Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Transkrypcja video Wskazówki terapeutyczne dla rodziców i terapeutów pracujących z dziećmi uzależnionymi od świata cyfrowego

00:00:00

 

00:00:05

 

00:00:19

Przede wszystkim na to, czy dziecko chodzi spać później, czy czy siedzi dłużej przy komputerze, czy ten.

00:00:20

 

00:00:24

 

00:00:24

 

00:00:24

Czas spędzany w mediach cyfrowych, czy on jakby się z zwiększam, czy to się znacznie zwiększyło na przestrzeni czasu, czyli rodzice powinni koncentrować uwagę na tym monitorowaniu czasu?

00:00:36

Czy twoje dziecko jest niespokojne maleńki lub wścieka się, jeśli nie ma swojego urządzenia, czyli jeżeli pojawiają się jakieś wyraźny reaktywny zmiany zachowania wtedy, kiedy, kiedy, kiedy?

00:00:49

 

00:00:50

To dziecko ma ograniczony dostęp do urządzenia czy używanie technologii ma negatywny wpływ na osiągnięcia w szkole? Życie rodzinne, inne czynności, przy czym musimy złapać tą spójność. Czy rzeczywiście to użytkowanie nowych technologii?

00:01:06

No wpływa bezpośrednio na na sukces na przykład szkolna tak dziecka czy edukacyjne. Czy twoje dziecko śni o wirtualnych obrazach, czyli czy czy śni o grze czy śniły? Śniło mu się, że na przykład jest majnkraft?

00:01:19

 

00:01:20

I coś tam w tym majkrafcie robi bardzo ważnego, istotnego, czyli to jest dosyć ważne. Czy w tych marzeniach sennych pojawiają się takie elementy elementy snu?

00:01:29

 

00:01:30

Czy twoje dziecko ukrywa przed Tobą ilość czasu spędzanego przed ekranem lub chowa przed tobą swoje urządzenie? Czym? A ja bym dodała od siebie też.

00:01:38

Czy zauważyłeś, że ma je ciągle przy sobie? Czy ono jest za hasło wan na przykład to urządzenie. Ja zachęcam do tego, żeby ściągnąć aplikację na dziecięce. Zawsze zachęcam do tego, aby ściągać aplikacje na dziecięce sprzęty, które mierzą czas.

00:01:51

Spędzany przed przed komputerem albo czas spędzany na telefonie.

00:01:56

 

00:01:57

Czy dziecko sprawia wrażenie, że ma problemy z regulowaniem swoich emocji? Tak, czyli czy przechodził płynnie od nastroju płaczliwego do śmiechu albo czy szybko się irytuje, zapala na rzeczy, która, które się nie powinno raczej zapalać przy tym stopniu.

00:02:12

Czy ma trudność z wygaszaniem emocji, czy ma trudność z ich regulowaniem, bo to jest też dosyć ważne, żeby sprawdzić, czy dziecko ma zdolność do wygaszania silnego afektu. No to też pokazuje, jaka jest ta samo kąt.

00:02:26

 

00:02:26

Czy twoje dziecko wydaje się być bardziej apatyczne i łatwiej się nudzi? Czyli czy szybciej nudzi się tymi analogowymi czynnościami, czyli na przykład zabrane na spacer zaczyna być poirytowany i znudzony już po 10/15 minutach, a nawet wcześniej to nie miało miejsca, bo jeśli dziecko zawsze takie było, to nie możemy tego traktować diagnostycznie, ale jeżeli nie było.

00:02:47

 

00:02:47

No to wtedy wtedy musimy traktować diagnostycznie. I czy nauczyciele skarżą się, że dziecko na przykład zasypia w trakcie trakcie szkoły?

00:02:56

To jest coś, na co warto zwrócić uwagę. Ja bym je jeszcze dodała. Czy zauważyłeś, że ma problemy z koncentracją uwagi z pamięcią?

00:03:06

Na przykład, czy też nabiera tyje tak, czyli czy pojawiają się nadmierne przybieranie wagi, czy rezygnuje z aktywności sportowych, czy często się nudzi, czy rezygnuje z relacji interpersonalnych? Czy.

00:03:15

 

00:03:20

 

00:03:20

 

00:03:20

Negatywne reaguje na takie o takie pomysły, jak spotkania rodzinne.

00:03:25

Jak wyjść na spacer? Wyjście do kina, wyjście do teatru, wyjście na rowery. Czy pojawia się rzeczywiście wyraźny lęk wtedy, kiedy tego Wifi nie ma, można nawet zrobić taki eksperyment, czyli wyłączyć Wifi i powiedzieć, że się zepsuło, że będzie naprawione za za kilka, za kilka dni 1 2 bądź 3 dni i patrzeć jak to dziecko reaguje, więc to jest coś takiego co na to rodzice? Warto aby zwrócili uwagę.

00:03:53

 

00:03:54

Taki nastolatek, u którego rozpoznajemy, że pierwotnie jego środowiskiem życia jest świat cyfrowy. To nie jest nastolatek, któremu możemy zrobić detoks.

00:04:05

Co to jest nastolatek, którego najpierw musimy nauczyć konkretnych zachowań, które on będzie mógł wykorzystać wtedy, kiedy będzie w trakcie detoksu cyfrowego?

00:04:13

Detoks cyfrowy jest takim pomysłem dr dukan on trwa 6 tygodni i polega na tym, że odłączamy całą rodzinę od wszystkich nowych technologii, czyli.

00:04:22

Tam nie ma ani Radia, ani telewizji, ani Internetu, ani niczego. I to jest jakby taka informacja dla całej.

00:04:29

 

00:04:29

Rodzinę, że musi się ta rodzina też zrekonstruować w nowy, analogowy sposób. On musi trwać nie mniej, nie więcej, więcej może, ale nie mniej niż 6 tygodni, żeby te cechy psychopatologii wywołanej uzależnieniem od sieci one się cofnęły. Tak, czyli to jest taki czas, który jest potrzebny do tego, żeby ten mózg zaczął na nowo funkcjonować?

00:04:50

 

00:04:50

Ale detoks cyfrowy możemy zafundować w mojej opinii tym dzieciom i tej młodzieży, która pierwotnie miała jakieś umiejętności w świecie analogowym.

00:05:00

Natomiast te dzieciaki, które i ta młodzież, która od dzieciństwa jest uzależniona od sieci i nie zna innego świata. To jest ta młodzież, która musi się najpierw nauczyć chociaż kilku.

00:05:11

Zachowań w świecie analogowym, żeby żeby móc ją odłączyć od Internetu, bo to jest to tak jakby nas ktoś odłączył od świata analogowego i wrzucił tylko do cyfrowego panika lęk.

00:05:25

Stres związany z taką zmianą w życiu będzie tak mocno uruchamiała nałogowy na rogową regulację uczuć, że tylko że mechanizmy ll takie stymulujące do aktywności w sieci będą się jakby jeszcze bardziej rozpędzać. Tak, czyli ten głód zachowań sieciowych. Ten głód zachowań nałogowych pod wpływem tego stresu będzie rósł.

00:05:43

 

00:05:52

 

00:05:52

 

00:05:53

Czyli odwyk, nie może być taką przestrzenią, w której dziecko zupełnie po omacku, czyli jeżeli mamy dzieci pierwotnie, no to musimy im coś dostarczyć.

00:06:01

No i to jest bardzo trudne, żeby dziecko, które żyje w środowisku cyfrowym, nauczyć czegoś nowego w środowisku analogowym, bo ono zawsze wybierze środowisko cyfrowe.

00:06:11

W Japonii jest taki syndrom rozpoznawany hikikomori. To jest syndrom rozpoznawany najczęściej u chłopców syndrom ten dotyczy chłopców, którzy siedzą w domu zamknięci i korzystają tylko z świata cyfrowego.

00:06:24

Nie korzystają ze świata analogowego?

00:06:27

 

00:06:27

W Japonii mówi się o tym, że prawie każda rodzina ma swojego hikikomori w Il tym członkom rodziny dostarcza się po prostu jedzenie pod pod pod drzwiami ll swego czasu był w Polsce nakręcony.

00:06:40

Taki może nie do końca w prawidłowy sposób oddający mechanizmy tej choroby, ale jednak dotykający tej problematyki film Samotność w sieci.

00:06:48

 

00:06:48

I feel Samotność w sieci to był nie to nie był film Samotność w sieci to był film Sala samobójców.

00:06:56

Przepraszam, Sala samobójców i Japonii pracuje się hikikomori w taki sposób, że terapeuta najpierw zaczyna fill nawiązywać kontakt w świecie cyfrowym, czyli wchodzi do tego świata cyfrowego pacjenta.

00:07:12

 

00:07:13

Tam zaczyna budować z nimi relacje. Tam się pojawia. Pierwsza diagnostyka to jest coś nietypowego tak, bo przy substancjach psychoaktywnych my tego nie robimy.

00:07:22

Czyli nie diagnozujemy osób, które są pod wpływem alkoholu i nie zaczynamy jest z nimi pracować wtedy, kiedy są pijane, czekamy, aż będą trzeźwe.

00:07:28

Tak natomiast przy hihi Komory i model pracy właśnie jest taki, że przez Internet terapeuta nawiązuje więź z osobą tak silnie uzależnioną od sieci.

00:07:40

 

00:07:40

Ci ll może nawet nie tak się nie uzależniają, ale tak silnie zakorzenioną w sieci żyjącą tylko w tamtej płaszczyźnie.

00:07:48

I jak ta więź zostanie nawiązana w taki sposób bezpieczny, to z tamtego miejsca stymuluje te osoby taki terapeuta do tego, żeby one decydowały się opuścić swój pokój na przykład tak, albo zamienić kilka zdań ze swoimi bliskimi.

00:08:02

Nie oczekujmy też takich spektakularnych efektów, bo to też nie jest tak, że ta psychoterapia przebiega w taki sposób, że dziecko opuszcza pokój zaczyna normalnie żyć.

00:08:10

Ja też myślę sobie, że cyfrowi i tym tubylcy to są te osoby, które pierwotnie wychowały się na tym terenie i one zawsze tego terenu będą potrzebować.

00:08:18

 

00:08:18

EE, ciekawostką jest to, że w Japonii głównie tymi terapeutami są Kobiety, bo ci chłopcy, uzależnienie od Internetu dużo lepiej reagują na relacje terapeutyczne w relacje z kobietami.

00:08:29

To jest takie nietypowe. Ja nie chcę tutaj jakichś takich wątków dyskryminacyjnych wprowadzać, ale rzeczywiście wyniki pokazują po pierwsze, że hihi chory i głównie zostają chłopcy, a po 2 że oni lepiej reagują w pracy terapeutycznej z kobietą mnie już zmęczył mężczyzną. Nie wiem jakie są.

00:08:45

 

00:08:46

Oo takie implikacje tej fill tego tego zjawiska, że akurat chłopcy są bardziej podatni i że zdecydowanie wolą Kobiety. Natomiast takie są ich doświadczenia terapeutyczne.

00:08:56

 

00:08:56

 

00:08:59

Więc no nie wiem, nie ma złotego środka na to, żeby żeby stymulować ja na przykład pracuję często na grupach, czyli jeżeli już dzieci mam dzieci uzależnione od Internetu i one są takie apatyt.

00:09:11

Czy ja spałem wobec rzeczywistości analogowej? To zaczynam od tego, że zaczynam z nim pracować w grupie terapeutycznej, czyli spędzam ich wszystkich do jednego, do jednej sali terapeutycznej.

00:09:23

 

00:09:23

I z nimi w tej sali terapeutycznej pracuje, czyli zaczynam od tego, żeby w ogóle przenieść relacje interpersonalne i społeczne na grunt analogowy, czyli taki cel materialny.

00:09:35

Tak, czyli organizuje środowiskowo takie warunki, w których dzieciaki mogą uzależnione od cyfryzacji, mogą doświadczać, zdobywać analogowe doświadczenia. Nawet jeżeli one im się nie podobają, to jednak wzbogacać się swój repertuar. Zresztą ja mam zawsze taką tendencję.

00:09:53

I z tyłu głowy taki pomysł na to, żeby pracować środowiskiem.

00:10:00

 

00:10:02

Narodzic ma takie dosyć ograniczone możliwości, ale na pewno może zacząć wprowadzać kodeks kodeks higieny cyfrowej w domu. Tak i to jest coś co jest niezbędne, czyli takie zasady użytkowania sieci na pewno stały dostęp nie udał i kupowanie dziecku najlepszego sprzętu cyfrowego.

00:10:19

Jaki jest na rynku doładowywanie Internetu? Za każdym razem, kiedy on się skończy, zezwalanie na to, żeby dziecko było cały czas w sieci? No to chyba nie jest najlepszy.

00:10:29

 

00:10:29

Najlepszy poprostu taki pomysł, więc trzeba by było zacząć od tego, jakimi my w ogóle zasadami chcemy się chcemy się kierować.

00:10:38

Już warto zwracać uwagę na to, że jest coś takiego jak cyfrowe cukierki. Jest coś takiego jak cyfrowe warzywa, tak cyfrowe cukierki, na przykład surfowanie po sieci w poszukiwaniu nie wiadomo czego, czyli takiego zabijaniu nudy, a cyfrowe warzywa.

00:10:51

To są to jest na przykład surfowanie po sieci w poszukiwaniu konkretnych informacji, które mi są potrzebne do tego, żeby przed się ubogacić w jakąś wiedzę.

00:11:00

 

00:11:03

Tak po pierwsze, że ten stały kontakt z telefonem jest non stop po 2, że cały czas taki ktoś czeka na to, aż ktoś do niego napisze zadzwoni skomentuje wpis tak, że bardzo szybko taka osoba odpisuje na wiadomości komentuje wpisy innych osób, że ma też przymusu szybkiego odpowiadania w tych interakcjach społecznych. Tak.

00:11:22

Taka osoba stara się mieć telefon zawsze w zasięgu ręki. Bardzo często używa telefonu w ciągu dnia robi selfie, jest bardzo aktywna na różnych portalach społecznościowych.

00:11:31

Uchodzi w w towarzystwie za osoby, która zawsze ma telefon przy sobie i też ta opinia innych bardzo często jest taka, że ludzie rzeczywiście wskazują, że ktoś ma problem z telefonem.

00:11:36

 

00:11:36

 

00:11:41

Potrafią to rozpoznać. Taka osoba kładzie się z telefonem do łóżka, korzysta z telefonu. Zanim zaśniemy i zaraz po tym, jak się obudzi, sprawdza wiadomości E mailem. Informacje przegląda portale społecznościowe.

00:11:52

 

00:11:53

Czasem budzi się w nocy.

00:11:56

 

00:11:56

 

00:11:57

I wtedy używa telefonu. Nie wyobrażam sobie życia bez telefonu. Zawsze wraca do gda pomnikową się tak czasem masz dość telefonu, czym by go wyrzuciła.

00:12:05

Rozbiła w domu, czasem robi sobie własny detoks i świadomie specjalnie nie używa telefonu. Tak, czyli próbuje wprowadzić takie warunki kontrolująca, czyli zaczyna zauważać, że to jej szkodzi i próbuje w jakiś sposób spróbować.

00:12:18

Próbuje w jakiś sposób tym zarządzać i bardzo często te sposoby są nieudane. Tak, czyli jakby często doświadcza takiej porażki w ogóle.

00:12:25

 

00:12:27

Zarządzania swojego swoim kontaktem z telefonem odczuwa niepokój rozdrażnienie. Kiedy mnie może skorzystać z telefonu komórkowego i ma rozładowany.

00:12:31

 

00:12:38

Baterie na przykład tak i nałogowo sięga Polaków, bo ciągle go Odblokowuje, sprawdza czego czego nie wie i czemu to robi.

00:12:48

 

00:12:51

Na pewno jest to terapia poznawczo behawioralna, czyli taki taka praca nad przekonaniami nad zachowaniami, nad zachowaniami naukowymi. Na pewno jest psychoterapia systemowa, czyli taka, w która uwzględnia cały system rodzinny i która traktuje uzależnienie jako delegowanie do na pewno jest to klasyczny przykład.

00:13:08

Terapia uzależnień z tymi swoimi założeniami dotyczącymi zapętlenia się ze sobą wzajemnie psychologicznych mechanizmów uzależnienia i na pewno takim preludium do psychoterapii może być ten detoks cyfrowy.

00:13:13

 

00:13:21

Oczywiście pod warunkiem, że jest to dziecko, które ma już jakiś repertuar pierwotny, tak?

00:13:27

 

00:13:27

 

00:13:27

Ll wyćwiczony, więc jakby ten detoks wprowadzamy wtedy, kiedy uzależnienie pojawiło się na jakimś etapie życia, a nie jest, a nie, że jest normalną częścią funkcjonowania funkcjonowania danego dziecka i danego nastolatka.

00:13:43

Zawsze w pracy z całym systemem rodzinnym zwracamy uwagę na to, żeby cała cały system rodzinny rzeczywiście przychodził.

00:13:51

 

00:13:51

Na sesje terapeutyczne tak, czyli jeżeli bierzemy do pracy system rodzinny, to ten system rodzinny powinien być delegowane całościowo do psychoterapii w gabinecie, a nie, że dziecko przychodzi raz w tygodniu, a rodzice od czasu do czasu ja w swojej pracy terapeutycznej korzystam z narzędzi Psychoterapii systemowej korzystam z narzędzi klasycznej psychoterapii, uzależnień. Czasem jeżeli ćwiczymy i eksperymentujemy z nowymi zachowaniami, to korzystam z narzędzi psychoterapii behawioralnej.

00:14:19

Lel, więc to jest dosyć ważne. Pamiętajcie też o tym, że jeżeli rodzice wpadają na taki pomysł, że zaczynają używać Internetu jako nagrody i kary, czyli jeżeli będziesz postępował tak jak ja, chcemy, żebyś postępował, to dostaniesz Internet, a jak nie to ci go zabiorę, to wtedy tylko wzmacniają. To narzędzie jest takiej czystej, klasycznej koncepcji behawioralnej.

00:14:39

Tak to to tylko wzmacniają to narzędzie jakim jest Internet i pamiętajcie, że jeżeli wprowadzamy jakieś zasady, to złamanie tych zasad kotwicz i uzależnienie, bo behawiorysty ci jest takie takie podstawowe założenie, że nieregularne wzmocnienia działają najmocniej. Tak, czyli one najmocniej kotwicz om zachowania, czyli jeżeli ja.

00:14:46

 

00:15:01

 

00:15:01

 

00:15:01

Z dzieckiem się umówiła, że ono ma karę i teraz nie będzie miało Internet.

00:15:02

 

00:15:07

Tu przez tydzień, albo się umówię, że od dzisiaj korzystamy z Internetu w godzinach od 12 do 18 i po paru dniach się złamię i pozwolę dziecku posiedzieć do 20 i zrobię to raz w sposób nieregularny.

00:15:21

To tym jednym nieregularnym zachowaniem wzmocniłam uzależnienie i ono jest silniejsze niż 2 tygodnie konsekwentnego postępowania. Tak morał z tego jest taki, że jeżeli wprowadzamy zasady, to tylko takie, których potrafimy się trzymać, czyli lepiej zrobić zasady szersze.

00:15:37

 

00:15:38

Które są?

00:15:40

Brzeg w owane niż zasady nadmiernie wąskie, które będziemy nieregularnie łamać, ponieważ takie nieregularne wzmocnienia najbardziej kotwicą za burzę badania i to jakby z takiej perspektywy psychoterapii behawioralnej jest najważniejsze, jeżeli chodzi o eksperymentowanie z nowymi zasadami wprowadzania i higieny cyfrowej, to strasznie ważny aspekt.

00:16:01

 

00:16:04

Stanowią ujęciu jest tak, że uzależniony członek rodziny jest delegowany do konkretnego postępowania po to, żeby pozostała część rodziny, czyli te niebieskie w tej pół zelki mogła utrzymywać się w takiej formie jak dotychczas, czyli w dużym skrócie. Jest to tak rozpatrywane, że.

00:16:23

W jakiś sposób to zachowanie osoby u zależy.

00:16:25

 

00:16:25

Zmienionej chroni system rodzinny przed rozpadem, czyli na przykład dziecko, które spędza bardzo dużo czasu w Internecie i które nie wymaga jakiejś bardzo dużej aktywności ze strony rodziców chroni wszyscy w tym przed rozpadem w taki sposób, że rodzice mogą spokojnie wypoczywać po pracy albo pracować do późna.

00:16:48

 

00:16:48

Albo dziecko, które jest uzależnione i które zgromadzi na sobie całą cały napięcie rodzinne, chroni system w taki sposób, że rodzice zamiast kłócić się ze sobą, to kłócą się z dzieckiem albo dziecko, które nadmiernie używa Internetu i nie jest, że tak powiem.

00:17:08

Oporne w terapii, czyli nie chce zmienić tych swoich zachowań. W ten sposób konsultuje system rodzinny, bo dzięki temu rodzice są zmuszeni razem chodzić do terapeuty i razem nad zachowaniem tego dziecka pracować. Co powodują, powoduje, że muszą się komunie.

00:17:23

Dziękować i dzięki temu Ten system rodzinny się utrzymuje. Tak, czyli za każdym razem, kiedy pojawia się systemowe ujęcie, to myślę, myślimy o chorobie i albo o zaburzonym zachowaniu, jako o narzędziu, które ma chronić system przed rozpadem. I jak sprawdzamy funkcję takiego zachowania, warto sobie zadać wtedy pytań.

00:17:26

 

00:17:26

 

00:17:44

 

00:17:44

Nie co by było, gdyby ten członek rodziny wyzdrowiał, co by było, gdyby Jaś Kowalski przestał grać nałogowo w komputer i na przykład zaczął przesiadywać z rodzicami w dużym pokoju albo zaczął poszukiwać hobbi i oczekiwać, że rodzice będą go wozić na jakieś różne dodatkowe zajęcia, albo zacząłby próbować realizować swoje pasje w życiu analogowym i oczekiwałby, że rodzice wesprą to w jakiś sposób finansową albo zacząłby.

00:18:15

Yy w ogóle komunikować się z członkami rodziny i fill, jakby nas dla siebie zagarnąć jakąś część czasu wolnego, którą mają rodzice, albo zacząłby świetnie funkcjonować i rodzice mogliby się zająć. Sobą LI wtedy prze koncentrowali.

00:18:15

 

00:18:33

Był uwagę z dziecka i z tego, co się dzieje w systemie rodzinnym, na na przykład swoją pracę, tak.

00:18:39

 

00:18:40

No na przykład swoich przyjaciół, no na przykład swoje sprawy albo na jakieś yy na przykład młodsze rodzeństwo. Tak co by było, gdyby Jan Kowalski, który ma dwójkę młodszego rodzeństwa, wymagał więcej opieki i troski ze strony rodziców?

00:18:55

Ale bo uważności i co by się stało wtedy z młodszym rodzeństwem? Od czego odciąga ta choroba i jak zmienia środowisko rodzinne, to zaburzenie, jakie są w dużym skrócie? Jakie są negatywy tego uzależnienia? Konsekwencje negatywne, to my wiemy.

00:19:11

Ale musimy jeszcze zbadać, jakie są pozytywne funkcje.

00:19:15

L'll tego problemu, jakie są pozytywne funkcje? Przed czym ten ten?

00:19:22

Ten objaw chroni system, pamiętajcie, że.

00:19:28

 

00:19:28

Większość chorób jest związana z tym delegowaniem i w psychoterapii systemowej patrzymy na każde zaburzenie. Jest takiej perspektywy. Nigdy nie mówimy, że jakaś choroba nie ma systemowego ujęcia. Oczywiście to jest tylko jakaś perspektywa patrzenia na zjawisko, natomiast.

00:19:47

Jeżeli chodzi o dzieci i młodzież, to plus takiego patrzenia systemowego na tą chorobę.

00:19:54

Pozwala na to, żeby młody człowiek nie zaczął identyfikować siebie jako osobę taki nośnik problemów we własnym domu. Nośnik problemu, czarna owca chora zaburzona, która rozwala system, tylko zaczyna patrzeć na siebie jako nośnik objawu, który chroni system tak i czyli tu się pojawia taki element eksternalizacji choroby na zewnątrz. Tak, czyli taki moment, w którym ja nie Jestem swoją chorobą.

00:20:01

Taki nośnik.

00:20:01

 

00:20:02

 

00:20:23

Choroba pełni jakąś funkcję w moim woje rodzinie, dopóki się z tą funkcją nie uporamy.

00:20:30

I dopóki nie nauczymy się nowych zachowań jako system, dopóty będę delegowany do tych zachowań, to naprawdę w pracy z dziećmi z młodzieżą jest bardzo obarczające i też pozwala bardzo szybko im porzucać.

00:20:42

 

00:20:43

Nie internalizacji choroby do środka.

00:20:49

 

00:20:49

 

00:20:50

Mamy typologia uzależnienia od nowych technologii. Ona też implikuje sposób pracę terapeutyczną. Mamy takie 4 jakby grupy możemy być uzależnienie od nowych technologii w sposób pierwotny albo wtórne pierwotny to wtedy, kiedy dostałam świetny komputer, strasznie mi się spodobał i zaczęłam na nim grać i gram na nim od lat i Jestem uzależniona od samego używania tego medium a wtórne to takie że nie mam co robić w wakacje nie mam przyjaciół, nie mam z kim się spotykam.

00:21:21

 

00:21:22

 

00:21:22

Więc zaczęłam aktywnie spędzać czas w Internecie, żeby w ogóle mieć dla siebie przestrzeń specyficzne. To wtedy, kiedy gram tylko w jedną grę i to jest na przykład tetris i od niego Jestem uzależniona od niej.

00:21:35

Jestem uzależniona na niej. Strasznie mi zależy i z nią przeżywam lęk w związku z utratą tej gry przeżywam lęk a 2 to uogólniona, czyli.

00:21:44

Nie ma znaczenia, jaką aktywność realizuje w sieci.

00:21:48

 

00:21:48

Ważne, by to było w wymiarze cyfrowym i z użyciem nowych technologii. I teraz spójrzcie, jeżeli ja wiem, że to jest uzależnienie pierwotne, to pracuje nad kontrolą nawyków i popędów.

00:21:58

Jeżeli i nad wytworzeniem nowych zachowań. Jeżeli ja wiem, że to uzależnienie jest wtórne, to ja pracuję nad pierwotnym źródłem tego uzależnienia. Jeżeli ja wiem, że ono jest specyficzne, to mogę dzieciaka odłączyć tylko.

00:22:12

 

00:22:12

Od tego strumienia, jeżeli ja, a resztę zostawić i uczyć korzystania z cyfrowych warzyw, jeżeli to jest uzależnienie uogólnione, to ja nie mogę uczyć korzystania.

00:22:24

Na razie z cyfrowych warzyw to ja muszę odłączyć i zrobić cały całościowy cyfrowy detoks. Tak, czyli jeżeli ja mam specyficzne to mogę odłączyć zrobić cyfrowy detoks wobec tego co jest specyficznego zaburzenia. Ale jeżeli mam uogólnione to robię go całościowo.

00:22:32

 

00:22:43

Ważne, żeby pamiętać, że zaburzenia poznawcze i fizjologiczne mogą być przyczyną uzależnienia, ale mogą być tej szyi konsekwencją. To samo z zaburzeniami emocjonalnymi.

00:22:43

 

00:22:51

To samo z zaburzeniami samokontroli i to samo z zespołem a motywacyjnym tak, który jest takim komponentem uzależnienia. Inne zaburzenia, które się pojawiają w przebiegu tych tego tego rodzaju uzależnień to fomo, czyli wiro w Missing out.

00:23:06

Czyli lęk przed pominięciem fading, czyli ignorowanie kogoś przez grzebanie w telefonie. Fono holizm, czyli uzależnienie od telefonu i kompulsywne smsowanie to jest powyżej 120 wiadomości tekstowych dziennie, przy czym jeżeli robię pauzę, to wie jednej wypowiedzi, wysyłam na przykład 5 wiadomości od od liczymy je jako 5.

00:23:26

 

00:23:26

 

00:23:26

 

00:23:27

Czyli to są takie konsekwencje?

00:23:31

 

00:23:34

Regularny ośmiogodzinny od odwyk od telefonu redukuje zespół stresu elektronicznego już o 50%. Tak brak telefonów w szkole potrafi zwiększyć osiągnięcia edukacyjne dzieci z problemami o 14% wobec dzieci, które mają oś.

00:23:49

Osiągnięcia szkolne nie mają problemu z edukacją. Nic to nie zmienia, ale wobec dzieci, które mają problemy z edukacją, problemy z uczę.

00:23:57

 

00:23:57

Nim się osiągnięcia szkolne się zwiększają o 14% wtedy, kiedy w szkole nie ma telefonów cało metaanaliza z 2012 roku pokazała nam, że technologia edukacyjna, czyli wszystkiego różnego rodzaju narzędzia edukacyjne Hmm w szkole służą tylko wtedy, gdy ta szkoła już jest bardzo dobra i tylko wobec uczniów, którzy świetnie się uczą, czyli nie pełni funkcji kompensacyjnej, czyli jeżeli to jest tak, że mam dziecko, które ma problemy z uczeniem się i koncentracją uwagi na lekcji, to zafundowanie mu tablicę, którą nicz nej kolorowej.

00:24:29

Mnie zwiększy efektów edukacyjnych, niestety.

00:24:32

 

00:24:32

I technologia edukacyjna w 2018 roku stanowiła przemysł wart aż 60 milionów dolarów. To jest strasznie duża evil.

00:24:40

I zaś to też pokazuje, ja wam o tym środowisku tak, że środowisko rodzinne jest pełna, pełne fill technologii, ale też środowisko szkolne, edukacyjne, wychowawcze jest pełne technologii, ponieważ szkoła jest naszprycowana.

00:24:56

 

00:25:07

I raz w tygodniu po godzinie to jest, no nie jest chociaż, bo to jest i dużo i mało tak.

00:25:13

Z jednej strony z takiej perspektywy ilościowej, rozłożonej na tydzień. No to nie brzmi jakoś przerażająco tak, bo to jest godzina w tygodniu, ale jest takiej perspektywy.

00:25:15

 

00:25:25

 

00:25:26

Tolerancji czasowej to to jest godzina. Rozumiem ciągła grania, to jest dosyć długo. Jeżeli chodzi o stymulowanie mózgu naraz, czyli ja bym wolała, żeby to było jeżeli już to 3 razy po 4 razy po 15 minut niż jeden raz godzinę z samej specyfiki budowy mózgu i procesów poznawczych to jest zbyt mocne doświadczenie. To tak jak oglądanie telewizji przez dzieci powyżej 20 minut tak czyli jakby.

00:25:54

 

00:25:54

Zakładamy, że mózg jest tak skonstruowany, że im dłużej stymulujemy w jakiś jeden sposób, tym bardziej to się tam jakby odciska tak no tak, to jakoś mówię językiem potocznym, ale tak się to odciska.

00:26:08

Tak czy ja bym wolała, żeby to było 4 razy po 15 minut niż żeby to było jedyne raz po godzinie to, że on się **** kiedy ten dzień będzie i że myśli o tym graniu.

00:26:17

 

00:26:17

To jest jakiś powód do niepokoju, bo to znaczy, że to jest dla niego bardzo atrakcyjne, aczkolwiek też trudno by było powiedzieć, że to nie będzie atrakcyjne dla czterolatka.

00:26:26

Pewnie jest to gra, którą on bardzo lubi. Pewnie to jest gra, która go w jakiś sposób stymuluje. Ja bym zadała mu jakieś dodatkowe pytanie, czy coś takiego jest?

00:26:36

Wśród zabawek albo wśród zabaw nie wiem na świeżym powietrzu z koleżankami, kolegami, co jest dla niego tak samo atrakcyjne jak ta gra, tak to by było takie pytanie dla mnie kierunkowe pytanie diagnostyczne, czy jest coś takiego, co jest równie przyjemne jak to granie?

00:26:45

 

00:26:55

I teraz to jest jakby jedna rzecz, którą bym zrobiła, jeżeli on powie, że tak, że że tak samo podoba mu się granie w piłkę na podwórku.

00:26:55

 

00:27:06

Czy układanie puzzli, rysowanie czy spotkanie z kolegami to super to super. To jest dla nas informacja, że.

00:27:15

To się w miarę równoważy i tylko bym Rozmienił, a ten rozkład tak czyli może 4 razy po 15 to dosyć duża umówiłabym się na 3 dni 3 razy po 15 minut.

00:27:24

 

00:27:24

 

00:27:24

 

00:27:25

EE natomiast yy 2 krok, który warto zrobić to warto zrobić taki eksperyment, co by się zadziało, gdyby tego dnia o tej godzinie, o której miała się odbyć gra, nagle się nie mogła ona z jakiejś innych na przykład no nie?

00:27:40

No, no tym razem się to jednak dzisiaj nie uda, bo chciałabym ciebie zabrać na basen na przykład tak albo czy on jest w stanie bez lęku agresji i jakiegoś takiego niepokoju odpuścić.

00:27:53

Tom grę na rzecz innego zachowania, które lubi tak, bo nie możemy mu podsunąć rzeczy, które.

00:27:54

 

00:28:00

 

00:28:00

Których on nie lubi tak, czyli wiadomo, że będzie reagował niepokojem wtedy, kiedy zaproponujemy mu. No nie wiem, no rysowanie na przykład nie jest fanem tak używania kredek, więc to musi być coś co on lubi czy jakiś czas co jakiś czas ponawiać tak ponawiać te pytania, jeżeli się pojawi i to i to działanie, jeżeli się pojawi trudność odstawieniu tego grania albo taka refleksja, że nie ma nic równie przyjemnego.

00:28:29

To warto pytać dlaczego, ale też już ja bym wtedy ograniczała aktywność związaną z grą przynajmniej do.

00:28:38

10 roku życia i wiem, że to brzmi dosyć abstrakcyjnie, ale do takiego mi 4 lata to jeszcze nie ma prawidłowo dziecko skonstruowanych narzędzie jest starych samokontrolą.

00:28:45

 

00:28:51

Nie wiem czy czy czy tak jakby pani się dziś do tego zbliżała? Tak, ale tak z perspektywy teorii związane jest z rozwojem samokontroli to 4 lata to jeszcze nie jest wiek w którym dziecko.

00:29:01

Ma prawidłową zdolność do samokontroli, czyli to jest tak, jakby zaczyna być dziecko, które jeszcze nie ma. Nie ma przygotowanego tego układu.

00:29:05

Było chodzić.

00:29:10

Kostnego mięśniowego, który ułatwiał, by umożliwiałby chodzenie, tak?

00:29:23

 

00:29:26

U dzieci z fobią szkolną, które są jakby protestują sobie to swoje funkcjonowanie życiem w sieci. Bardzo fajny efekt cznie i przynosi ten to doświadczenie detoksu cyfrowego, dlatego, że one zauważają, że potrzebują ludzi.

00:29:41

Tu mamy taki trudniejszym kłopot, bo ten chłopiec ma takie doświadczenie negatywne z ludźmi, ale on się tak naprawdę kwalifikuje do pracy grupa.

00:29:50

 

00:29:54

Q powiedz innymi dziećmi fobią szkolną.

00:29:56

I uzależnionymi od Internetu albo to grupy dzieci uzależnionych od sieci, aczkolwiek ja bardziej bym go przerwał, aby Group widzi co robią, robią społeczną twoją szkołą publicznych, żeby on sobie zdecydowanie lepiej zaczął radzić z podium swoją i z objawami w obi ale żeby też miał korekcyjny doświadczenia w relacji z ludźmi. Także to może być nawet grupa.

00:29:58

 

00:30:16

 

00:30:20

 

00:30:20

 

00:30:21

Taka rozwojowa, niekoniecznie psychoterapeutyczna, ale rozwojowa. Yy natomiast ważne, żeby ona była analogowa, żeby nawet jeżeli on ma trafić do tej grupy i siedzieć w kącie, czasami są takie dzieci, które siłą gdzieś w kącie na tym krześle i tak siedzą na na grupie.

00:30:26

 

00:30:37

Mam akurat z grupami doświadczenie duże One i tak doświadczają, bo czasami jest tak, że długi okres bycia w sieci, bo powoduje, że dzieciaczki najpierw muszą się oswoić z fizyczną obecnością obcych osób.

00:30:48

 

00:30:49

Samym faktem, że są widziane słyszane, że ludzkie ciało ma jakiś zapach, jakąś jakiś rodzaj ruchu, jakąś mimikę za sobą, więc ja bym zaczęła nie od botoksu, bo to mogłoby mu bardzo zrobić krzywdę dużą.

00:31:05

Jeżeli on by został odłączony i nie ma tych kompetencji społecznych i Mate jak wyraźne powody, dla których nie chce się spotykać z realnymi ludźmi.

00:31:15

I nie ma wyćwiczone i takiej przestrzeni, gdzie mógłbym to, bym od razu bym go.

00:31:20

Nie odcinała, ale.

00:31:23

Już spróbowałabym go zapisać na grupę terapeutyczną dla dzieci Stwo bym, żeby on miał tu doświadczenia, na pewno trzeba zmniejszyć ilość godzin, przynajmniej o połowę.

00:31:24

 

00:31:32

Już na dzień dobry, a docelowo do detoksu, czyli jakby dziecko było w grupie dla dzieci swoją, czyli miało kontakt społeczny z innymi, to można by było na pewnym etapie wejścia. Ten detoks sześciotygodniowy. Tak, czyli jakby odłączyć go na 6 tygodni ale ja bym na miejscu rodziców w pierwszej kolejności na miejsce terapeuty zaproponowała pracę z gry.

00:31:53

Bo to nie jest dziecko kwalifikujące się do psychoterapii uzależnień takich stricte 1 X 1 tylko to jest dziecko kwalifikujące się w pierwszej kolejności do pracy nad fobią, a później uzależnienie kopk religii, tak jak że uzależnienie pozwala nie spotykać mu się z konsekwencjami w obi, więc on nie ma motywacji, żeby się tą fobią zająć. Dlatego my powinniśmy ściąć.

00:32:04

Mam okres taki.

00:32:14

Dać mu tą liczbę godzin, żeby on doświadczał frustracji, związane jest z brakiem kontaktu z ludźmi i żeby on zaczął czuć, że jak on, bo to często to dzieciaki, jak mówią, że dopiero kiedy odłączono Internet, ja poczułem, że potrzebuję ludzi jak powietrza i że muszę się nauczyć być między ludźmi.

00:32:33

 

00:32:33

 

00:32:33

 

00:32:39

 

00:32:41

Rzeczywiście trafiają dzieci, które mają specyficzne.

00:32:46

Upodobania, które realizują w sieci, czyli na przykład upodobanie do mam chłopca, który ma upodobanie, jest ze spektrum autyzmu, ma upodobanie do technik Ali tak różnego rodzaju do pociągów, do jakichś takich cały czas o oglądania systemów różnego rodzaju.

00:33:05

 

00:33:05

 

00:33:05

 

00:33:05

I ten yy rodzaj jego upodobań powoduje, że on szuka takiej grupy społecznej, która będzie temu, jakby sprzyjać tak, czyli która ma podobne podobny pas je.

00:33:17

Chyba, ze spektrum autyzmu najbardziej dzieciaki zainteresowane są rozbudowy waniem sprzętu, budowaniem sprzętu jakby tymi t takimi kwestiami technologicznymi tak to to jest to jest to jest coś jeżeli chodzi o afazję, to.

00:33:32

 

00:33:33

 

00:33:33

 

00:33:33

Nie prowadza dzieci z afazją. Prowadzę zaś osoby niepełnosprawne po wypadkach, czyli różnego rodzaju ograniczenia w ruchomości. Czy te trap Legię na przykład tak, czyli po porażenia czterokończynowe i rzeczywiście tutaj na przykład w 2 stronę bardzo często używam świata cyfrowego jako protezy, czyli wprowadzam świat cyfrowy do świata pacjenta.

00:33:58

Klientów po to, żeby oni mogli podtrzymywać swoje kompetencje społeczne. Tak więc to jest kim, a kij ma 2 końce.

00:34:07

Czasem ta proteza jest niezbędnym i jedynym sposobem na to, żeby podnosić dobrostan osób, które na przykład fill czterokończynowym porażeniu mają bardzo niski dobrostan z wysoką z wysokim komponentem.

00:34:13

 

00:34:24

 

00:34:24

Fill myśli, rezygnacja Cyj nych jest rozwiniętym procesem stolicy zdalnym, czyli samobójcze N. Tak więc czasem jest tak, że ten Internet jest błogosławieństwem i to narzędzie bywa błogosławieństwem dla osób, które na poziomie biologicznym nie są w stanie zaspokajać swoich wszystkich potrzeb takich wynikających z ich człowieczeństwa. Więc więc rzeczywiście, jeżeli chodzi o osoby uzależnione niepełnosprawne, to też jest to duży problem ze względu na.

00:34:54

Brak motywacji do rehabilitacji, czyli szczególnie te osoby, które mają.

00:35:00

Proces rehabilitacyjny przed sobą.

00:35:02

 

00:35:03

I zanurzają się w tym świecie cyfrowym. To są to to to często te osoby zaczynają tracić motywację do tego, żeby się usprawniać, ponieważ wolą siebie w sprawnej wersji w świecie cyfrowym.

00:35:12

No wiadomo w świecie cyfrowym nie ma działa biologicznego, nie ma czasu, nie ma płci, nie ma koloru skóry, nie ma dyskryminacji wynikającej z naszego wyposażenia, więc często też osoby dyskryminowane tak poszukują w tej przestrzeni cyfrowej.

00:35:24

 

00:35:29

 

00:35:29

 

00:35:30

Dla siebie często osoby, które cierpią na stres dyskryminacyjny, reprezentująca różnego rodzaju mniejszości, w tym na przykład mniejszości seksualne. Dużo lepiej odnajdują się w świecie cyfrowym, ponieważ mają tam swoje grupy.

00:35:42

Punkty odniesienia jest tam też przestrzeń na to, aby ten aspekt matrymonialny sobie zaspokajać. Tak, czyli potrzebę bliskości, miłości, poznawania nóż różnych ludzi, z którymi w te relacje miłosne moge.

00:35:57

Można wchodzić tak, czyli rzeczywiście świat cyfrowy dla osób, które cechują się stresem dyskryminacyjnym, też jest przestrzenią atrakcyjną tak na tyle atrakcyjną.

00:36:09

 

00:36:10

Że często wybieraną do do dalszego życia, więc jakby wracając do tych tego tego, co na początku mówią.

00:36:20

 

00:36:23

Klasycznej psychoterapii osób uzależnionych od sieci. Sprawdzamy, czy tam w ogóle są jakieś umiejętności. Tak takie cyfrowe, które można przenieść na analogowe, czyli warto też sprawdzać bardzo mocno tą aktywność, bo podstawowym błędem Terapeutycznym jest nie sprawdzanie aktywności sieciowej pacjentów, czyli zakłada terapeuta czasami, że.

00:36:42

 

00:36:46

 

00:36:46

 

00:36:46

OK, czyli to jest tak, że to jest pacjent uzależniony od Internetu, więc odcinamy Internet i za fill za zajmujemy się tylko życiem tu i teraz i to nie działa.

00:36:57

Jeżeli chcecie pracować z dziećmi i młodzieżą, które są uzależnione od sieci, musicie w tej sieci być, musicie w tej sieci bywać, musicie zagrać chociaż raz w grę, w którą gra osoba uzależniona. To nie jest tak jak z alkoholem czy z narkotykami, że terapeuta uzależnień musi.

00:37:08

 

00:37:15

Za życia rko tyki, żeby móc pomóc to tak nie działa tak, bo co prawda nie wie jak być pod wpływem narkotyków, ale wie jak być trzeźwym.

00:37:22

Tak tutaj w przy jeżeli chodzi o terapię osób uzależnionych od zależni uzależnionych od zachowań behawioralnych. To wy musicie wiedzieć jaki jakie tam zasoby są.

00:37:35

 

00:37:37

W tych czynnościach, czyli na przykład jeżeli dziecko gra w grę, jest od nich uzależniony i w tej grze na przykład jest bardzo duży komponent kreatywności, to już wiecie, że tym kanałem, który należy rozbudować.

00:37:47

Ano w świecie analogowym jest kreatywność. Jeżeli w tej grze jest bardzo dużo interakcji społecznych, duża potrzeba duża decyzyjność, potrzeba decyzyjności. To wy wiecie, że tym kanałem.

00:38:01

Który należy rozbudować, jest decyzyjność. Tak jest, jest, są interakcje społeczne, jest możliwość decydowania i jakoś.

00:38:11

Zarządzania kierowania tak, jeżeli dziecko w sieci głównie zajmuje się tworzeniem swojej swojego wizerunku, czyli tam selphy, media społecznościowe, wizerunek, atrakcyjność, to wiecie, że kłopotliwy będzie ten komponent poszukiwania sposobu na to, aby robić wrażenie na innych, ale być może.

00:38:14

 

00:38:32

 

00:38:32

Yy takim dobrym kanałem będzie poszukiwanie sposób poza pracą nad poczuciem warto debilnym poczuciem wartości będzie poszukiwanie.

00:38:41

Różnego rodzaju form.

00:38:45

Budowania swojego autorytetu i wizerunku w obecności innych osób, czyli nie ma takiej możliwości, żeby nie poznać środowiska życia, szczególnie wtedy, kiedy do was trafiają tubylcy sieci.

00:38:57

Tak, czyli ktoś, kto całe życie w tej sieci spędza i tam tam żyje, to i wielką ignorancją byłoby nie poznanie środowiska życia, czyli traktujemy to jak czynniki kulturowe, czyli jeżeli ktoś trafia do nas do psychoterapii.

00:38:58

 

00:39:12

 

00:39:12

I reprezentuje inny system kulturowy w innej kultury. Tak inny system wierzeń, inny system przekonań, inny transfer wartości to naszym obowiązkiem, zanim podejmiemy taką osobą psychoterapię jest wzbogacić swoje kompetencje międzykulturowe, czyli wzbogacić się o tą wiedzę dotyczącą środowiska życia osoby, z którą chcemy pracować i to samo tutaj musimy to środowisko życia.

00:39:37

 

00:39:38

Poznać bardzo często to już docenić, bo zabieramy dzieciom jakąś przestrzeń odbieramy, a ona nie jest ukryta, tylko z samych złych, jakby rzeczy tak nie rozwojowych.

00:39:48

Tam się dzieje też bardzo dużo rozwojowych rzeczy i należy to docenić, więc tutaj też duża pokora warto pilnować w trakcie psychoterapii uzależnień takiego kawałka związanego z przekonywaniem dzieci i młodzieży co do tego, że Internet jest zły, to jest zawsze kiepski pomysł. Tak, czyli raczej koncentrujemy się na tym, żeby, żeby pokazywać dzieciom negatywnych konsekwencji ich aktywności w sieci.

00:40:11

 

00:40:11

Aniżeli dewaluować samo środowisko Internetu, bo samo środowisko Internetu samo same narzędzia cyfrowe, same narzędzia technologie, które są używane one nie mają w sobie takiego komponentu komponentu negatywnego.

00:40:25

No poza pupa to treściami tak, o których można wyraźnie mówić, że jest to przemoc i że są to treści patologicznych, które negatywnie wpływają. Natomiast cała reszta wymaga naszego.

00:40:35

 

00:40:38

Pokornego traktowania warto też nie mówić, nie używać takich sformułowań jak prawdziwe życie albo prawdziwi ludzie.

00:40:48

 

00:40:48

 

00:40:49

Tak, ponieważ w Internecie też są prawdziwi ludzie, tylko po prostu nie mamy kontaktu z ich cielesnością, natomiast mamy do czynienia z prawdziwymi ludźmi i w Internecie nie toczy się żadne cyfrowe życie, tylko to jest prawdziwe życie.

00:41:02

Tylko wyrażone w formie cyfrowej, czyli inny model komunikacji. Tak, czyli tak naprawdę Internet jest formą komunikacji i w nim się odbywa prawdziwe życie i właściwie ono się odbywa w świecie.

00:41:16

 

00:41:17

Prawdziwym analogowym, ale komunikujemy się w formie cyfrowej, czyli jakby warto. To są takie pułapki narracyjne, na które młodzież i dzieci są bardzo wyczulone.

00:41:28

Tak, czyli prawdziwe życie zły Internet albo przykład za moich czasów, tak albo podwórko lepsze niż niż gry komputerowe czy wszystkie formy przekonywania ID value owania będą działać na waszą niekorzyść? Jeżeli chcecie pracować, pracować z dziećmi, jeżeli nie wiecie.

00:41:48

Jakby nie wiecie jak wygląda to środowisko życia waszego.

00:41:52

Pacjenta Yy czy klienta czy podopiecznego czy ucznia. A chcecie poznać jego naturę? Taką prawdziwą? W jaki sposób on rozmawia o tej przestrzeni?

00:41:52

 

00:42:04

W jaki sposób mam się tam zachowuje jaki on tam jaki on tam ma sposoby przetwarzania świata? Model modele wchodzenia w relacje społeczne to warto zrobić sobie z dzieckiem taką cesję, w której ono jest przewodnikiem.

00:42:18

 

00:42:21

 

00:42:21

 

00:42:22

Po świecie też warto tu się powstrzymywać przed ocenami, jakimikolwiek tak, czyli nie oceniały przestrzeni, którą pokazuje nam dziecko i tak naprawdę no poznajemy tą przestrzeń, ale my poznajemy to dziecko w tej przestrzeni.

00:42:36

Tak, czyli to tak, jak byście mieli rybkę, z którą pracujecie i ta rybka wam opowiada o tym, że ona umie pływać i że u mnie z wody po pobierać tlen i że to jest dla niej bardzo przyjemne.

00:42:48

Żona strasznie lubi w tej wodzie być, że po to jej te płetwy, które teraz tak zwisają na dół i trochę przeszkadzają, bo nie ma nóg.

00:42:56

Nie może chodzić tymi płetwami, ciągnie po ziemi, tak i dusi się trochę, bo bo potrzebuję wody, żeby żyć.

00:43:02

 

00:43:06

Jeżeli my tą rybę wrócimy do akwarium i sobie ją poobserwujemy, to by wtedy Wszystko zrozumiemy, tak jak ona się pięknie w tej wodzie rozwija.

00:43:14

Jakie ona ma zasoby? Jaki ona ma repertuar? To ona w tej wodzie czuje. Będziemy wtedy wiedzieć, za czym ona tęskni i co musiałabym powtórzyć.

00:43:22

Świecie realnym, żeby móc ros ros pościerać te swoje te swoje płetwy, tak i wykorzystywać te swoje możliwości i do jakich widoków ona jest przyzwyczajona, więc warto.

00:43:35

 

00:43:36

Mmm, zadbać o to, żeby poznać to środowisko życia, więc okej to jest jakby jakby jedną rzecz tak tyczy bądźcie gotowi bądźcie otwarci bądźcie też akceptujący pierwsze cesję.

00:43:50

 

00:43:50

Warto poświęcać nie na zakazy, czyli nie wolno ci tego tego tego czy tamtego tylko warto poświęcać na poznanie środowiska, a później na budowanie nakazów.

00:44:02

Nie zakazów tylko nakazów, czyli nie zaczynamy psychoterapii od tego, żeby mówić dzieciom, czego od dzisiaj nie mogą robić, tylko zaczynamy pracę terapeutyczną od tego, że umawiamy się na to, że mimo tego, co się dzieje, wprowadzą coś. No i tu możemy wprowadzać różne nakazy zależności od tego.

00:44:21

 

00:44:21

 

00:44:21

 

00:44:22

Boże, nakazy to złe, złe nazewnictwo, ale nakazy um.

00:44:24

 

00:44:27

Kierując się takim kluczem tych kanałów, tak, czyli jeżeli dziecko wykazuje się dużą kreatywnością i siedzi cały dzień w Majnkrafcie i układa tam różne światy, to jednym z nakazów będzie na przykład przerzucenie się raz dziennie na klocki Lego.

00:44:44

 

00:44:45

Albo zapisanie się na jakieś zajęcia kreatywne, czyli najpierw zacznijmy od uposażenia życia.

00:44:53

Osób u dzieci i młodzieży utknie ntej w sieci.

00:44:54

 

00:44:57

Która utknęła w sieci, a później dopiero będziemy wycofywać, jeżeli te nowe, czyli ta faza eksperymentowania z nowymi zachowaniami jest tą fazą pierwszą.

00:45:07

 

00:45:08

Im szybciej przejdziecie do fazy zakazów, tym szybciej terapia się okaże. Nieskuteczna, bo dzieci zaczną się uzbrajać, manifestować swój opór i właściwie będziecie toczyć walkę o to, że dziecko będzie stało po jednej stronie barykady, a wy będziecie stali po 2 barykady i będziecie się spierać o to, czy Internet jest.

00:45:25

 

00:45:26

Genialnym wytworem ludzkiej cywilizacji czy największą zmorą? Tak, czyli zaczynamy od tych nakazów. To jest ta faza eksperymentowania, chyba że macie dziecko psycho ty zuy once z Urojeniami, omamami, zaburzeniami koncentracji, uwagi, myślami samobójczymi, zaburzeniami psycho somatycznymi depresją, czyli całym komponentem Psychopatologii, to wtedy robicie detoks cyfrowej i teraz ten detoks cyfrowy warto robić w porozumieniu z psychiatrom.

00:45:53

 

00:45:54

 

00:45:55

W ogóle warto go rozrobić z porozumieniem środowiskowym. Tak, czyli też szkoła o tym wie i tak dalej, chociaż mi się zdarzało.

00:46:02

Yy, że miałam dzieci na detoksie cyfrowym, które dostawały zadania domowe do wykonania w Internecie i jak rodzice informowali, że dział jest uzależnione od sieci i nie może wykonać tego zadania domowego w Internecie, bo ma detoks cyfrowy, to takie było akceptowane. Tak także też wejść na to pod uwagę. Natomiast.

00:46:14

 

00:46:19

 

00:46:19

 

00:46:19

Warto zacząć od tego, żeby jednak jakiś psychiatra wtedy, kiedy pojawia się ten zespół psycho patologiczne, miał też oko na dziecko i na zmiany, które się w nim dokonują, czyli żeby zdecydował.

00:46:32

Jak ten detoks cyfrowy powinien przebiegać? Czy w połączeniu z farmakoterapią czy niekoniecznie. No bo jeżeli jest psychoza no to powinno być farmakoterapia.

00:46:40

Tak jeżeli jest epizod depresyjny, to też detoks cyfrowy. Sam wszystkiego nie zdejmie, więc tutaj też weźcie pod uwagę.

00:46:47

Konieczność obecności L obecności psychiatry tak to jest jakby jedno.

00:46:53

2 to fill ten psychiatra warto, żeby wypisał jednak jakieś leki przeciwlękowe albo jakieś leki uspokajające na te pierwsze dni, bo może być tak, że dziecko w pierwszych dniach detoksu z cyfrowego będzie wykazywać takie zachowania, że one będą wymagać prawie hospitalizacji.

00:46:54

 

00:46:54

 

00:46:54

 

00:47:10

Tak, czyli mamy dzieci, które dokonują autodestrukcyjnych zachowań, pną się straszą samobójstwem albo wręcz podejmują próby samobójcze, więc to jest. To jest bardzo ważne, więc zawsze w porozumieniu z lekarzem warto.

00:47:23

 

00:47:23

W porozumieniu z lekarzem.

00:47:27

Czasami jest tak, że rodzic musi odwieźć dziecko na oddział psychosomatyczny, żeby móc tak, żeby móc udzielić mu pomocy, więc to jest jakby jedna rzecz.

00:47:37

Kolejna rzecz to jest taka, że ta praca terapeutyczna powinna odbywać się w takich 3 przestrzeniach. Jedna przestrzeń to jest przestrzeń psych. Edukacyjna, czyli dziecko musi dostać sporo wiedzy na temat uzależnienia jako ho.

00:47:50

 

00:47:51

Czyli normalnie wykłady tak jak na klasycznym odwyku się powinny pojawiać a 2 2 przestrzeń to jest przestrzeń kontaktu interpersonalnego, czyli psychoterapia obejmująca zagadnienia, które się przerabia 1 X 1 a 3.

00:48:06

Kwestia to jest psychoterapia grupowa z innymi osobami uzależnionymi, żeby dziecku się zorganizowało, że co ono przeżywa nie jest wcale takie nietypowe, tylko jest typowe dla osób uzależnionych od sieci i w związku z tą typowo ścią.

00:48:20

 

00:48:21

Tylko potwierdza się fakt, że one są uzależnione. Jeżeli do terapii włączamy rodzinę, to to jest taka przestrzeń.

00:48:28

 

00:48:28

 

00:48:30

Która jest 4 przestrzenią, ale tak jak mówiłam wcześniej, jeżeli cała rodzina jest uzależniona, to wszyscy przychodzą na terapię. Zawsze na psychoedukacja wszyscy na kontakt indywidualny jako rodzina z terapeutą i tylko wtedy pracy grupowej nie ma tak, bo tak praca grupowa jakby jest wyłączona ze względu na to.

00:48:49

To, że nie mogą być wszyscy na jednej grupie, chyba że ma jest szansa, żeby każdy chodził na inną grupę terapeutyczną. Dorośli dorosłych dzieci do dzieci.

00:48:59

EE wiadomo, warto warto aby.

00:49:02

 

00:49:04

Stosować takie zasady umów kontraktów, czyli że jest cała rodzina uzależniona i umawiamy się na jakiś sposób użytkowania sieci. No to przerwanie tej absolwenci skutkuje przerwaniem terapii, tylko też nie bądźcie zbyt surowi, że za każdym, że że te, że te warunki są bardzo te okoliczności są takie bardzo surowe, że jeżeli.

00:49:26

 

00:49:27

Przejdziecie detoks to natychmiast wypadać. Jest terapii. To nie jeżeli rodzina przerwie detoks i zgłosi to i refleksyjnie jakby nad tym się bo pracuję.

00:49:35

No to wtedy Wszystko jest ok. Tak problem jest, jeżeli się na przykład okazuje w trakcie cyklu, a co często bywa w trakcie pracy terapeutycznej. Dalszej, że jednak ten detoks nie wyglądał tak, jak miał wyglądać. I że jednak umówili się ze sobą co do tego, że w sobotę i w niedzielę to mogą.

00:49:53

 

00:49:53

Siedzisz na komputerze i zapomnieli poinformować o tym terapeuty.

00:49:58

Bo to była ich wspólna domowa tajemnica. Czasem takie wspólne domowy to tajemnice. Konsolidują rodzinę, ale z waszej? No i to jest jakby taki plus, ale z waszej perspektywy to jest ważne, żeby rodzina nie uruchamiała całego takiego nałogowego zachowania związanego z ukaraniem zachowań nałogowych przed terapeutą, bo później, bo może się okazać, że cała rodzina stworzy system iluzji i zaprzeczania, który będzie jakby.

00:50:27

Powodował, że.

00:50:30

Ten terapeuta będzie babaryka. Popisałam jeden po stronie EE ochrony zdrowia i sam jeden przeciwko uzależnieniu, a cała rodzina w oporze tak to jest też dla was informacja, że coś tam się dzieje nie tak w tej psychoterapii. Jeżeli rodzina zaczyna się okop okopywać.

00:50:33

 

00:50:49

Nie ma takiej opcji, żeby w domu ktoś korzystał w trakcie detoksu z komputera, więc musi wychodzić do jakiegoś innego miejsca, żeby pracować zdalnie, czyli na przykład do biura, w którym ma komputer i wtedy pracuje zdalnie tak.

00:51:06

Tylko tutaj są ważne takie zasady, jeżeli ja pracuję zdalnie, a Jestem z dzieckiem na detoksie cyfrowym, to nie oglądam, bo ja znam przypadki już zawodowo zawodowego.

00:51:13

 

00:51:16

Mojego praca rodziców, którzy do łazienek się chowali po to, żeby na zalando zakupy zamówić tak albo jakieś inne różne rzeczy, ale jest jakiś meczyk tam obejrzeć.

00:51:25

Tata się schował tak, bo nie bo już nie mógł wytrzymać, więc nie, no albo wszyscy, albo nikt. Tak więc jeżeli ja muszę pracować zdalnie i nie ma takiej.

00:51:32

 

00:51:32

Opcji, żebym wzięła ten sześciotygodniowy urlop, bo to jest najlepsze rozwiązanie. Jeżeli rodzice biorą urlop razem z dziećmi, są w trakcie detoksu.

00:51:40

Jeżeli nie ma takiej możliwości, żebym ja wzięła urlop, no to wtedy idę rzeczywiście pracuje, ale blokuje sobie możliwość korzystania z innych rzeczy niż tylko tych związanych z moją pracą.

00:51:52

Bo inaczej to jest bez sensu i jeżeli się tu pojawia jakakolwiek nieszczerość, jeżeli się tu pojawia jak jakiegoś kolwiek formy kombinowania ukrywania przed sobą, to to się po prostu nie uda.

00:52:04

 

00:52:06

Natomiast warto, bo jest dużo osób, jakby proponujących proponujących psychoterapię uzależnień behawioralnych online i teraz tak, jeżeli to jest tak, że nie ma już innej naprawdę możliwości, to.

00:52:21

Można to zrobić, natomiast pamiętajcie, że kontakt cielesny w psychoterapii uzależnień internetowych jest podstawą pracy terapeutycznej, czyli praca z ciałem.

00:52:30

 

00:52:35

Fil jest jednym z narzędzi osoby korzystające z Internetu, tak jakby spojrzeć z perspektywy bio energetyki do łętowskiej. Mają to uzależnienie od sieci zapisane w ciele.

00:52:47

Oni nawet bardzo często przyjmują taką pozycję. Tak, czyli ja obserwuję to u dzieci, które siedzą u mnie, że one mają pozycję.

00:52:54

 

00:52:54

 

00:52:55

 

00:52:55

Zamkniętą wobec świata, ale też za.

00:52:58

Piętą percepcyjne, tak? Czyli i ten słuch jest taki trochę inny to wyczulenie na bodźce wzrokowe i obojętność wobec na przykład otaczającego piękna i to ciało takie zawinięte takie schowane M Brio Tyczne, więc brion Alne. Przepraszam więc.

00:53:12

 

00:53:12

 

00:53:16

W tej pracy terapeutycznej praca z ciałem jest ważna. Fajne są takie obozy terapeutyczne dla dla osób uzależnionych. Czasami można znaleźć jakiś taki.

00:53:26

 

00:53:26

Obóz tylko to uważać tak, bo teraz jest bardzo często tak, że jakieś różne kolonie mają taki dopisek, że to jest obóz detoksem cyfrowym albo obóz offline i ten obóz polega tylko na tym, że jest offline, a cała reszta jest jakby tak normalnie.

00:53:42

Taka analogowy doświadczenia natomiast nie ma tam pomocy psychologa, nie ma tam pomocy psychoterapeuty. Nie ma tam programu kompensujące go ani żadnej takiej strategii za ra czej dla tych osób, które są uzależnione, więc to jest tak trochę.

00:53:58

Jakby wrzucić osobę uzależnioną do środowiska, w której nie może oddawać się swojemu uzależnieniu i nie dać jej nic w zamian żadnej pomocy psychologicznej.

00:54:06

Więc jeżeli szukacie takiego obozu offline, to zadbajcie o to, żeby sprawdzić, czy tam jest rzeczywiście pomoc terapeuty uzależnień. Czy tam jest rzeczywiście pomoc?

00:54:15

Psychologa, który się specjalizuje w psychoterapii uzależnień. Tak, czyli jakby to jest coś coe coe należy wykonać, bo samo offline dla osób dla osoby nie uzależnionej, tylko zagrożonej uzależnionej uzależnieniem super, ale dla osoby uzależnionej to nie obóz offline to jest za mało.

00:54:34

 

00:54:35

Żeby jej pomóc, najprawdopodobniej to się wtedy skończy tym, że taka osoba będzie sfrustrowana wrócić do domu i pierwsze co zrobi, to się rzuci. Rzuci na Internet, żeby tam swoje potrzeby zaspokoić.

00:54:51

Dla mnie chyba taką najbardziej kluczową pozycją jest pozycja Nicolasa. Każda rasa na każda rasa. Przepraszam dzieci ekranu, to jest taka pozycja profesora, który jest specjalistą od E uzależnień w Stanach Zjednoczonych.

00:55:04

 

00:55:05

On zbiera wiedzę na temat taką badawczą, ale też taką kliniczną, praktyczną książka jest przetłumaczona już na język Polski. Nazywa się dzieci ekranu, jest według mnie jest świetna, jest, jest naprawdę.

00:55:19

To nie jest, nie jest stratą czasu, bo czasami jest wielokrotnie w książkach na temat uzależnień jest powtarzana ta sama koncepcja i rzeczywiście one nic nie wnoszą.

00:55:28

Natomiast ta książka wnosi wiele. Polecam serdecznie naprawdę ja ją mam zawsze na swojej półce i wielokrotnie do niej wracam. Wielokrotnie ją pytam.

00:55:37

Zawsze odkrywam w niej coś nowego, więc więc yy, więc zachęcam.

00:55:47

Zachęcam was do tego, żeby się nie bać proponować swoim klientom, pacjentom, dzieciom, uczniom tego detoksu.

00:55:54

 

00:55:55

Detoks cyfrowy jest naprawdę świetnym rozwiązaniem, wymaga trochę za wzięcia, ale uzależnienie jest chorobą i warto też czasami rodzicom pokazywać z takiej perspektywy, że gdyby wasze dziecko było poważne, chore na porco poważną chorobę, na przykład onkologiczną, tak to czy zdecydowalibyście na sześciotygodniowy detoks? Jeżeli mogłoby to waszemu dziecku pomóc, to wtedy rodzice oczywiście.

00:56:17

 

00:56:19

Odnoszą się do tego w taki sposób, że.

00:56:22

Z pewnością poddali by się wszystkim praktykom.

00:56:27

Które mogłyby dzieciom pomóc, natomiast jeżeli chodzi o uzależnienie od Internetu, to chyba największy jest problem taki, że że ludzie nie traktują tego poważnie.

00:56:35

Profesor Carrara San właśnie mówi o tym, że jedną z najlepszych metod, jaką poza detoksem jedną z najlepszych metod, po jakie on sięga, a które mają świetną skuteczność psychoterapii osób uzależnionych od świata cyfrowego, to jest kontakt z naturą.

00:56:56

I wszystkie to tak jak ja mówię, że kontakt z ciałem 2 człowieka jest taki.

00:57:00

 

00:57:02

Ubogacające tak ja uwielbiam pracę z ciałem, więc dla mnie to będzie kontakt z ciałem, natomiast on ma takie doświadczenia, że kontakt z naturą i z jej tempem, bo spójrzcie jak dzieci na przykład oglądają jakiś film na przykład przyrodniczy to tam Wszystko jest takie przyspieszone, czyli jakby tak na te potrzeby tego tego tego umysłu ukształtowanego przez cyfrowy świat.

00:57:23

Tak, czyli te ptaszki szybko śpiewają strumyczek szybko płynie tu wyskoczy wiewiórka. Tutaj zaraz jakaś Myszka Przebiegnij jastrząb się pojawi złapie to Myszka, czyli to Wszystko jest takie w takim tempie.

00:57:34

 

00:57:34

A kontakt z naturą zbliża nas do takiego bardziej naturalnego dla nas rytmu. Tak, czyli takiego rytmu tempa natury, czyli uczy nas tej cierpliwości i uważności wobec natury i osadzania się w naturalnym tempie przetwarzania informacji.

00:57:52

Kiedyś profesor Vetulani nieżyjący już niestety profesor Vetulani powiedział o tym, że współczesny człowiek w ciągu jednego dnia ma tyle bodźców. Ile?

00:58:03

Kiedyś człowiek przez całe życie tych boczyć bodźców takich dźwiękowo wzrokowych, tak intensywnie na nasz mózg oddziaływują. To był neuro neuro bio.

00:58:13

Nasz mózg oddziaływują elek.

00:58:16

Chroniczne ekrany i to Wszystko, co się wokół nas dzieje, więc to tempo. Rzeczywiście ten kontakt z naturą zanurzanie się w naturze, zbliżanie się do natury to jest właśnie ten to narzędzie ten sposób, który przywraca w nas tą zdolność do przeżywania życia w rytmie i tempie, który służy, czyli wszystkie medytacyjne, też praca też medytacyjna praca, wizualizacje jna praca związana z mine, wspólne sam uważnością.

00:58:28

 

00:58:44

Praca z ciałem poprzez jogę. Czy przez takie narzędzia z bio energetyki law na to są też też skuteczne narzędzie.

00:58:52

 

00:58:53

Ja tak sobie myślę, że jak umysł nie potrafi czegoś osiągnąć i emocjami nie jesteśmy w stanie tego przepracować, to ciało może to zmienić i ciało ma taką samą moc zmieniania i doświadczenia z ciała mają taką samą moc zmieniania jak doświadczenia w obszarze zmieniania myśli. My się upieramy jakoś w tej naszej psychoterapii uzależnień, że to ta praca mentalna najwięcej zmienia natomiast.

00:59:17

 

00:59:17

Moje doświadczenia zawodowe pokazują, że to nie ma znaczenia, czy wybierzemy kanał mentalny kanał emocjonalny czy kanał kanał do świadczeniowy.

00:59:25

Zmiana pociągnie zmiany w innych obszarach. To jest system naczyń powiązanych i w pracy akurat z dziećmi i z młodzieżą. Metalizacja czy praca w oparciu o emocje jest dużo mniej wdzięczna niż praca doświadczeniom?

00:59:40

Bo dzieci niekoniecznie lubią pracować na takim poziomie metalizacji związane jest z własnym funkcjonowaniem, więc jakby zachęcam was do korzystania z tych narzędzi związanych z sensory kątach z doświadczaniem albo do aranżowania przestrzeni do kolektywnych doświadczeń, tak czasem wystarczy w szkole zbudować strefę ciszy.

00:59:40

 

01:00:04

 

01:00:05

EE, żeby dzieci miały jakiś kawałek yy konstruktywnego doświadczenia i to czasem bywa dużo bardziej skuteczne niż zakazy używania telefonu, więc zachęcam was do tego, żebyście szukali.

01:00:20

Nie Jestem narodowych sposobów rozwiązania, bo dzieci cenią sobie doświadczenie i lubią doświadczać, a doświadczenia cielesne, szczególnie w przypadku tego tej specyfiku E uzależnień, są kluczowe do powrotu do ciała.

01:00:35

Bo wyjście ze świata cyfrowego to powrót do świata cielesnego do świata biologii.

01:00:40

Cznego EE.

01:00:42

I czasami jest tak, że dzieci chętnie by wróciły, ale nie lubią tej swojej cielesności, bo nie dość, że się od niej oddaliły, to na przykład jeszcze są w okresie dojrzewania albo oddaliły się, kiedy był dziećmi, a powracają, kiedy są już dojrzałymi, gdy nastolatkami i są tak daleko od swojego ciała, że w ogóle nie mogą odnaleźć tej jakby tego połączenia z samym sobą. Ich tożsamość jest cyfrowa, jest cielesna stąd ta praca cielesna.

01:00:42

 

01:01:08

Eee wg mnie jest bardzo korzystna dla osób uzależnionych od sieci.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały