Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Twoje zdrowie w Twoich rękach

Irena Heszen-Niejodek
Postaw na zdrowie ODC. 1/3

od czego zależy nasz dobrostan fizyczny i psychiczny oraz co możemy zrobić, by o niego zadbać?

Wiedza o związkach między zachowaniem ludzi a stanem ich zdrowia spowodowała, że zaczęto przypisywać im odpowiedzialność za własne zdrowie. To wręcz rewolucja w odniesieniu do obowiązującej w tradycyjnej medycynie zasady, która obarczała tą odpowiedzialnością lekarza.

Psychologiczne czynniki ważne dla zdrowia są różnorodne. Mogą to być reakcje emocjonalne, przekonania i poglądy, wyznawane wartości, cechy osobowości czy złożone i proste formy zachowania. Badacze zgromadzili już sporo dowodów zarówno na szkodliwy, jak i korzystny wpływ określonych nawyków na zdrowie. Stwierdzili między innymi, że 30 proc. zgonów z powodu nowotworów to efekt palenia papierosów. Przykładu zachowań chroniących zdrowie dostarczają trwające ponad 25 lat badania podłużne prowadzone w kalifornijskiej Alamedzie. Dotychczas wzięło w nich udział blisko 7 tys. osób, a dotyczyły między innymi siedmiu prostych form zachowania, nazwanych dobrymi nawykami zdrowotnymi. Są to: regularne spożywanie śniadań, powstrzymywanie się od jedzenia między posiłkami, 7-8 godzin snu na dobę, utrzymywanie prawidłowej wagi, powstrzymanie się od palenia papierosów, umiarkowane spożywanie alkoholu, systematyczna aktywność fizyczna. Po pięciu latach badań naukowcy stwierdzili, że wśród osób, które praktykowały wymienione zachowania, śmiertelność była niższa niż wśród zachowujących się odmiennie. Okazało się na przykład, że 45-letni mężczyźni stosujący sześć lub siedem dobrych nawyków mają szansę na życie dłuższe o 11 lat w porównaniu z rówieśnikami praktykującymi co najwyżej trzy takie nawyki.
Badania nad uwarunkowaniami zdrowia dotyczą nie tylko prostych for...

Pozostałe 80% treści dostępne jest tylko dla subskrybentów.

Subskrybuj

Pozostałe odcinki

Podobne materiały