej w kwestii pomocy jest to oczywiście przede wszystkim pomoc psychoterapeutyczna. W tym momencie dla rodzica jest pierwszym i najważniejszym elementem na 2.

00:09:32

Sprawą jest to, żeby zapewnić dziecku ten dotyk. Może to być w tym momencie coś, co zastąpi fill, taki naturalny dotyk. Na przykład masaż tak, który dziecku również da, to poczucie przyjemności przyjemnego dotyku z.

00:09:49

Od strony matki, ale jednak dla matki będzie bardziej ustrukturyzowany i będzie będzie czymś łatwiejszym. Może do pokonania na początku, tak.

00:09:58

EE i tutaj też w tym okresie i od zera do 24 miesiąca jest istotne, jaki sposób odbywa się nic zmiana pieluszki.

00:10:12

Miasto jest to temat delikatny, o tyle, że wiele osób, wiele rodziców, często na przykład mówi w Unii jej okropna pieluszka, okropna kupa, okropna kupa, a w ten sposób ll dziecko, które już zaczyna rozumieć.

00:10:28

To im bliżej tego 2 roku życia, tym bardziej jest wyczulone na te na nasze słowa, na ich rozumie.

00:10:35

Dziecko nie do końca potrafi.

00:10:37

Oddzielić Fill Fizjologię swoją, czyli właśnie L.

00:10:44

Czy właśnie to, co się znajduje w pieluszce od tego yy, że to nie jest jego cielesność również? Czyli możliwe jest, że w pewien sposób rodzic już cały ten.

00:10:59

Etap zmiany pieluszki, etap tego, co się dzieje. Wtedy chciałam z ciałem dziecka jest łączony z tym, co ona sobie myśli.

00:11:05

Tak, czyli jeśli rodzic mówi, że coś jest, nie wiem obrzydliwe. Na przykład dziecko może to odbierać jako fill, jako swoje własne ciało, że rodzic mówi do niego tak naprawdę. Tak więc tutaj jest warto.

00:11:18

Warto na to zwrócić uwagę i troszkę troszkę tak wyczulić na to rodziców, jeśli pracujemy z rodzicami.

00:11:26

Rzeczą, która też czasem niepokoi. Yy rodziców są te reakcje chłopców, które w tym okresie są jak najbardziej naturalne. Już jej nie wymagają jakieś interwencje ze strony ze strony rodzica, rekcji, u chłopców pojawiają się już nawet w okresie płodowym, tak, że jest to coś zupełnie naturalnego i nie wymaga.

00:11:45

No wymaga tak naprawdę interwencji z zewnątrz. Żaden sposób.

00:11:48

Ani reakcji na to tak.

00:11:51

Już w tym początkowym okres rozwoju dziecka. Istotne jest to, w jaki sposób rodzic mówi do swojego dziecka, w jaki sposób określa narządy płciowe? Tak.

00:12:04

Rodzice często mają tendencję do wymyślania jakiś yy wymyślnych nast na narządy płciowe fill zupełnie pomijając ich faktyczne nazwy, takie, które są powszechnie używane, czyli w przypadku chłopca jest to pełen jest w przypadku dziewczynki jest to trąba gina.

00:12:24

Rodzice często mają ll mylne podejście, że przede wszystkim jest to, że są to zbyt poważne nazwy dla dziecka. Dziecko nie jest świadome tego, że jest to zbyt poważną nazwę.

00:12:35

Tak naprawdę to jest tylko głowy rodziców, to to to pojęcie, że to może być coś zbyt trudnego dla dziecka niż dziecko przyjemny. Naturalnie to co radzisz mu powie.

00:12:45

Dodatkowo problematyczne jest to, jeśli rodzic w ogóle nie wprowadza tych tych tych prawidłowych nazw i używa z nazwy zamiennych bardziej pieszczotliwie, jeszcze bardziej zabawnych. Różna różne tutaj są możliwości fl gdyś.

00:13:06

Gdyż budzi to od razu w dziecku znaczy może nie od razu, ale następnym okresie, kiedy już zaczyna rozumieć, że rodzic winien sposób nazywa te narządy, niż naprawdę się nazywają.

00:13:17

Fill tworzy taki temat tabu wokół tych narządów nie bo żadne inne narządy w ciele człowieka nie są inaczej nazywane niż niż faktycznie ma to miejsce.

00:13:28

Oprócz narządów płciowych, więc jest już dla dziecka sygnał, że może coś jest nie tak. Może powinienem się tego wstydzić. Tak i jest to.

00:13:36

Niepotrzebny tak naprawdę dziecku.

00:13:39

A 3 takim najważniejszym powodem, dla którego warto namawiać rodziców do używania tych prawidłowych nazw narządów płciowych jest poważny temat, który może dotyczyć modelowanie seksualnego, czy też gwałtu dziecko, które zna.

00:13:55

Prawidłowe nazwy dla Szkotów płacowych.

00:13:58

Niestey odpowiedni w odpowiedni sposób przygotowane do tego, żeby móc opowiedzieć później o tym, co się stało. Ewentualnie w przypadku przypadku jakichś traumatycznych wydarzeń jest to.

00:14:11

Coś, co może ułatwić na pewno rozmowę o tym i też często, jeśli jeśli już dojdzie do takiego wydarzenia przez sąd czy przez też osoby pracujące z dziećmi w pro później w tym momencie jest to traktowane bardziej poważnie. Jeśli dziecko zna te nazwy prawidłowe, tak.

00:14:31

I tutaj też mało kto rozumna z rodziców, co jest tutaj też bardzo ważną kwestią dla nas specjalistów, żeby przekazywać tym wiedzę, że rozwój fill seksualnie cielesny nie dotyczy tylko i wyłącznie genitaliów.

00:14:49

Często rodzice myślą o tym, że dopiero właśnie w tym momencie dojrzewania płciowego następuje ten etap rozwoju seksualnego i że tylko wtedy jest to jest to.

00:15:00

2 to na tym cielesności i seksualność, tak postrzeganie siebie. Myślę, że jest to nieprawdą tak naprawdę ten.

00:15:06

Czas rozwoju seksualnego dotyczy oraz postrzegania swojej seksualności. Jest także fill dzień się przez cały czas. Tak naprawdę, kiedy rodzic obserwuje swojego rodzica, widzi, w jaki sposób sam podchodzi do tej swojej seksualności cielesności.

00:15:25

Na przykład widząc mamę przebiegającą w ręczniku do pokoju, gdy się wstydliwie zasłania dziecko będzie miało już bardziej.

00:15:35

Powiedziałabym takie konserwatywne niekonstruktywne podejście może będzie czuło, że jest to coś wstydliwego, że ta cielesność jest czymś, co trzeba ukrywać.

00:15:44

Cojest Cojest bardzo takim tematem tabu i wstydliwego.

00:15:49

I w zależności.

00:15:51

Własne podejście rodziców od tego, jak bardzo?

00:15:52

Są liberalni w tym temacie?

00:15:54

Jest to coś, co może, co może wpłynąć na jego własne postrzeganie. Ty.

00:15:58

Tej swojej płciowości to samo dotyczy czy czy. Czy taki powiedziałam nagość do nim, czy też nie wiem wspólnej kąpieli, czy tego, czy mama i Tata pozwalają na przykład wchodzić dziecku do łazienki i w czasie kąpieli, czy sami się z nim kąpią, czy też kwestia nagości na plaży to Wszystko oczywiście jest kwestią indywidualną godziny bo.

00:16:19

Naszym zadaniem jako specjaliści nie jest psychologów czy syn terapeutów, pedagogów. Nie jest mówienie rodzicom J teraz na przykład muszą paradować nago przed dziećmi.

00:16:30

Jednakże fil jest to coś na comiesięcznym zwrócić uwagę w przypadku chociażby zbierania wywiadu dotyczącego ll tego, co się.

00:16:43

Co się dzieje u dziecka, jeśli jest coś niepokojącego i nie jest to też coś o.

00:16:46

Czym można z rodzicem porozmawiać?

00:16:49

Fill, gdyż gdyż często rodzice nie zdają sobie sprawy, jak bardzo te ich podejście do własnej cielesności do własnego ciała wpływa na to i jak dziecko samo będzie ten, to Wszystko to.

00:17:02

Wszystko postrzegać tak.

00:17:04

Nie co jest też bardzo takie istotne, tak jak państwo widzą tutaj cały czas. Podkreślam, że ten.

00:17:12

Wpływ rodzica to, w jaki sposób sam sam się.

00:17:18

Zachowuje, jak bardzo jest silnym reduktorem tego, w jaki sposób dziecko później będzie się fill zachowywać również tak l okres kolejny, czyli ten okres 2 4 lat, jest określanie jako okres analny fill.

00:17:35

Gdy dziecko zaczyna świadomie fill świadomi pracować fill swoim odbytem. To znaczy kontrolować była także odczuwać przyjemność w postaci zaciskania go, tak.

00:17:48

Dzieje się to równocześnie z czasem, kiedy dziecko się jest odpieluchowane, czyli od tej pieluszki tak zaczyna załatwiać swoje potrzeby.

00:17:58

Samo co zwykle jest dosyć długotrwałym procesem jest to nie jest to proces, który odbywa się z dnia na dzień, ale też następuje stopniowo.

00:18:11

Chciałbym, że tak krótko powiem yy ten okres odpieluchowania jest też dość istotny w kwestii kształtowania się fill postrzegania tej postrzegania, postrzegania tematu Cielesności przez dziecko.

00:18:25

Wy wszelkie takie delikatne.

00:18:29

Delikatne traktowanie tego tematu pozwoli na to, żeby przebiegał, żeby geod odpieluchowanie bardziej naturalnie i nie przymuszanie dziecka do czegoś, na co nie jest jeszcze rozwojowo. Gotowe fill również może negatywnie wpłynąć na późniejsze, późniejsze.

00:18:45

Życie uczy na seksualnym, że nie do końca tylko na to postrzeganie tej swojej cielesności właśnie.

00:18:50

Przez dziecko, tak.

00:18:52

ELW momencie odpieluchowania dziecko też czuje, że część kontroli nad własnym ciałem już po jego stronie. Tak wiem, że się to też z większą mobilność i dziecka z większą aktywnością jest to coś, co dziecko zaczyna odczuwać, że jest odpowiedzialny samo za siebie. Tak.

00:19:11

W tym okresie też dziecko yy zaczyna interesować się tym, co tam pod tą pieluszką było tak jest to naturalny proces, dziecko zwykle po prostu, no wcześniej to jest jedyne.

00:19:26

Ten element ciała, do którego nie miało dziecko dostępu. Tak naprawdę więc naturalnym jest, że chce poznać te ten ten dla części swej.

00:19:34

Działa, obserwuję sobie, próbuje dokonywać różne pozycje, żeby sobie tam zajrzeć i obejrzeć się. Wtedy też zacznie się interesować tym, co rodzic ma, jakie, jakie ma genitalia.

00:19:47

I to jest też cię, że pełni naturalnego i też od rodzice. Tutaj zależy, w jaki sposób ta rozmowa zostanie przeprowadzona i jaki sposób.

00:19:56

Dziecko EE zachęcić może nie blokować tego rozwoju. Tak naprawdę tak żeby nie, nie tworzyć już w tym momencie żadnego tematu tabu odnośnie tych tych pytań, tylko po prostu odpowiadać w jak najprostszy sposób ll na te pytania tak pojawiające.

00:20:15

W tym okresie też w wieku 2 4 lat pojawia się już też wśród dzieci ten element własnej płciowości, czyli dzieci zaczynają 3 należeć, czuć przynależność do określenia płci. Tak, czy dziecko już potrafi powiedzieć? Na przykład Jestem dziewczynką, Jestem chłopcem. Tak.

00:20:37

Ten czas w tym czasie dzieci rodzice często zauważają też i czym bardzo się niepokoją. Często feel zjawisko masturbacji dziecięcej fill.

00:20:48

Tak naprawdę ta fill masturbacja dziecięca następuje nawet od około pierwszego roku życia. Fill, żeby właśnie to jest, to poprzez czy też dotykanie swoich genitaliów czy zaciskania ulu, czy też ocieranie się o różne przedmioty. Na przykład już pół naturalny.

00:21:05

Etap rozwoju eeg dziecko zaczyna widzieć, że może odczuwać przyjemność z dotykania to swoich narządów.

00:21:16

Jednak wymaga obserwacji ze strony rodzica. Tak tutaj, jeśli ll rodzic zaczyna być zaniepokojone do do psychologa lub psychoterapeuty i mówię na przykład, że dziecko zbyt często w jego odczuciu dotyka się masturbuje.

00:21:34

Jest to przede wszystkim pierwszym pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić. Jest to czyni. Wynika to z jakichś problemów Il natury fizycznej, czyli na przykład jakiś chorób ll to jest to jest taka pierwsza rzecz, która powinna się nam nasunąć w przypadku takiego stosownego do spróbowania się ll.

00:21:52

Natomiast bardzo ważne jest, żeby uczył dziś rodzice na to, żeby nie straszyć dziecka. Żaden sposób tym, że może coś sobie zrobić krzywdę. Na przykład tak myślę, żeby nie nie powodować tego uczucia wstydu dziecka. Tak.

00:22:05

Gdyż on jeszcze nie wie, że jest to coś.

00:22:08

No nie będzie.

00:22:10

Wycinał, że jest to coś złego i wstydliwego, jeśli nie usłyszę tego.

00:22:13

Twojego rodzica? Właśnie tak, ll.

00:22:16

Możliwe, że w przypadku bardziej negatywnej reakcji rodzicach, gdy przyłapie na przykład dziecko na masturbacji, dziecko za Przysłu nie zaprzestanie dotykania się jednak nie będzie to wynikało z faktycznego zrozumienia tego, co ten rodzic chciał powiedzieć, a raczej z powodu lęku przed przed kolejnym reakcją negatywną. Rodzice, tak.

00:22:39

I to może wpłynąć też oczywiście negatywnie na dalszy rozwój fizyczny, psychiczny, seksualnym dziecka, tak?

00:22:48

Dlaczego dzieci się masturbują? Tak przede wszystkim jest to chęć zaspokojenia ciekawości. Ll to jest ta kim tak naprawdę pierwszy element i nie najbardziej taki myśl istotne l kolejnym takim punktem. Dlaczego dzieci to robią? Jest z pewnością ll może być.

00:23:12

Potrzeba niezaspokojona uwaga, brak poczucia miłości, czułości ze strony rodzica, często dzieci w ten sposób próbują sobie często. Nie, to nie jest źle tutaj powiedziałam, Przepraszam, gdzie jest?

00:23:27

To często jednak jest to coś, co może być jedną z przyczyn takiego seksownego dotykania się tak tutaj tym bardziej nie powinno się na przykład zabraniecka. Tegoroczny tej masturbacji.

00:23:42

Dziecku, gdyż jest to wtedy tylko objaw czegoś głębszego, większego problemu, tak, nad którym należy się pochylić. Tak.

00:23:52

Jeszcze jednym z takich powodów tej masturbacji dziecięcej jest.

00:23:57

To, że dziecko może być nie do stymulowane yy w kontekście fizyczne, to znaczy na przykład bardzo często rodzice, którzy twierdzą, że dzieci zbyt często się masturbują. Zauważyłem, że ten proces odbywa się na przykład podczas oglądania bajki.

00:24:12

W tym momencie fill należy zwrócić uwagę na to, że podczas oglądaniem bajki ll zmysły, które są wyostrzone, to jest wzrok i słuch.

00:24:23

Natomiast ta fizyczność, dziecko, dziecko jest za swoje, tak tak naprawdę jest trudnym miejscu i musi też się do stymulować w jakiś sposób. Tak więc tutaj fill zdecydowanie.

00:24:35

Krokiem, który bym doradziła w tym momencie, jest po prostu ograniczenie tego, czy oglądanie telewizji, czy też większe większe stymulacja fizyczna.

00:24:44

Tak więcej aktywności fizycznej, też jakieś takie ruchowe zabawy, bardziej sensoryczne, tak i pod kątem też zaburzeń sensorycznych. Również tutaj wskazała kierunek.

00:25:01

Bardzo tutaj w tym punktem jest to, że w wieku 4 lat około dziecko już na tej stałość.

00:25:10

Odnośnie swojej orientacji już już ten moment, kiedy dziecko już będzie się zastanawiały, nad czym budzi. Musisz już miną. Już w tym momencie dziecko jest ma płeć określoną.

00:25:22

Tak naprawdę jest to świadome je i jest już to rzecz niezmienna tak bardzo o tym pamiętać. W kontekście też wszelkich osób transpłciowych, chociażby tak, że to.

00:25:35

W tym momencie jest yy. Jest ten etap już zakończony. Proces jest zakończony tak rozwoju świadomości naszej płciowości.

00:25:48

Kolejny okres, czyli czas 3 do 5 lat, jest określany jako pozawala liczna, gdyż wtedy następuje bardzo duże zainteresowanie właśnie swoimi narządami płuco.

00:25:59

Często widzimy to na przykład w przedszkolach, kiedy dzieci llll dzieci same oglądającego swoje narządy płciowe są zaciekawione tym, co tam się znajduje, tak pod pod majtkami w tym czasie też.

00:26:16

Większość dzieci zaczyna życie przedszkolne ll następuje wtedy Zderzenie jest przepełnienie świat o poglądami, który każdy bardziej dzieci przychodzi ze swoim własnym.

00:26:27

System wartości, który ma już wyniesione z domu i.

00:26:31

Dopiero w tym momencie zaczyna zauważać, że inne dzieci mogą myśleć.

00:26:36

Mógł być wychowanie w zupełnie inny sposób i dziecinne spojrzenie. Na pewne sprawy to może być dla wielu dzieci bardzo.

00:26:45

Element do przejścia, gdyż w tym okresie dzieci mają bardzo tak silnie ustanowione te swoje struktury odnośnie tego, co jest dobre, co jest złe i widząc, że na przykład inne dziecko.

00:27:00

Wyniosłeś z domu zupełnie inne zasady. Na przykład właśnie wstydu odnośnie tej cielesności swojej jest wręcz zszokowany tym, co się dzieje i tutaj jest bardzo ważnych kwestii roli rodzica to, żeby.

00:27:15

Odbyć na pewno szereg rozmów z dziećmi gdzieś z dzieckiem na temat tego, żeby im domach może wyglądać inaczej. To podejście do ciała i to jest też w porządku, tak?

00:27:28

Z pewnością też w tym okresie zaczynają się pojawiać pytania odnośnie tego, skąd biorą się dzieci? Na przykład takie typowe pytania, które zwykle nastręczają wiele trudności w odpowiedzi rodzicom, szczególnie tym, którzy również, którzy sami byli pochowani w takim bardzo konserwatywnym środowisku i nie do końca to nie potrafią w prosty sposób odpowiedzieć dzieciom na te zadawane pytanie, tak fill tym momencie, jeśli taki rodzic.

00:27:59

Na przykład zgłasza się do yy do nas jako do psychologa psychoterapeuty do pomoc.

00:28:06

Przede wszystkim należy zwrócić rodzicowi.

00:28:10

Powiedzieć, że powinien mówić przede wszystkim samą prawdę, tak nie zmyślać jakieś historii typu bociany pszczółki. Tego typu tego typu tematy ll jak najczęściej używać tych poprawnych nazw to już tutaj w tym momencie jest już bardzo taka. Jest jedna kwestia, żeby te narządy płciowe były nazywane w odpowiedni sposób, taki jaki są nazwane naprawdę? Tak.

00:28:31

Tak ll dziecko w wieku 3 5 lat już rozumie nasze dłuższe wypowiedzi już jest zdolny przyswoić więcej tej wiedzy ll i też jeśli faktycznie rodzic ma takie duże opory w kontekście rozmowy z dzieckiem na tematy tej cielesności, tego rozwoju czy seksualnego czy cielesnego, może skorzystać z różnych pomocy, które obecnie są. Bardzo jest dużo dostępnych czy to publikacji książek.

00:28:59

Takich typowo stricte przystosowanych do tego wieku przedszkolnego. W jaki sposób rozmawiać z dziećmi na dane tematy? Jednak warto uczulić na to.

00:29:09

Że to ona zastąpi rozmowy z rodzicem tak, bo część rodziców może myśleć, że samo pokazanie czy filmu edukacyjnego, czy czy też po prostu przeczytanie wspólnie książeczki fill zastąpi ten rozmowy.

00:29:22

Dziecko nadal będzie z pewnością miała mnóstwo pytań do rodzica, nawet w kontekście tego, co obejrzało, co przeczytało i rodzic musi mieć w sobie taką gotowość. Na odpowiedź na te pytanie na spotkanie z nimi więc warto, żeby wcześniej sam sobie.

00:29:37

Sam sobie odpowiem na pytanie, w jaki sposób dla niego byłoby jakby lepsza forma przedstawienia tego wszystkiego? Tak.

00:29:47

EE w okresie przedszkolne pojawia się też coś takiego jak ekshibicjonizmu dziecięcy ll, czyli już mam taka potrzeba. Rozebrania są w miejscach Publicznych tak często ll jest to naturalny etap u wielu dzieci.

00:30:05

Ll, który mienia w okresie średniej.

00:30:06

8 lat nie więcej.

00:30:08

Jednakże tutaj warto zwrócić uwagę na to, że fill.

00:30:14

Jest, jeśli następuje to bardzo często, jeśli dziecko jest bardzo niechętna do ubierania, jeśli jej na przykład codziennie pojawia się problem z tym, żeby coś ubrać, żeby na przykład założyć coś coś wcześniejszego.

00:30:25

Skarpetki tego typu rzeczy tutaj myślę, że można zwrócić uwagę na wszelkie zaburzenia integracji sensorycznej, bo to może być pewien trop w tym momencie. Tak, jeśli to faktycznie jest tak bardzo problematyczne i tak często się pojawia.

00:30:41

Kolejne etapy i rozwoju dziecka, czyli 6 7 lat do 9 jest etapem nazywaną tak zwanym uśpienia i w tym momencie w tym okresie dziecko tak naprawdę nadal ma w sobie.

00:30:56

Oczywiście ciekawość tej swojej cielesności jednak jest już inna troszkę na takim innym etapie. Bardziej to dążenie do rozwoju idzie w stronę zdobywania wiedzy, jakiś zdobywania też relacji przyjaciół i troszkę mnie jest tutaj tego zainteresowania.

00:31:14

Co prawda ta nazwa to uśpienie była stosowana wcześniej teraz obecnie z uwagi na ten ogólny dostęp do wszelkich materiałów w Internecie, czy też czy też media społecznościowe dziecko może ten etap tak naprawdę prominenci i nadal być bardzo zainteresowane tematem seksualności swojej. To oczywiście również jest w porządku. Tak tak, to tak to teraz wygląda.

00:31:40

Jednak w tym okresie już też można z dzieckiem rozmawiać w jeszcze bardziej taki szczegółowy sposób, jeśli ma potrzebę taką i odpowiadać mu szczerze na wszelkie pytania odnośnie odnośnie jego cielesności i seksualności.

00:31:55

Tak i tutaj w tym okresy też często zaczynają się niestety pojawiać już już występować na przykład zaburzenia odżywiania związane z postrzeganiem siebie małych dziewczynek. Chłopców również tak.

00:32:09

EE z czego to wynika? Tak jak mówiłam na początku, dziecko uczy się głównie przez obserwację rodzice tak, a nie przez to, co znaczy nie tylko przez to, co rodzic do dziecka mówi.

00:32:22

Tak i dziecko w tym okresie 6 7 8 lat rzeczy na dostrzegać te sprzeczności, które rodzic często mi przekazuje, czyli na przykład fill mama, która bardzo chce nauczyć swoją córkę tego, żeby kochać siebie, kochać swoje ciało być.

00:32:40

Akceptującą wobec wszelkich zmian, które dzieją się w swoim ciele dziecka.

00:32:44

EE sama na przykład klucz ahna na oczach tej czy córki czy syna fill cały czas katuje się dietami. Mój o tym jak jest gruba i obrzydliwa, chociażby tak jest to od razu wysyłają sprzeczne komunikat do dziecka tak że skoro mama uczy mnie, że trzeba kochać siebie a sama tego nie robi, tak więc dziecko widzi, że coś tutaj się nie zgadza. Tak to samo dotyczy nie na przykład sytuacji, kiedy?

00:33:08

A tak krytykuje wygląd innych kobiet, ale ból, że trzeba je szanować. Na przykład tak tutaj też się pojawia takie odnośnie tej cielesności. Takie bardzo szczytny informacje. Tak.

00:33:21

I nadal jest to też mówiłam w tej fazie przedszkoli. Medal jest taki bardzo jeszcze bardziej nasilone etap tego, co jest dobre i co złe.

00:33:32

Ucieczka to czy jest? To bardzo mocno rozgraniczone coś, co jest nieznane, coś co jest moim światopoglądzie jest dobre. Wszystko inne jest złe, złe.

00:33:43

W psychice tak tak małego dziecka, w tym w tym okresie rozwoju. I tutaj też nadal warto rozmawiać na temat ogólności na temat innych płci na temat innych orientacji seksualnych.

00:33:55

Jest to, myślę, coś, czego bardzo może w tym momencie dziecku pomóc otworzyć się i przez ten etap przejść, przejść w miarę stabilni.

00:34:08

Kolejny etap etap 10 12 lat. Jest to okres fill fazy płynnej.

00:34:17

Oznacza to, że dziecko jest zainteresowane już coraz większą ilością szczegółów tego, co się dzieje z jego ciałem może zadawać dużo więcej jeszcze pytań nie jednocześnie.

00:34:31

I chce już stawiać, stawia już granicę. Na przykład nie chcę pokazywać się nago rodzicom, chce być samo w łazience i jak najbardziej rodzic powinien na to pozwolić, gdyż jest to ten etap już, który, którym dziecko jak najbardziej może sobie wstawiać takie granice. Możemy też zacząć nim płukać. Jako rodzice jako fill możemy tez rodzicom, żeby pozwolić.

00:34:53

Dziecku te granice postawić i na przykład nie pukać do pokoju przed wejściem tak uszanować to, że dziecko ma swoją prywatność, dać przestrzeń na te swoje, na to swoje poczucie niezależności. Tak naprawdę tak.

00:35:08

Jest to taka silna potrzeba autonomii, wręcz tak i niektórym należy jak najbardziej w kwestii bycia rodzicem uszanować i.

00:35:17

I pozwolić na to l.

00:35:20

Okres ten 10, 12 lat. Jest też czas, czasem chwilę przed.

00:35:27

Rozpoczęciem tego dojrzewania płciowego.

00:35:29

Tak fill założenia edukacji seksualnej mówią przede wszystkim o prewencji, czyli o tym, żeby jak fill, żeby uprzedzać fakty tak, czyli nie informować dziewczynki, że dostanie okres po tym, jak ona już ten okres dostała.

00:35:43

Jak już to na sytuacja nastąpiła tylko opowiedzieć wcześniej o tym, jakie mogą nastąpić zmiany w jej ciele fill przeprowadzić tę rozmowę w sposób jak najbardziej taki.

00:35:56

Pozbawieni wstydu. Przede wszystkim to jest coś bardzo ważnego, bo bo nadal ten temat menstruacji jest nawet w mediach przekazywania w bardzo taki sposób, jako coś wstydliwego, jako coś, czym nie można się dzielić z nikim, tak jakie taka bardzo, wręcz taki intymna sprawa, o której, który Wstyd powiedzieć komukolwiek. Tak więc tutaj w tym momencie jest znowu wraca ten temat.

00:36:21

Ten temat, w którym dziecko przez obserwacje uczy się więcej niż przez to, co powiemy, więc tak naprawdę ten okres przygotowania dzieci dziewczynki do menstruacji rozpoczął się już dużo wcześniej, bo dziewczynka obserwowała, jak jak mama co miesiąc na przykład nie wiem wymieniała te środki czystości.

00:36:41

Jaki sposób miała znaczenia, jaki miała stosunek do tej menstruacji i przez to również się uczyła? Już tego powoli. Tak więc to są takie 2 kwestie.

00:36:51

Zarówno rozmowa jest nadal potrzebna. Oczywiście nie powinno to zostać pominięte. Dziewczynka powinna wiedzieć, co się może stać z jej ciałem.

00:36:57

EE powinna być przygotowana na to przede wszystkim można rodzice wypowiedzieć, który, który dopytuje, w jaki sposób przygotować dziecko na to.

00:37:05

No to chociażby powiedzieć, że jest to wejście w w kobiecość jest to. Oznacza to, że dziewczynka, która już dostała tą pierwszą pierwszy okres pierwsza miesiączka u niej nastąpiło, jest już duża płciowo. Tak.

00:37:22

I też ten okres 10 12 lat. Jeśli dziecko nie pytało wcześnie, bo jest też taka możliwość, że jeszcze wcześniej nie zadawało tych pytań odnośnie rozwoju cielesnego seksualnego, jest to tak naprawdę taki ostatni moment, kiedy jeszcze dziecko jest chętne do.

00:37:38

Do przerwania tej wiedzy od rodziców i eee, przygotowania fil, przygotowanie, dziecko na to, co może się, co będzie się działo później, tak jakie zmiany następują w jego ciele, ale też jakie zmiany następują w jego psychice? Tak.

00:37:55

Tutaj też fill możemy tak później przejść do kolejnego etapu, czyli tych 12 13 lat do 19 lat. POWIEDZMY, bo tak nie widzi. Wtedy też jest okres tego dojrzewania płciowego.

00:38:12

Dziewczynek następuje on grzeczny wcześniej, stąd też warto nie uczulić na to.

00:38:18

Że wiele osób.

00:38:20

Znaczy tu koleżanek czy kolegów może zacząć interesować się tym, czy dzieje się z jej ciałem na przykład takim najbardziej widocznym dużym zmianom, która następuje w ciele dziewczynki, jest jest jest pojawienie się piersi tak to powinien cięcie się pierwsi mogą wzbudzać zainteresowanie i warto tutaj uczulić dziewczynkę.

00:38:42

EE, zarówno dziewczynki, jak i chłopca, właściwie tak na to, że musi. Muszę stawiać swoje granice, jeśli nie chce o czymś mówić, to jako jak najbardziej może po prostu powiedzieć, że to nie jest temat, który na które ona chciałaby rozmawiać, że to jest jej prywatna sprawa. Tak.

00:39:01

Należy też rodzicowi poradzić, żeby ćwiczyć tą asertywność dzieckiem, tak?

00:39:08

Jak reagowac na wszelkiego typu zaczepki, jak to ma po prostu EE po prostu jak najlepiej sobie poradzić.

00:39:14

W tym temacie w tej kwestii?

00:39:18

Myślę, że też taką istotną kwestią jest przygotowanie także chłopców na to, co może się z nimi dziać. Fill kontekście tego dojrzewanie.

00:39:29

Jeśli szczególnie tak jak dziewczynki rozpoczynają dojrzewanie wcześniej po chłopców, można uczulić na to, w jaki sposób i chciałem, że reagować na to, jakich emocji mogę go brać. To, że możecie już zacząć pojawić nawet pożądanie. Tak fill chłopcy będą przygotowani na takie doznania. No takie.

00:39:48

Racjonalne podejście do do tematu dojrzewania czy dziewczynek, czy swojego.

00:39:54

Będzie się czym z pewnością bardziej bezpiecznie. Nie będą czuli, iż dzieje się z nami coś niespotykanego, coś nad czym nie byli przygotowani, po prostu będzie. Myślę, że spokojniejsi tak mówią Oswojenie z tym tematem. Tak.

00:40:09

Co do tego pierwszego co do pierwszej nocy truła ci też często rodzice pytają, w jaki sposób jeszcze można.

00:40:20

Dziewczynka na to przygotować wiemy domach na przykład jest możliwy, czym wielu, ale wiem, że w wielu domach jest coś takiego jak taki rytuał powitania dziewczynki w gronie kobiet.

00:40:34

Tak jest, to jeszcze faktycznie jest dosyć bardzo myślę fajnym wydarzenie L ż a to wejście w tą kobiecość nie jest traktowany jako coś nieczystego czy czy czy coś co tylko nastręczy nie wiem bólu kobiecie, ale też jako coś bardzo pozytywnego, że już wkroczyła do grona kobiet, że już powoli staje się.

00:40:55

Czy dają to do indywidualnego?

00:40:58

Życia kobietom tak naprawdę tak.

00:41:01

Fill tutaj też oczywiście temat wstydu w rodzicach jest tutaj bardzo, bardzo istotnie. Ta kwestia ta kwestia jest ważna. Fill gdybyś.

00:41:15

Niestawienie do tej swojej cielesności ll wspólnością zostanie przekazany tak dziecku, bo dziecko poprzez obserwacji już skrót nauczy się jak najwięcej, a widząc, że to jest to coś, co tylko sprawia ból, tak naprawdę comiesięczne mamie nie będzie miało dobrego doświadczenia z.

00:41:33

Już będę nastawiona bardzo źle do tego yyy do domu, do miesiączki, do do okresu tak.

00:41:39

W przypadku chłopców bardzo stresującym wydarzeniem stresującym procesem jest rotacja. Tak, gdy chłopcy zaczynają mieć troszkę bardzo takie piskliwe głosy.

00:41:54

Wiele chłopców dręczy do cechuje się ze wszelkich publicznych przemówień nie chce się odzywać na forum klasy. Bardzo, bardzo ważnym punktem jest to, żeby zapewnić chłopca.

00:42:08

Rzeczywiście naturalny proces, oczywiście, że jest to coś, co przydarza sobie wsuwki, chłopcom wszystkim przyszłym mężczyzn o FIL. To jest bardzo takie uspokajające. Myślę dla dla każdego chłopca, gdy bie, gdy masz świadomość, że każdy, każdy chłopiec przez to przechodzi.

00:42:28

Fill i też ważne jest to, że jest to okres przejściowy. Tak to czas mutacjom, że trwa. Jestem od 6 do 2 lat bodajże i fill.

00:42:38

I świadomość tego, że to minie i że będzie jeszcze, że będzie jeszcze w porządku, że będzie mógł się czuć ze sobą ze sobą. Dobrze. Ze swoim głosem już nie jest tak, że taka przynosząca myślę kojący końcu spokój. Tak.

00:42:51

W tym okresie dojrzewania u chłopców pojawiają się także polucje, czyli zmazy nocne ll. Są to niekontrolowane wytryski nocy tak przede wszy.

00:43:03

EE, może to być bardzo wstydliwe dla dla chłopca, który nie wie tak naprawdę, co się działo z jego ciałem.

00:43:09

Tak nie mam nad tym kontroli i tutaj też warto uczulić rodziców na to, w jaki sposób reagować. Przede wszystkim nie zawstydzać, nie, no miewać się, gdyż już samo to wydarzenie może być dla chłopca wystarczająco stresującym.

00:43:25

Stresującym czynnikiem tak nie, nie musi jeszcze być dodatkowo obciążony tym fill.

00:43:32

Polskie długością zastrzegający, więc miewa nim się tak.

00:43:38

Jeszcze taki jest tok na pewno trzeba uczulić dzieci nastolatków, młodzież na te zmiany iście lektura nastąpią, czyli chociażby wzrost wzrost ciała, pojawienie się owłosienia łonowego, zmiana zapachu ciała, tak zmiany skórne też to Wszystko jest czymś, co jest naturalne, ale to sprawia często.

00:44:04

Trudności w akceptacji siebie tak, bo dzieci i młodzież mają ten obraz idealnego wizerunku przedstawiane przez media czy społecznościowa, czy też przez przez celebrytów.

00:44:17

Tak mają inny obraz tego, jak powinien wyglądać ktoś, kto jest atrakcyjne, a sami widzą w lustrze coś innego. Tak więc to taka normalizacja tego, co się dzieje z ciałem tego co się dzieje też z emocjami tego, że więc kupuje ta burza hormonalna.

00:44:32

Z czym to jest bardzo, bardzo potrzebne i powinno być jak najbardziej jak najczęściej podkreślany tak w celu.

00:44:39

Coraz większy jak jej własnej tej samoakceptacji i wzrostu pewności siebie, tak.

00:44:46

Coś jest takie istotne. Warto też zwrócić uwagę na to, że w tym okresie zaczyna się pojawiać intensywne fil popęd seksualny. Pociąg do pociąg do innych osób pojawia się też.

00:45:02

Już miarę ustabilizowane jest orientacja seksualna większości przypadków, więc warto tutaj też z dzieckiem przeprowadzić tę rozmowę odnośnie fill pierwszego seksu, chociażby tak niekoniecznie.

00:45:20

Czy tak?

00:45:22

Rodzic powinien oczywiście powiedzieć, że jest to wydarzenie bardzo ważne w życiu młodego człowieka. Jest to coś, coocoo to wprowadzę go w odmętach tej dorosłości, rozpoczęcia tej pięknej przygody z poznawaniem swojej cielesności seksualności.

00:45:38

Fl, jednakże takie nasz dudus, że przez nas duże przywiązywanie uwagi do tego pierwszego pierwszego stosunku jest może być też bardzo blokujące, tak.

00:45:53

Samo to wydarzenie jest bardzo stresujący dla młodego człowieka, a jeszcze dodatkowe obarczanie tego takim bardzo dużym fill, bardzo dużo uwago może przyczynić się do dużej blokady psychiczne dziecka.

00:46:07

Tak więc warto jest zwrócić uwagę na to, że jest to z pewnością coś istotnego. Powinna się wiązać z bądź też od emocjonalnym do miarę.

00:46:17

Jednakże nie waży tona całym życiu dziecka aż tak ro znaczący sposób, jak to już nie na przykład niektórych domach przedstawiany. Tak.

00:46:27

Odnośnie też tego pierwszego yy pierwszego stosunku. Warto też zwrócić uwagę na to, że chłopcy, na przykład fill często mogą mieć czy problem, który mężczyzn ciągnięciem orgazm, czy też może nastąpić bardzo szybko i jest to też coś zupełnie naturalnego. Tak to się przydarza bardzo wielu chłopcom młodym mężczyzną.

00:46:50

Którzy już tak bardzo, bardzo się stresuje tym wydarzeniem samym w sobie, więc ta świadomość, że innym zdarza się to to fill. Zdarza się to samo, że nie zawsze udaje się.

00:47:04

Udaje się dokonać tego wszystkiego w taki sposób, w jaki to sobie był. Wymarzyli jest czymś zupełnie naturalnym. Jest to proces, które.

00:47:14

Który tak naprawdę czy narysowało osobą? Tak?

00:47:19

U kobiet natomiast rozmowa z dziewczynkami na temat tego z dziewczynkami młodymi kobietami na temat tego, jak ten pierwszy stosunek ma wyglądać fill. Dodatkowo dochodzi temat tego dopiero seksualnego, czyli też poz.

00:47:36

Możliwego pozbawienia błony dziewiczej tutaj warto zauważyć, że fill błona dziewicza, czyli tak zwane.

00:47:45

Niekoniecznie musza zostać musi zostać po pierwsze naruszona podczas tego pierwszego stosunku, gdyż czasem jest na tyle rozbudowana i elastyczna, że nie następuje i przerwanie w czasie w czasie pierwszego stosunku, bo ktoś mogło już nastąpić dużo wcześniej przypadku jakiejś intensywnej aktywności fizycznej, czy też nie stosowania tamponów, czy czy czy czy tego typu rzeczy tak, bo to zależy od budowy.

00:48:09

Ja też tej tej blony yy.

00:48:12

Należy też uczymy dziewczynki na to, że to niekoniecznie musi się stać podczas tego pierwszego stosunku i też to nie jest aż tak fill, jakby najważniejszy element tego pierwszego seksu, że właśnie, że są te rzeczy, które się dzieje, gdy dwojgiem ludzi budzi to emocjonalne. Te emocjonalne sprawy dziejące się na 2 już sam fakt utraty tej błony dziewiczej.

00:48:38

Jeszcze taką ważną kwestią w kontekście nastolatków jest temat masturbacji, który oczywiście jest jak najbardziej normalny. Naturalny w tym okresie jest formą rozładowania tego napięcia seksualnego, która nie jest bardzo często możliwe.

00:48:56

W przypadku nieposiadania partnera seksualnego lub nawet jeszcze nie rozpoczęcia tego fill życia seksualnego z partnerem lub partnerką.

00:49:04

LU warto jednak porozmawiać o zasadach, które dotyczą tej masturbacji. To jest koszt jest bardzo często wstydliwym tematem dla rodziców fill i tym bardziej czystości dziecko, tym bardziej nastolatek, będzie się wstydzić rozmów z rodzicem na ten temat. Dlatego też.

00:49:27

Dobrym, dobrym sposobem byłoby EM.

00:49:33

Byłoby wprowadzenie tych tematów nalotów na to, że ktoś wychowanie do życia w rodzinie czy delegowania seksualnego lub też na przykład rozmowa z psychologiem na ten temat, tak.

00:49:46

Myślę, że.

00:49:49

Warto rodzicowi przekazać takie najważniejsze informacje dotyczące tego, jak jak jakie powinno być to podejście do masturbacji, że jest to metoda.

00:49:58

Oczywiście zaspokojenia seksualnego, ale też należy być ostrożnym w kontekście chociażby używania pornografii, która może w pewien sposób oczywiście.

00:50:10

Pomóc w przypadku rozładowania tego nabycie seksualnego, ale też często przekazuje bardzo mylny obraz tego, jak wygląda życie seksualne. Fill może to wpłynąć na.

00:50:23

Niekoniecznie pozytywne postrzeganie własnej cielesności, gdyż yy gdyż większość kobiet i mężczyzn wygląda tak, jak wyglądają osoby.

00:50:33

W filmach pornograficznych też też wtedy warto też zwrócić uwagę na to wszelkie.

00:50:39

Przeciwstawienie graniczna to fill, w jaki sposób postrzegamy własnej cielesności i że to nie jest to nie jest do końca prawda.

00:50:48

To co widzimy na tych filmach, które w rodzinie dziecku nasz dodatkowy również należytym fill wiedzę przekazać tak fill? Myślę, że ig podsumowując krótko najważniejszym.

00:51:02

Do ważniejszym, co, co, co co, tutaj chciałam przekazać w tej prezentacji jest to fill, że rodzic musi mieć świadomość, że to głównie jego zachowanie, jego postawa wobec tej cielesności i seksualności jest najważniejszym czynnikiem, który.

00:51:20

Wpływa na to, w jaki sposób to dziecko będzie miało swoje podejście do seksualności? Tak więc im bardziej rodzić będzie świadom własnego ciała swojej cielesności.

00:51:30

Im więcej wiedzy będzie takiej teoretycznej mieć też odnośnie tego, co się dzieje z ciałem człowieka, znacznie jego rozwoju.

00:51:37

Tym lepiej dla dziecka, tak tym lepiej dla nastolatka tak fill, bo często rodzice przychodzą tak naprawdę do gabinetu psychologa i mówiąc, że jest problem z dzieckiem, nie zastanawiając się, że ten problem mógł się rozpocząć. Tak naprawdę od tego, co oni sami.

00:51:55

Może niechcący, no to zwykle, no w końcu po prostu przekazali swojemu dziecku.

00:52:01

Poprzez swoje jakieś zachowanie poprzez swoje uczucia hamowania czy jakieś ograniczenia, czy też taką postawę bardzo zamkniętą do świata, nie niekoniecznie zgodną z obecnie dostępną wiedzą i z tym co fill o czym mówi nam obecnie obecnie normy, tak odnośnie edukacji seksualnej.

00:52:23

Także pracując z dzieckiem czy nastolatkiem.

00:52:31

Najistotniejszą dla nas dla nas wskazówką dla nas, psychologów, pedagogów, psychoterapeutów jest to, żeby skupić się także na pracy z rodzicem.

00:52:40

Tak nie jest to praca tylko z tym dzieckiem nastolatkiem, ale także praca z rodzicami i nad tym, jak wygląda ogólna sytuacja w domu odnośnie tej cielesności i wychowania seksualnego.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały