Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Transkrypcja video Trójkąt Karpmana

00:00:01

 

00:00:02

 

00:00:02

 

00:00:11

Witam serdecznie.

00:00:13

Mam na imię.

00:00:14

Bogumiła burakowska i Jestem psychoterapeutą Polskiego Towarzystwa psychiatrycznego oraz super Bizon Tem Aplikantem tylko.

00:00:25

Od ponad 20 lat pracuję terapeutycznie, akcentami kryzysa, Długościami osobowościowy mi.

00:00:34

 

00:00:36

Zaburzeniami psychicznymi.

00:00:39

Dzisiaj opowiem o teorii trójkąta cartmana.

00:00:45

Inaczej nazywany jest ten model trójkątem dramatyczny.

00:00:50

Lub Maszynom do obwiniania.

00:00:53

To niezwykle przydatna teoria nie tylko dla psychoterapeutów, ale również dla każdego celu autoterapii.

00:01:01

 

00:01:04

 

00:01:04

 

00:01:06

Trójkąt dramatyczny.

00:01:09

Model, który opisuje różnego rodzaju trudne relacje, w które wchodzimy.

00:01:18

I role, które odgrywamy.

00:01:23

Jest to trójkąt obrócony.

00:01:26

Podkreśla trudności.

00:01:30

Jakie odgrywanie tego schematu ma się w naszej relacji?

00:01:35

 

00:01:36

 

00:01:36

 

00:01:37

Dzień dobry kart mam twórca tego modelu.

00:01:42

Zaobserwował, że ludzie wchodzą w pewne rolę.

00:01:48

I odgrywają rolę schematu.

00:01:52

Który utrudnia im, kontaktowały się ze sobą, utrudnia budowanie dobrych lat.

00:01:57

Mamy dobrych relacji.

00:01:57

 

00:01:59

Jest to rola ofiary?

00:02:02

 

00:02:07

Rola to mogą się zmieniać bardzo dynamicznie.

00:02:10

 

00:02:11

Autor zaznaczył to za pomocą strzałek.

00:02:14

 

00:02:15

Możemy także różnych naszych.

00:02:19

Ważnych życiowych obszarach chodzić w jeden rodzaj rolin.

00:02:26

Czasami możemy bardziej przybierać rolę.

00:02:31

Ofiary na przykład w pracy czasami możemy być wybawicielem w domu.

00:02:39

A w innych relacjach prześladowca.

00:02:45

Taka zmiana może dziać się też w naszej.

00:02:48

Głowie nie tylko w relacjach.

00:02:52

Zazwyczaj ofiara zaczyna ten schemat.

00:02:57

Ofiara ma poczucie skrzywdzenia zagubienia.

00:03:02

Przesyła sygnał.

00:03:05

Do innych, prosząc o pomoc.

00:03:07

 

00:03:08

Najczęściej na taki sygnał odpowiada Zbawiciel.

00:03:14

Mam przekonanie, że jest w stanie pomóc innym, że tylko on potrafi l pokazać, jakim powinni dobrze funkcjonować.

00:03:25

 

00:03:26

 

00:03:27

Każda z tych ról może zamieniać się prześladowcy.

00:03:33

Jest przekonany, że ludzi powinni robić tylko to, co on chce. Powinni się do niego dostosować.

00:03:42

Dlaczego wchodzimy w taki schemat? Może może powstać pytanie, dlaczego wchodzimy w taki schemat?

00:03:51

Skoro on jest taki brestu destrukcyjne?

00:03:54

Czemu odtwarzamy te role?

00:03:58

Robimy to, ponieważ mamy.

00:04:04

Mamy różnego rodzaju deficyty z dzieciństwa niezaspokojone, często nieuświadomione.

00:04:04

 

00:04:11

Są to deficyty bardzo ważnych potrzeb, takich jak.

00:04:17

Opieki miłości.

00:04:21

Dlatego chcąc zaspokoić te deficyty?

00:04:24

 

00:04:25

Wchodzimy w te role.

00:04:27

Ale niestety, one nie pomagają zaspokoić naszych potrzeb, a tylko sprawiają, że jesteśmy uwięzieni odgrywaniu na nowo starych ról, przeżywaniu na nowo starych emocji.

00:04:28

 

00:04:45

 

00:04:46

O czasami jest właśnie taki psychologiczny paradoks, że pewne nasze stare schematy, choć są dla nas niekorzystne.

00:04:56

Sprawiają, że czujemy się bezpiecznie.

00:05:01

Odgrywamy znane uczucia name role.

00:05:06

I tak właśnie jest również.

00:05:08

W tym temacie.

00:05:08

Tym temacie.

00:05:14

Czyżby aktywizuje się taki model?

00:05:19

Najczęściej wtedy.

00:05:19

 

00:05:19

 

00:05:21

Wtedy mamy jakieś trudne sytuacje, przeżywamy kryzys.

00:05:22

 

00:05:27

Doświadczamy nowych sytuacji, poznajemy nowych ludzi.

00:05:32

Kiedy przeżywamy bardzo silne emocje N właśnie, aby poczuć się bezpieczni, możemy włączać taki rodzaj schematów i ról.

00:05:44

Teraz chciałam powiedzieć trochę więcej o tym.

00:05:49

Jaki rodzaj zachowań i uczuć kryje się za takimi rolami?

00:05:52

 

00:05:56

 

00:06:00

Takie przekonanie.

00:06:03

Że wszyscy są ok, a ona nie jest ok.

00:06:03

 

00:06:09

Można myśleć o sobie, że jest do niczego. Można myśleć o sobie, że jest pokrzywdzona.

00:06:17

Ma poczucie, że jeśli inni jej nie pomogą, ona sobie w życiu nie poradzi.

00:06:24

Uczucia, która mogłam rozwiązać się z tymi przekonaniami.

00:06:29

To uczucie lęku zagubienia bezradności, ale też poczucie skrzywdzenia.

00:06:29

 

00:06:38

Zachowania, jakie wypływają z takich uczuć i przekonań.

00:06:44

 

00:06:45

Nie podejmowanie wysiłków.

00:06:47

Nie branie odpowiedzialności za swoje działania.

00:06:52

Czy jakiś sposób?

00:06:56

 

00:06:58

Jakich osób czujemy, to przekłada się na nasze zachowanie.

00:07:05

Jeśli chodzi o wybawiciela?

00:07:09

Mam takie przekonanie na temat innych.

00:07:13

 

00:07:15

Jestem ok, ty nie jesteś ok, więc ja powiem ci.

00:07:18

 

00:07:20

Co masz robić? Ja wiem jak ci pomóc.

00:07:27

Ma takie przekonanie, że inni są bezradni zagubieni, ale on potrafi powiedzieć im, jak mają żyć. Potrafi im pomóc, potrafi ich uratować.

00:07:29

 

00:07:41

Uczucia, które.

00:07:43

Towarzyszą wydawcy.

00:07:47

Przekonanie o swojej wiedzy, pewność siebie, ale tylko wtedy, kiedy pomaga.

00:07:56

Wydawca, jeśli nie pomaga, czuje się zagubione, ma poczucie.

00:08:03

Nie zna swoich potrzeb, nie zna swoich uczuć.

00:08:08

Zachowana, które.

00:08:11

No, no takie przekonanie i uczucia to wyręczanie innych. Nie pytanie ich o zdanie, pomaganie, ale bez brania pod uwagę tego, czego chcą inni.

00:08:12

 

00:08:28

 

00:08:30

Na podobne przekonania to wybawcy.

00:08:36

Jednak trochę inaczej nie realizuje.

00:08:36

 

00:08:40

Przekonałas, któremu towarzyszą?

00:08:45

Że o nic ok, a innym nie i nie samochód.

00:08:51

Prześladowca narzuca swoje zdanie.

00:08:54

Jest dominujący.

00:08:58

Często używała przemocy.

00:09:03

Jego jedynym celem jest podporządkowanie innym sobie tak, aby realizowali jego potrzeby.

00:09:07

 

00:09:12

Zachowanie, jakie prezentuje, to są często zachowania przemocowe.

00:09:17

Prześladowca często używała.

00:09:22

Teraz podam kilka przykładów, jak to może wyglądać w życiu? Jak może wyglądać w życiu odtwarzanie takie to.

00:09:32

 

00:09:35

Zacznę od sytuacji, w której powstał ten model, a powstał on.

00:09:41

Tematyce uzależnień.

00:09:45

Wyobraźmy sobie Krzysztofa i nie wymyśliłam.

00:09:49

Który czuje się skrzywdzone, jest uzależniony, nie wychodzą mu zbiorówki, nie radzi sobie ze swoim życiem.

00:09:56

Moim życiu.

00:09:56

 

00:09:58

Czy kogos, kto się nim zaopiekuje?

00:09:58

 

00:10:03

Jego opowieść o tym, jak bardzo czuje się pokrzywdzone, słyszy halinka, która wchodzi w rolę wybawcy.

00:10:11

 

00:10:11

 

00:10:15

Ma przekonanie, że przy niej Krzysztof się zmieni.

00:10:20

 

00:10:22

Wręczać w różnych obowiązkach, gotować, prać.

00:10:27

 

00:10:29

Do tego aby on.

00:10:33

Zaczął zajmować się sobą, aby zaczął się leczyć.

00:10:38

Jednak Krzysztof nie chce się leczyć.

00:10:42

 

00:10:44

Chcą tylko odtwarzać dobrze dla siebie znane emocje, dlatego.

00:10:51

Zaczyna się złościć.

00:10:54

Czuje się pokrzywdzony przez Halinkę.

00:10:58

 

00:10:59

Zaczyna być dla niej do niej agresywny, może stosować przemoc. Chodzi wtedy w role prześladowcy.

00:11:09

Może czuć się przez Krzysztofa skrzywdzona i zacząć rozmawiać na przykład ze swoimi przyjaciółmi albo rodziną o tym.

00:11:20

 

00:11:22

 

00:11:23

Inny przykład.

00:11:25

Może pochodzić z relacji rodzinnych.

00:11:28

 

00:11:30

Mamo nie daje sobie Rady, Jestem do niczego, nie radzę sobie z tymi zadaniami z matematyki. Jestem beznadziejny tak może powiedzieć syn do mamy.

00:11:41

 

00:11:42

Adam w ten sposób w rolę ofiary?

00:11:45

Mama bardzo może się zmartwić tym poczuciem syna.

00:11:51

I zaproponować mu, Słuchaj, dobrze zrobi za ciebie te zadania nie męczyć.

00:11:59

 

00:12:01

 

00:12:02

Za chwilę jednak może być zmęczona ciągłym, pomagając nogi.

00:12:07

I może wejść w rolę prześladowcy mówiąc?

00:12:13

Do niczego się nie nadajesz i radzisz sobie z najprostszymi, najprostszymi zadaniami.

00:12:18

 

00:12:20

Tak właśnie te role mogą?

00:12:22

Zmieniać się w tym trójkącie dramatycznym.

00:12:25

Taka sama sytuacja może mieć miejsce w naszej pracy zawodowej. Kiedy szef może wchodzić w rolę prześladowcy, zarzucając nam, że nie wyrabiamy się w naszych obowiązkach.

00:12:40

Nam możemy wejść w rolę ofiary, czując się złym pracownikiem, mając poczucie, że sobie nie radzimy.

00:12:48

Możemy szukać pomocy. Kolega w pracy może nas wyręczać w naszych obowiązkach. Wchodzą w ten sposób.

00:12:56

W rolę wybawcy.

00:13:00

Ten schemat odtwarza się w bardzo wielu sytuacjach, jest bardzo uniwersalny.

00:13:03

 

00:13:07

 

00:13:09

 

00:13:12

Ta fill treści, które są w tym schemacie, są dla.

00:13:17

Nas tak pomoc.

00:13:18

 

00:13:19

Co więc zrobić, żeby wyjść z tego schematu?

00:13:24

Jak radzić sobie z tymi destrukcyjnymi zachowaniami rolami?

00:13:31

Tak aby nie organizowały nam relacji międzyludzkich inaczej.

00:13:36

I naszego życia.

00:13:36

 

00:13:38

 

00:13:43

Wygrywający trójkąt wygrywający.

00:13:50

 

00:13:51

 

00:13:53

Widać, że w trakcie rozwoju możemy zmieniać się.

00:14:00

Zmieniać nasze rolę.

00:14:03

Ofiara może zmienić się, by osoby wrażliwą prześladowca może zmienić się w osobę asertywną.

00:14:06

A tam będę rodzić.

00:14:06

 

00:14:15

Wybawiciel może zmieniać opiekuna.

00:14:18

 

00:14:21

Każda ta zmiana.

00:14:26

Zupełnie inne przekonania uczucia.

00:14:32

A także zachowania.

00:14:37

Ofiara zmieniają się w osoby wrażliwą.

00:14:42

Będzie mogła.

00:14:45

Rozumieć to, czego potrzebuje.

00:14:50

Będzie mogła poprosić o pomoc, ale również będzie podejmować własne wysiłki realizowania własnych potrzebach.

00:14:52

 

00:15:01

Nie będzie podobać się, kiedy czasami obrazu.

00:15:07

Nie wyjdzie jej realizacja tego, co założyła.

00:15:11

Chyba wicie?

00:15:13

Zamieniając się w opiekuna?

00:15:18

Nadal będzie mógł pomagać innym?

00:15:21

Ale nie będzie to.

00:15:24

Jego przymus.

00:15:26

Będzie pytał innych, czy potrzebują jego pomocy.

00:15:31

Zaakceptuję odmowę.

00:15:34

Będzie umiał sam również odmówić, jeśli.

00:15:38

Pomaganie nie będzie dla niego korzystne.

00:15:42

Będzie świadomy własnych uczuć i potrzeb. Dzięki temu będzie mógł.

00:15:49

Realizować również własne, ważne potrzeby.

00:15:55

 

00:15:55

 

00:15:57

Nie będzie również koncentrował się na tym.

00:16:03

Na myśleć o nim tylko dobrze wtedy.

00:16:06

Kiedy będzie im pomagał?

00:16:10

 

00:16:14

Zamieniając się w osobę asertywną?

00:16:20

Mógł wyrażać swoje zdanie, ale również zaakceptuje to, że inni mogą od mówią, że nie zawsze.

00:16:21

 

00:16:35

Teraz chciałbym.

00:16:38

Podać kilka przykładów ćwiczeń. W jaki sposób?

00:16:45

 

00:16:45

Ćwiczyć wychodzenie z ról.

00:16:49

Oczywiście to są tylko moje.

00:16:53

 

00:16:55

I zachęcam do tworzenia własnych, do własnych ćwiczeń.

00:17:00

Zarówno teoria, jak i ćwiczenia mają być dla was tylko inspiracją, ponieważ każdy z nas jest indywidualną osobą, jest niepowtarzalny i nie wszystkie propozycje.

00:17:14

Mogą wam pasować.

00:17:18

Jak możemy ćwiczyć wychodzenie z pozycji ofiary?

00:17:23

Przede wszystkim.

00:17:25

Warto podłubać siebie do swojego własnego indywidualnego działania.

00:17:27

 

00:17:27

 

00:17:34

Jeśli przerażają nas?

00:17:38

Nasze decyzje.

00:17:42

Jesteśmy przestraszeni.

00:17:45

 

00:17:47

To warto.

00:17:48

 

00:17:48

 

00:17:49

Podzielić sobie na jakieś małe kroki, tak aby to, co robimy.

00:17:56

Było dla nas do zniesienia.

00:18:00

Metoda małych kroków jest w ogóle bardzo dobrą metodą do ćwiczenia samodzielnego działania.

00:18:09

Na przykład jeżeli mamy kilka kilogramów nadwagi.

00:18:14

 

00:18:16

To wyznaczenie sobie takiego celu?

00:18:21

Że chce być szczuplejszy, może być bardzo trudne, ale o wyznaczenie w tym małych kroczków dzisiaj na przykład codziennie zaczynam poranek od szklanki wody.

00:18:33

Może być już bardziej do zniesienia.

00:18:36

 

00:18:37

Jeśli chodzi o wybawcę, wybawca może sobie dać kilka dni bez pomagania, a może być na początku bardzo trudne.

00:18:46

Ale wtedy warto zobaczyć, co się z nami dzieje, jeśli my pomagamy, jakie uczucia się uruchamiają, czy boimy się, że jeśli nie będziemy pomagać.

00:18:59

Ludzie nie będą nas optować.

00:19:03

Możemy wtedy zaobserwować, że właśnie to są tylko nasze lęki, że tak się nie dzieje.

00:19:09

 

00:19:11

 

00:19:13

Powinien ćwiczyć wchodzenie w buty innych osób.

00:19:21

 

00:19:25

Adam w buty innych osób możemy sobie wyobrazić jak oni.

00:19:31

Myślą o danej sytuacji, jak się mogą czuć, czego mogą potrzebować.

00:19:36

 

00:19:38

 

00:19:38

 

00:19:40

Przez które.

00:19:43

Jest EE drodzy prześladowcy z poprzedniego mojego przykładu do pracownika, mówiąc mu, że pracownik jest pewna dziej ny, do niczego si nie nadaje. Może spróbować popatrzeć na tą sytuację z oczami pracownika i pomyśleć.

00:19:50

 

00:20:01

Co się działo ostatnio w życiu tego człowieka?

00:20:04

 

00:20:05

Czy może ma jakieś problemy w domu?

00:20:09

Czy to komu zadaje? Nie przekracza jego możliwości i może mogą umówić się.

00:20:17

Na podzielenie tych obowiązków, tak, żeby pracownik mógł czuć swoje kompetencje i dzięki temu dużo efektywniej pracować.

00:20:20

 

00:20:32

Trójkąt dramatyczny, jak widzicie, jest bardzo uniwersalną teorię.

00:20:42

Żeby dokonywać zmiany.

00:20:45

Trzeba najpierw.

00:20:47

Zobaczyć, że robimy to, co robimy, że odtwarzano pewne role.

00:20:57

 

00:20:59

 

00:20:59

Akceptacja pomaga uznać nasze aktualne zachowania.

00:21:07

Maga również.

00:21:09

Dokonywać zmian.

00:21:13

Do fill auto diagnozy mogą przydać się nam następujące pytanie.

00:21:20

 

00:21:21

Rolę hobby najczęściej.

00:21:22

 

00:21:27

Jaką rolę wchodziłem w dzieciństwie?

00:21:30

Jaką rolę wchodzili moi rodzice?

00:21:35

Szczególnie warto przyjrzeć się temu rodzicowi, z którym się bardziej czuliśmy związani.

00:21:44

Zazwyczaj tak jest, że naśladujemy tych.

00:21:47

 

00:21:48

Których podziwiamy, z którymi mieliśmy poczucie.

00:21:54

Lepszej komunikacji lepszego zrozumienia.

00:21:59

Tak do przyjrzeć się też jaki rodzaj?

00:22:02

Roli wciąga następna.

00:22:05

Bardziej odpowiada, odpowiadamy na sygnału ofiary. Czy bardziej odpowiadamy części. Odpowiadamy na sygnał prześladowcy.

00:22:15

Czy wybawiciel woła nas do tego schematu?

00:22:20

 

00:22:22

Mam nadzieję.

00:22:26

Wskazówki przydadzą się wam do?

00:22:30

Autoterapii do rozpoznawania i zmiany tych destrukcyjnych schematów i ruch.

00:22:40

Jednak jeśli.

00:22:43

Zobaczycie, że samodzielnie trudno wam wyjść.

00:22:49

 

00:22:51

Warto zawsze skorzystać z pomocy specjalisty.

00:22:52

 

00:22:58

Bądźcie również dla siebie, cierpliwi i wyrozumiali, ponieważ zmiana wymaga czasu.

00:23:06

Jest procesem, nie dzieje się od razu i czasami kilka razy trzeba powtórzyć.

00:23:13

 

00:23:14

Jakiś rodzaj zachowania Jeszcze raz?

00:23:19

Zdecydować się na zmianę.

00:23:23

Żeby w końcu zagościła ona u nas na stałe.

00:23:23

 

00:23:29

 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały